تاریخ انتشار : دوشنبه 19 شهریور 1403 - 13:06
39 بازدید
کد خبر : 306868

بیوگرافی مرتضی مهرزاد + دلیل قد غیرطبیعی بازیکن والیبال نشسته

بیوگرافی مرتضی مهرزاد + دلیل قد غیرطبیعی بازیکن والیبال نشسته

با حضور تیم والیبال نشسته ایران در پارالمپیک پاریس نگاه‌ها بیش از پیش به مرتضی مهرزاد ستاره این تیم دوخته شد. «غول مهربان» ۲ متر و ۴۶ سانتیمتری ایرانی که توجه رسانه‌های بین‌المللی را حسابی به خود جلب کرده است. به گزارش وب سایت کمیته بین المللی پارالمپیک، مهرزاد با ارتفاع خیره کننده ۲ متر

با حضور تیم والیبال نشسته ایران در پارالمپیک پاریس نگاه‌ها بیش از پیش به مرتضی مهرزاد ستاره این تیم دوخته شد. «غول مهربان» ۲ متر و ۴۶ سانتیمتری ایرانی که توجه رسانه‌های بین‌المللی را حسابی به خود جلب کرده است.

به گزارش وب سایت کمیته بین المللی پارالمپیک، مهرزاد با ارتفاع خیره کننده ۲ متر و ۴۶ سانتیمتر، دومین مرد بلند قامت جهان و بلندقدترین ورزشکاری است که تاکنون در پارالمپیک شرکت کرده است. او با ‌‏عارضه غول‌پیکری (ژیگانتیسم) به دنیا آمده و قد بلندش باعث شد تا در شروع ‌‏پارالمپیک پاریس مجبور شود شب‌ها روی زمین بخوابد.

 مرتضی مهرزاد

مهرزاد که حالا ۳۶ سال دارد در سال ۲۰۱۵ برای نخستین بار به تیم ملی والیبال نشسته ایران پیوست. او پس از حضور در برنامه «ماه عسل» احسان علیخانی و بیان مشکلاتی که در زندگی با آنها دست و پنجه نرم کرده مورد توجه مربی تیم ملی قرار گرفت و بعد از آن زندگی‌اش تغییر کرد.

قد بلند مرتضی مهرزاد سال‌هاست که برای تیم والیبال نشسته ایران یک امتیاز بسیار مهم بوده و تیم‌های رقیب را وادار می‌کند تا در استراتژی خود تجدید نظر کنند.

بیوگرافی مرتضی مهرزاد

 مرتضی مهرزاد

مرتضی مهرزاد سلاکجانی متولد ۲۶ شهریور ۱۳۶۶ در کلاچای شهرستان رودسر استان گیلان بازیکن تیم ملی والیبال نشسته ایران و باشگاه ورزشی مس شهر بابک است. او برنده سه مدال طلای پارالمپیک تابستانی ۲۰۱۶ ریو و ۲۰۲۰ توکیو و ۲۰۲۴ پاریس، دو مدال طلای مسابقات پاراآسیایی و سه توپ طلای بهترین بازیکن جهان در سال‌های ۲۰۱۹ ، ۲۰۲۰ و ٢٠٢٢ است.

تحصیلات مرتضی مهرزاد

 مرتضی مهرزاد و مادرش

مرتضی مهرزاد تا مقطع راهنمایی تحصیل و به خاطر تمسخر همکلاسی‌هایش ترک تحصیل کرد.

او در این باره توضیح می‌دهد: «من از بدو تولد تقریبا یک سر و گردن از همسن و سالان خود بلندتر بودم اما رشد قدم غیر‌طبیعی نبود و تا ۱۳ سالگی هم این شرایط ادامه داشت. بعد از مدرسه ابتدا در یک آلومینیوم‌سازی و سپس نانوایی کار می‌کردم تا این که بعد از سن ۱۵ سالگی همه چیز تغییر کرد. من تا سال دوم راهنمایی با معدل بالا مشغول به تحصیل بودم تا این که بخاطر هیکل درشتم مورد تمسخر همکلاسی‌هایم قرار گرفتم و باوجود اصرار پدر و مادر و خواهرم تصمیم گرفتم از تحصیل صرف نظر کنم و ترجیح دادم به کارگری برای دیگران و کار در مغازه‌ها بپردازم.»

قد بلند و غیرطبیعی مرتضی مهرزاد

 مرتضی مهرزاد در تیم ملی والیبال نشیته ایران

رشد غیر طبیعی قد مرتضی مهرزاد از ۱۶ سالگی شروع شده است. در آن زمان بلندی قد او ۱۹۰ سانتی متر بود.

در همان زمان بود که هنگام دوچرخه‌سواری زمین خورد و دچار آسیب دیدگی شدید لگن شد. عدم درمان مناسب باعث شد که رشد پای راست او متوقف شده و ۱۵ سانتیمتر کوتاه‌تر از پای چپش باشد.

مرتضی مهرزاد به دلیل بیماری ژنتیکی که دارد قدش روز به روز بلندتر می شود و توقف ندارد. قد او به صورت غیر طبیعی در حال رشد است.

بیماری مرتضی مهرزاد

 مرتضی مهرزاد

مرتضی مهرزاد بعد از مدت‌ها متوجه شد که به بیماری آکرومگالی مبتلاست. بیماری نادری که باعث تولید بیش از اندازه هورمون رشد شده و به رشد غیرطبیعی بخش‌هایی از بدن مانند بینی، آرواره و انگشتان دست و پا منجر می‌شود.

در حال حاضر مرتضی مهرزاد ۲.۴۶ متر قد دارد. در حالت نشسته قدش به ۱۲۳ سانتیمتر می‌رسد و وقتی که دست‌هایش را بالا می‌برد به ۲۰۱ سانتیمتر می‌رسد.

دعوت به «ماه عسل» و تغییر مسیر زندگی

 مرتضی مهرزاد در برنامه ماه عسل

در ماه رمضان ۱۳۸۸ مرتضی ۲۲ ساله به همراه مادرش به برنامه «ماه عسل» احسان علیخانی رفت و از سختی‌های زندگی خود گفت. با طرح مشکلات معیشتی و حتی نبود کفش و لباس مناسب برایش نگاه ها به سمت او جلب شد.

مهرزاد در آن برنامه ماه عسل از پرسپولیسی بودن خود گفت و دیدن علی کریمی را بزرگترین آرزویش عنوان کرد. کریمی که آن شب برنامه ماه عسل را دیده بود بعد از پایان برنامه خود را به مرتضی رساند و او را در آغوش کشید تا آرزوی قدبلندترین پسر ایران به واقعیت بدل شود.

 مرتضی مهرزاد با علی کریمی و احسان علیخانی

مهرزاد که توسط مهدی رضایی، سرمربی موفق تیم ملی ایران، کشف ‌‏شده و به این ورزش کشیده شده در یک مصاحبه گفت: «من یک ‌‏آدم افسرده بودم و والیبال زندگی‌ام را به کلی تغییر داد.»

هادی رضایی مربی تیم ملی والیبال نشسته کاشف اصلی مرتضی مهرزاد بوده و می‌گوید او را اولین‌بار ‏زمانی شناخته که شاهد حضورش در یک برنامه صدا و سیما بوده ‏است. رضایی بلافاصله با مهرزاد تماس گرفته و راضی‌اش می‌کند که ‏والیبال نشسته را امتحان کند. سرمربی ایران درباره آن روزها گفته ‏بود: «مهرزاد خودش را منزوی کرده بود ولی من موفق شدم ذهنش را ‏عوض کنم و او را به جامعه برگردانم». ‏

 مرتضی مهرزاد

داستان زندگی مرتضی از سال ۱۳۹۱ به کل تغییر یافت، او در فراخوان استعدادیابی فدراسیون جانبازان و معلولین برای بازی والیبال کشف شد. به این ترتیب بعد از آموزش‌های مقدماتی وارد تیم والیبال نشسته چالوس شد.

از لیگ برتر تا تیم ملی

 مرتضی مهرزاد

مرتضی بعد از سه سال در سال ۱۳۹۴ با تیم «ثامن‌ الحجج سبزوار» قرارداد بست و اولین تجربه بازی در لیگ برتر را به دست آورد.

او در همین سال به عنوان بازیکن حرفه‌ای به تیم ملی والیبال نشسته دعوت شد.

درخشش در پارالمپیک ۲۰۱۶

 مرتضی مهرزاد

مرتضی مهرزاد در مسابقات پارالمپیک ۲۰۱۶ برزیل به همراه تیم ملی توانست به عنوان تیم اول به مدال طلا برسد و عنوان «پدیده والیبال نشسته» در جهان را از آن خود کند.

ادامه موفقیت‌ها

 مرتضی مهرزاد

مرتضی در ادامه سال ۲۰۱۶ با تیم ملی قهرمان جام بین قاره‌ای چین شد و یک سال بعد نیز قهرمانی آسیا در چین را به دست آورد.

سال ۲۰۱۶ به قهرمانی لیگ جهانی دست یافت و سپس دوباره در سال ۲۰۱۷ با تیم ملی قهرمانی آسیا را تکرار کرد و حالا ستاره والیبال نشسته ایران است.

جوایز و افتخارات مرتضی مهرزاد

 مرتضی مهرزاد با مدال طلا

این ورزشکار در مسابقات والیبال نشسته مردان به نمایندگی از جمهوری اسلامی جوایز و افتخاراتی کسب کرده که عبارتند از:

  • مدال طلا در بازی تیمی در بازی های پارالمپیک ریو دوژانیرو ۲۰۱۶
  • مدال طلا در بازی تیمی در بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰
  • مدال طلا در بازی تیمی در بازی‌های پارالمپیک پاریس ۲۰۲۴
  • مدال طلا در بازی تیمی در بازی های پارا آسیایی جاکارتا در سال ۲۰۱۸
  • مدال طلا در بازی های تیمی و قهرمانی جهانی در سال ۲۰۱۸
  • قهرمانی آسیا در سال های ۲۰۱۷ چین و ۲۰۱۹ تایلند
  • قهرمانی در لیگ جهانی تبریز در سال ۲۰۱۸
  • قهرمانی جام بین قاره ای چین در سال ۲۰۱۶

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn