تاریخ انتشار : یکشنبه 18 شهریور 1403 - 9:26
9 بازدید
کد خبر : 305363

تفاوت پیلوت و پارکینگ چیست؟

تفاوت پیلوت و پارکینگ چیست؟

به دلیل امکان نگهداری ماشین در هر دو فضای پیلوت و پارکینگ، گاهی این دو فضا با یکدیگر، یکسان در نظر گرفته می‌شوند. برای آشنایی با تفاوت‌های این دو بخش از ساختمان باید … اطلاع رسانی تبلیغاتی به دلیل امکان نگهداری ماشین در هر دو فضای پیلوت و پارکینگ، گاهی این دو فضا با یکدیگر،

به دلیل امکان نگهداری ماشین در هر دو فضای پیلوت و پارکینگ، گاهی این دو فضا با یکدیگر، یکسان در نظر گرفته می‌شوند. برای آشنایی با تفاوت‌های این دو بخش از ساختمان باید …

تفاوت پیلوت و پارکینگ چیست؟تفاوت پیلوت و پارکینگ چیست؟

اطلاع رسانی تبلیغاتی

به دلیل امکان نگهداری ماشین در هر دو فضای پیلوت و پارکینگ، گاهی این دو فضا با یکدیگر، یکسان در نظر گرفته می‌شوند. برای آشنایی با تفاوت‌های این دو بخش از ساختمان باید با مفهوم هر یک، آشنایی کامل داشته باشید. پیلوت، فضایی است که در طبقه همکف ساختمان‌های مسکونی قرار دارد و به‌عنوان محل قرارگیری پارکینگ خودروها استفاده می‌شود. این فضا دیوارهای کناری ندارد و با ستون‌هایی برای افزایش استحکام پیلوت، ساخته شده است. در مقابل، پارکینگ فضایی است که به‌طور مشخص و مستقیم برای پارک خودروها طراحی می‌شود. تفاوت‌های پیلوت و پارکینگ فقط به دیواره‌های این دو فضا ختم نمی‌شود؛ در این مقاله مهم‌ترین تفاوت پیلوت و پارکینگ را بررسی می‌کنیم.

شکل طراحی پیلوت و پارکینگ؛ اولین تفاوت این دو بخش از ساختمان‌ها

پیلوت برخلاف پارکینگ تیغه‌های کناری ندارد؛ یعنی این مکان بدون دیوار و فقط با استفاده از ستون‌های نگهدارنده سقف، طراحی شده است. طراحی پیلوت به‌گونه‌ای است که هوا و نور طبیعی به‌راحتی در آن جریان دارد. به عبارت دیگر، پیلوت فضایی است که به‌عنوان پارکینگ استفاده می‌شود؛ بااین‌‌حال ممکن است برای دیگر مصارف مانند انبار یا محوطه بازی نیز به کار رود.

پارکینگ‌ها معمولا تیغه‌بندی اصولی و بیشتری نسبت به پیلوت دارند؛ این تیغه‌بندی برای جداسازی فضاهای پارکینگ خودروها از یکدیگر یا از دیگر بخش‌های ساختمان به کار می‌رود. به‌طورکلی قرار دادن تیغه و دیوارهای بلند یا کوتاه، بخشی از فرایند معماری انواع پارکینگ است که برای جدا کردن قسمت‌های مختلف پارکینگ استفاده می‌شود. البته برخی از انواع پارکینگ مثل پارکینگ آسانسوری به دلیل طراحی خاص خود، دیوار میانی برای جدا کردن هر قسمت پارک ماشین ندارد.

عکس پیلوت ساختمان

موقعیت و طراحی فضا؛ پیلوت و پارکینگ در کجای نقشه ساختمان قرار دارند؟

پیلوت در طبقه همکف یا نیمه‌همکف ساختمان‌های مسکونی قرار دارد و به صورت فضای باز طراحی می‌شود. این فضا به دلیل نداشتن دیوارهای محصور کننده و باز بودن از سه یا چهار جهت، برای تهویه هوا و دسترسی نور طبیعی مناسب است.

پارکینگ‌ها ممکن است در هر طبقه‌ای از ساختمان از زیرزمین گرفته تا طبقات بالاتر قرار گیرند. برای مثال انواع پارکینگ هوشمند با‌‌توجه‌به گنجایش جا دادن ماشین، ممکن است فضایی بیشتر از پارکینگ معمولی را به خود اختصاص دهند. پارکینگ‌ها با دیوارهای کامل محصور شده‌اند و به گونه‌ای طراحی می‌شوند که خودروها را به‌خوبی از محیط خارجی محافظت کنند. علاوه‌بر‌ این، پارکینگ‌ها امکاناتی مانند دوربین‌های مداربسته، سیستم‌های تهویه و روشنایی ویژه دارند که آن‌ها را از پیلوت متمایز می‌کند.

یک تفاوت پارکینگ معمولی و پارکینگ پیلوت چیست؟ انعطاف‌پذیری در کاربرد

پیلوت‌ها علاوه‌بر ایجاد فضای کافی برای پارک خودروها، کاربردهای دیگری نیز دارند. به دلیل باز بودن فضا در پیلوت ساختمان، این بخش ممکن است به‌عنوان محل بازی کودکان، انبار موقت یا حتی فضایی برای نگهداری وسایل ساکنین نیز استفاده شود.

پارکینگ‌ها به‌طور خاص و با هدف اصلی پارک خودروها طراحی شده‌اند و به‌ندرت برای کاربری‌های دیگر استفاده می‌شوند. پارکینگ‌ها همچنین امکاناتی مانند سیستم‌های نظارتی و ایمنی دارند؛ این امکانات منجر به کاهش انعطاف‌پذیر پارکینگ برای کاربردهای ساده و روزمره‌ای مثل نگهداری وسایل خواهد شد.

دسترسی به پیلوت نسبت به برخی از پارکینگ‌ها راحت‌تر است

در طراحی پیلوت‌ها استفاده از تیغه‌بندی به حداقل رسیده و فضا به صورت باز و بدون دیوارهای جداکننده است. این امر به عبور و مرور راحت‌تر خودروها و ایجاد فضایی چندمنظوره کمک می‌کند. در مقابل، اغلب پارکینگ‌ها به دلیل نیاز به جدا کردن فضای پارک خودروها از یکدیگر و افزایش امنیت، تیغه‌بندی‌های بیشتری دارند. دیوارهای کامل یا دیوار کوتاه برای تقسیم فضا و جلوگیری از تداخل خودروها در پارکینگ‌ استفاده می‌شود.

تفاوت پارکینگ و پیلوت

ایمنی کمتر؛ یکی از معایب پیلوت در مقایسه با پارکینگ

پیلوت‌ها به دلیل باز بودن و نداشتن محصوریت کامل با دیوار، نسبت به پارکینگ‌های سربسته، ایمنی کمتری دارند. از سوی دیگر پارکینگ‌ها به دلیل محصور بودن و داشتن امکانات امنیتی مثل سیستم کنترل تردد، امن‌تر هستند. همچنین دسترسی به پارکینگ‌ها معمولا محدودتر و کنترل‌شده‌تر است؛ در‌حالی‌که پیلوت‌ها به‌راحتی و از بیرون ساختمان در دسترس هستند.

پارکینگ هوشمند؛ مجموعه‌ای کامل از امنیت، دسترسی راحت با امکانات رفاهی

پیلوت و پارکینگ هر دو فضاهایی برای پارک خودرو در ساختمان‌ها هستند؛ هر دو فضا تفاوت‌های مهمی در موقعیت، طراحی فضا، کاربری، تیغه‌بندی و مسائل ایمنی دارند. در این مقاله به بررسی چند تفاوت پیلوت و پارکینگ پرداختیم تا بدانیم کدام‌یک برای ایجاد فضای پارک خودرو مناسب‌تر است. بسیاری از افراد پیلوت را به پارکینگ به دلایلی مثل راحتی تردد خودروها و دسترسی سریع به محل پارک ترجیح می‌دهند. درحالی‌که پیلوت ممکن است معایبی مثل امنیت کمتر را نیز به همراه داشته باشد.

برای داشتن ویژگی‌های مثبت پیلوت و پارکینگ پیشنهاد می‌کنیم از انواع پارکینگ هوشمند مثل پارکینگ روتاری و آسانسوری استفاده کنید. این پارکینگ‌ها در عین ایجاد دسترسی راحت برای پارک خودرو، امکان تجهیز به سیستم ایمنی را نیز دارند. برای دریافت مشاوره نصب پارکینگ هوشمند و انتخاب بهترین نوع پارکینگ اتوماتیک با مشاوران تیم تکاپو صنعت نامی (اپتیم پارک) تماس بگیرید.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn