تاریخ انتشار : سه شنبه 20 شهریور 1403 - 16:56
6 بازدید
کد خبر : 308335

بررسی چالش‌ها و روشهای دسترسی به بلیط هواپیما برای مسافران ایرانی

بررسی چالش‌ها و روشهای دسترسی به بلیط هواپیما برای مسافران ایرانی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی مردم با شهر‌های مختلف کشور و جاذبه‌های گردشگری در نقاط مختلف بیش‌تر آشنا شده‌اند. همین دلیل باعث شده است تا مردم بیش از پیش تمایل به سفر و گردش داشته باشند. از طرفی افزایش سفر‌ … اطلاع رسانی تبلیغاتی امروزه با پیشرفت تکنولوژی مردم با شهر‌های مختلف کشور و جاذبه‌های گردشگری

امروزه با پیشرفت تکنولوژی مردم با شهر‌های مختلف کشور و جاذبه‌های گردشگری در نقاط مختلف بیش‌تر آشنا شده‌اند. همین دلیل باعث شده است تا مردم بیش از پیش تمایل به سفر و گردش داشته باشند. از طرفی افزایش سفر‌ …

اطلاع رسانی تبلیغاتی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی مردم با شهر‌های مختلف کشور و جاذبه‌های گردشگری در نقاط مختلف بیش‌تر آشنا شده‌اند. همین دلیل باعث شده است تا مردم بیش از پیش تمایل به سفر و گردش داشته باشند. از طرفی افزایش سفر‌ باعث جابه‌جایی حجم زیادی از مسافر در کشور می‌شود. از آنجایی‌که یکی از محبوب‌ترین روش‌های حمل و نقل میان مسافران و گردشگران، حمل و نقل هوایی است؛ معمولا در زمان پیک سفر شاهد کمبود بلیط هستیم.

با توسعه فعالیت‌های تجاری، افراد زیادی که در زمینه‌های مختلف بازرگانی و تجاری فعالیت دارند، وابسته به فعالیت‌های خود نیاز دارند تا در بازه‌های زمانی مختلف به شهر‌های زیادی سفر کنند. هم‌چنین این دسته از افراد نیاز دارند تا در بازه زمانی کوتاهی خود را به مقاصد تعیین شده برسانند تا بتوانند به موقع به فعالیت‌های تجاری خود رسیدگی کنند. در نتیجه بهترین گزینه برای جابه‌جایی این افراد، هواپیما است که می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان افراد را به مقاصد دل‌خواه خود برساند.

البته نیاز به تهیه بلیط پرواز داخلی محدود به گردشگران و یا تجار نمی‌شود. امروزه، با توجه به افزایش مهاجرت مردم از شهر خود به نقاط دیگر کشور، نیاز به جابجایی و سفر با هواپیما بسیار بیش‌تر از قبل شده است. اما با افزایش تقاضا برای بلیط هواپیما به مقاصد مختلف در کشور چالش‌هایی نیز به وجود آمده است و مسافران هنگام رزرو بلیط هواپیما با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

البته با وجود تمام چالش‌هایی که هنگام رزرو و تهیه بلیط هواپیما وجود دارد، روش‌های مختلفی نیز برای دسترسی به بلیط موجود است که در ادامه به بررسی چالش‌ها و روش‌های دسترسی به بلیط هواپیما برای مسافران ایرانی می‌پردازیم.

اهمیت سفر هوایی در زندگی روزمره و گردشگری

امروزه با افزایش حجم سفر‌های داخلی و تمایل مردم به سفر به نقاط مختلف کشور و مناطق گردشگری، میزان سفر‌هایی که با هواپیما انجام می‌شود بسیار افزایش پیدا کرده است. در عصر امروز مردمی که به دلایل مختلف قصد سفر دارند تمایل دارند در کم‌ترین زمان به مقصد برسند تا زمان بیش‌تری از تعطیلات خود را به تفریح و گردش بپردازند.

هم‌چنین افرادی که در بازار‌های مالی فعالیت دارند و فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند، سفر با هواپیما را نسبت به سایر وسایل نقلیه ترجیح می‌دهند. زیرا به وسیله هواپیما در زمانی بسیار کوتاه می‌توانند خود را به مقصد دل‌خواه خود برسانند و بیش‌تر زمان خود را به انجام امور تجاری بپردازند. در نتیجه عوامل زیادی در افزایش تقاضای تهیه بلیط پرواز داخلی تاثیر می‌گذارند.

افزایش تقاضا برای سفرهای هوایی در ایران

در سال‌های اخیر شاهد افزایش تقاضا برای سفرهای هوایی در ایران بوده‌ایم. سفر با پرواز به دلیل مزایای متعدد از قبیل سرعت در سفر و زمان بسیار کوتاه رسیدن به مقصد، ایمنی بیش‌تر، خدمات بسیار مطلوب، صرفه جویی در زمان، عدم وجود تصادف و ترافیک، سرگرمی برای کودکان، امنیت بالا و بسیاری مزایای دیگر، بسیار مورد توجه و استقبال مسافران قرار دارد و اکثر افراد از اقشار مختلف جامعه سفر به وسیله هواپیما را به سایر روش‌ها ترجیح می‌دهند.

این افزایش تقاضا برای سفرهای هوایی موجب شده است تا شرکت‌های مسافرتی زیادی به چارتری کردن بلیط‌های پرواز اقدام کنند و مسافران به تهیه بلیط چارتر موظف شوند. بلیط چارتر یا‌ پرواز چارتری، به بلیطی گفته می شود که توسط یک شرکت هواپیمایی از قبل خریداری شده باشد؛ سپس شما آن بلیط را از شرکت خریداری می‌کنید. در واقع یک شرکت هواپیمایی یا آژانس مسافرتی می تواند تعدادی از صندلی‌های یک هواپیما را از قبل بخرد و بعد با توجه به میزان عرضه و تقاضا با قیمت متفاوتی می‌فروشد.

البته عوامل متعدد دیگری از قبیل مهاجرت، سفرههای کاری، کمبود وسایل حمل‌ونقل جاده‌ای مناسب، محدودیت ظرفیت حمل‌و‌نقل ریلی، خطرات حمل‌و‌نقل جاده‌ای و بسیاری موارد دیگر نیز در این افزایش تقاضا تاثیرگذار هستند.

مشکلات و چالش‌های موجود در دسترسی به بلیط هواپیما

درست است که در سال‌های اخیر تقاضا برای سفرهای هوایی افزایش یافته است اما آیا ناوگان هوایی کشور و شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند پاسخگوی این تقاضا باشند؟ تقاضای زیاد برای تهیه بلیط پرواز داخلی سبب شده است تا مردم در دسترسی به بلیط هواپیما با مشکلات و چالش‌هایی مواجه شوند که در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین این مشکلات و چالش‌های می‌پردازیم.

خرید بلیط‌های چارتری

به عنوان یک مسافر، یکی از چالش‌های خرید بلیط هواپیما خرید بلیط‌های چارتری است. هنگام خرید بلیط چارتری باید به نکات مختلفی توجه کنید. یکی از مهم‌ترین نکات هنگام خرید بلیط چارتر، زمان خرید آن است.

هرچه به ایام تعطیلات نزدیک‌تر باشیم، قیمت بلیط‌های چارتری افزایش پیدا می‌کند. از دیگر مشکلات این نوع بلیط‌ها که می‌تواند برای مسافران چالش ایجاد کند، عدم امکان کنسلی و استرداد بلیط است. همچنین قیمت بلیط‌های چارتری برای کودکان و بزرگسالان یکسان است.

زمان خرید بلیط

زمان خرید بلیط می‌تواند از بزرگ‌ترین چالش‌های خرید بلیط برای شما باشد. اگر قصد دارید در یک زمان مشخص به سفر بروید به شما پیشنهاد می‌کنیم هرچه زودتر بلیط هواپیمای خود را خریداری کنید. زیرا هر چقدر به زمان پیک سفر نزدیک‌تر شوید، قیمت بلیط هواپیما برای شما افزایش پیدا خواهد کرد.

بسیاری از افراد که در لحظات آخر اقدام به خرید بلیط هواپیما می‌کنند. با قیمت‌های بسیار بالایی مجبور به تهیه بلیط پرواز داخلی می‌شوند. در حالی که اگر کمی زودتر برای سفر و تهیه بلیط خود برنامه‌ریزی می‌کردند، می‌توانستند با قیمت‌های بسیار مناسب‌تر بلیط هواپیمای مدنظر خود را خریداری و رزرو نمایند.

بلیط لحظه‌ آخری‌؛ راهی برای کاهش هزینه‌ها

هماهنگی سفر دسته جمعی

یکی دیگر از چالش‌ها هنگام خرید بلیط هواپیما سفر دسته جمعی است. اگر قصد دارید که به صورت دسته جمعی به مسافرت بروید، یکی از مهم‌ترین چالش‌های خرید بلیط هواپیما برای شما، نحوه خرید بلیط است.

به طور کلی اگر قصد سفر به صورت گروهی را دارید بهتر است که از تورهای مسافرتی استفاده کنید. اما اگر تصمیم خود را گرفته‌اید که از تور مسافرتی استفاده نکنید و بلیط بخرید، بهتر است به جای خرید کردن تمام بلیط‌ها به صورت یک‌جا، آن‌ها را به صورت تکی خریداری کنید. زیرا زمانی که به صورت کلی و در تعداد بالا اقدام به خرید بلیط می‌کنید قیمت بلیط‌ها گران‌تر محاسبه می‌شود. هم‌چنین ممکن است کم‌تر پروازی به تعداد همه نفرات صندلی خالی داشته باشد.

ایام و فصول مختلف سال

معمولا مسافران در فصل‌های پر تردد، ایام پیک و حتی برخی روزهای هفته برای خرید بلیط با مشکل مواجه می‌شوند. معمولا در این ایام قیمت بلیط‌ها بسیار بالا می‌رود و بسیاری از مسافران در پرداخت هزینه‌ها با مشکل رو به رو می‌شوند. هم‌چنین ازدیاد مسافران و محدودیت در پروازها باعث می‌شود، مسافران با کمبود بلیط مواجه شوند و تهیه بلیط برایشان دشوار باشد.

فصلی که در آن قصد سفر می‌کنید، می‌تواند جزو چالش‌های پیش روی شما هنگام خرید بلیط هواپیما باشد. بعضی از مقاصد مخصوصا شهرهایی که به قصد تفریح به آن‌ها سفر می‌شود در فصل‌های بهار و تابستان قیمت بلیط هواپیمای بسیار بالاتری نسبت به فصل‌های پاییز و زمستان دارند.

روش‌های دسترسی به بلیط هواپیما در ایران

هواپیما یکی از محبوب‌ترین و سریع‌ترین وسایل نقلیه در سراسر جهان محسوب می‌شود. در گذشته رزرو بلیط هواپیما تنها از طریق حضور فیزیکی در فرودگاه و یا آژانس‌های هواپیمایی امکان‌پذیر بود و به صرف زمان زیادی نیاز داشت؛ اما امروزه مسافران می‌توانند به راحتی و با دسترسی به اینترنت، بلیط‌های هواپیما را به سرعت و سهولت بیش‌تری تهیه کنند.

این روند نه تنها موجب صرفه‌جویی در زمان مسافران می‌شود، بلکه امکان مقایسه قیمت‌ها و انتخاب بهترین گزینه را نیز به آن‌ها می‌دهد و مسافران می‌توانند در زمانی کوتاه و با بهترین شرایط، پرواز مناسب خود را رزرو کنند.

به طور کلی برای خرید بلیط هواپیما یا باید به صورت سیستمی و آنلاین اقدام نمود و یا به کانتر‌های فروش بلیط در فرودگاه مراجعه نمود و یا باید از طریق آژانس‌های مسافرتی و هواپیمایی اقدام به خرید بلیط هواپیما کرد که به‌ترین و راحت‌ترین روش خرید سیستمی بلیط هواپیما است.

پیامدهای کمبود بلیط هواپیما

کمبود بلیط، آن هم زمانی که مسافران قصد خرید بلیط پرواز ضروری دارند، معایب زیادی مانند ایجاد نارضایتی در کاربران را به همراه دارد. برخی از مهم‌ترین این پیامدها عبارتند از:

  • افزایش قیمت بلیط

همانطور که می‌دانید عامل موثر بر قیمت بلیط‌ میزان عرضه و تقاضا است. در تقاضای بالا برای پرواز، زمانی که وضعیت بلیط با کمبود مواجه می‌شود، بلیط‌ها با قیمت بالایی به فروش می‌رسند. این موضوع می‌تواند نارضایتی کاربران و افزایش هزینه‌هت را به همراه داشته باشد.

  • افزایش سفرهای شخصی

با نبود بلیط پرواز، افرادی که قصد سفر دارند از وسایل نقلیه شخصی برای آغاز مسافرت استفاده می‌کنند. این موضوع می‌تواند ضمن افزایش ترافیک در جاده‌های میان‌شهری و دیگر موارد، خطراتی مانند تصادف را افزایش دهد. ضمنا این موضوع موجب آلودگی بیش‌تر سطح شهر از طریق مصرف سوخت زیاد می‌شود.

ترافیک؛ یکی از پیامدهای منفی کاهش بلیط پرواز

  • نارضایتی کاربران

افرادی که به واسطه وضعیت تحصیلی یا شغلی خود، به جابه‌جایی راحت میان شهرها نیاز دارند؛ ممکن است با نبود بلیط به یکی از جنبه‌های اصلی زندگی‌شان، لطمه بزرگی وارد شود. به همین منظور، نبود بلیط نارضایتی کاربران و کاهش تمایل آن‌ها به خرید در دفعات بعدی را در پی دارد.

  • کاهش درآمد نهادهای مرتبط با پرواز

کمبود بلیط پرواز، درآمد نهایی تمام نهادهایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با این صنعت در ارتباط هستند را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به طور مثال صنایع گردشگری، بوم‌گردی، اقامت‌گاه و بسیاری از موارد دیگر در کنار دولت، آژانس‌های مسافرتی و سیستم‌های رزرواسیون دچار مشکل می‌شوند.

اهمیت همکاری دولت، بخش خصوصی و مسافران برای حل مشکل

اگر به دنبال راه‌حلی اساسی برای رفع مشکل کمبود بلیط پرواز هستیم، باید همکاری منسجم و یک‌پارچه‌ای میان دولت و بخش‌های خصوصی ایجاد شود. دولت برای رفع این مشکل می‌تواند با تامین سرمایه به بهبود و توسعه زیرساخت‌ها کمک می‌کند. ضمنا می‌تواند با بررسی نیاز و تامین بازار، رابطه معقولی میان عرضه و تقاضا برقرار کند.

از طرفی، بخش‌های خصوصی می‌توانند با نوسازی ناوگان و ارائه حداکثری بلیط در مواقع ضروری و پیک سفر، رضایت بیش‌تر کاربران را به ارمغان آورند‌. ضمنا مسافران می‌توانند با ارائه گزارش از گران‌فروشی یا تخلفات و استفاده از سایت‌های رزرواسیون، در کاهش این مشکل راهگشا باشند.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn