تاریخ انتشار : سه شنبه 20 شهریور 1403 - 17:01
6 بازدید
کد خبر : 308341

آسیا و خاورمیانه؛ اصلی‌ترین همکاران منطقه

آسیا و خاورمیانه؛ اصلی‌ترین همکاران منطقه

چشم‌انداز پنج‌ساله‌ای که برای توسعه این منطقه در نظر گرفته شده، به گونه‌ای است که زیرساخت‌ها برای افزایش شش‌برابری شرکت‌های مستقر در این منطقه آماده شده؛ به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود تعداد شرکت‌ها از ۴۰۰ شرکت درحال‌حاضر به بیش از ۲۵۰۰ شرکت تا پنج سال آینده برسد. در این مراسم همچنین از شرکت‌های برتر عضو پارک پردیس

چشم‌انداز پنج‌ساله‌ای که برای توسعه این منطقه در نظر گرفته شده، به گونه‌ای است که زیرساخت‌ها برای افزایش شش‌برابری شرکت‌های مستقر در این منطقه آماده شده؛ به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود تعداد شرکت‌ها از ۴۰۰ شرکت درحال‌حاضر به بیش از ۲۵۰۰ شرکت تا پنج سال آینده برسد. در این مراسم همچنین از شرکت‌های برتر عضو پارک پردیس به رسم هرسال تقدیر به‌عمل‌آمد و هشت محصول جدید نیز رونمایی شد.

مهندس مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک فناوری پردیس در بیست‌ودومین سال تأسیس پارک علم و فناوری پردیس و در آیین افتتاحیه منطقه بین‌المللی نوآوری گفت: رقابت جهانی در جذب استعداد‌ها در مناطق مهم نوآوری دنیا صورت می‌گیرد و به‌دلیل فراهم‌شدن برخی زیرساخت‌ها از جنس دانش، گرایش بسیاری از نخبگان و استعداد‌ها به سمت برخی مراکز نوآوری در دنیا بیشتر است و اگر چنین زیرساخت‌هایی از قبیل همین زیرساخت‌های دانشی، دسترسی به بازار، تأمین مالی، شبکه‌های ارتباطی فراهم‌شده و سرمایه‌گذاری گسترده در حوزه فناوری اتفاق بیفتد، انتظار می‌رود ما نیز جذب نخبگان موفقی در کشور داشته باشیم. او تصریح کرد: منطقه بین‌المللی نوآوری ایران با هدف ارتقای جایگاه جهانی کشور در حوزه نوآوری و فناوری و نیز تبدیل‌شدن ایران به قطب فناوری جهان اسلام، افزایش سهم فناوری صنایع دانش‌بنیان در اقتصاد و درآمد ملی و دستیابی به علوم و فناوری‌های پیشرفته افتتاح شده است. به گفته او، حوزه‌های مختلف و حساسی، چون سلامت، فناوری اطلاعات و ارتباطات، میکروالکترونیک، هوش‌مصنوعی و انرژی‌های تجدیدپذیر در اولویت کاری منطقه نوآوری قرار گرفته است. 

رئیس پارک فناوری پردیس تصریح کرد: به‌طورکلی زیست‌بوم منطقه نوآوری ایران قرار است از سرمایه‌گذاران، شرکت‌های بین‌المللی و بزرگ ملی، شرکت‌های نوآور، خدمات تخصصی و… تشکیل شود. 

مزایای پیش‌روی شرکت‌های مستقر در منطقه

به گفته صفاری‌نیا، قرار است تمام دستگاه‌های ارائه‌کننده خدمات به شرکت‌ها و فناوران از قبیل سازمان امور مالیاتی، بیمه مرکزی، سازمان توسعه تجارت، سازمان غذا و دارو، سازمان ثبت و … یک میز خدمت در منطقه مستقر کنند. واحد‌های فناوری مستقر در منطقه مشمول تعرفه‌های مصرف انرژی و برق مراکز پژوهشی و فناوری می‌شوند. از سوی دیگر، وزارتخانه‌های نیرو و نفت موظفند منطقه را از اعمال هرگونه خاموشی برنامه‌ریزی‌شده در زمان اوج مصرف شبکه برق و قطعی آب و گاز معاف کنند. 

او ادامه داد: همچنین قرار است برای واحد‌هایی که در منطقه مستقر خواهند شد و مجوز فناوری به تأییدیه پارک را در اختیار دارند، ضریب حق بیمه قرارداد‌ها مانند شرکت‌های دانش‌بنیان اعمال شود. علاوه‌براین، استقرار و فعالیت واحد‌های متقاضی تا رده ۳ زیست‌محیطی براساس ضوابط استقرار واحد‌های صنایع پیشرفته و فعالیت‌های دانش‌بنیان در منطقه مجاز است. همچنین صندوق توسعه ملی متعهد شده در چارچوب ضوابط و مقررات، سرمایه‌گذاری و اعطای تسهیلات ارزی و ریالی را از محل منابع صندوق در منطقه در اولویت خود قرار دهد. از سوی دیگر، گمرک و بانک مرکزی نیز موظفند نسبت به ترخیص تجهیزات، ماشین‌آلات و مواد اولیه واحد‌های فناور مستقر در پارک و رفع تعهد ارزی واردکننده، با رعایت قوانین و مقررات و با معرفی پارک اقدام کنند.

رشد ۶ برابری شرکت‌های مستقر در افق ۵ ساله

مجتبی جباری‌پور، معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس درباره نقشی که راه‌اندازی منطقه بین‌المللی نوآوری در فعالیت‌های فناورانه کشور دارد، به جام‌جم می‌گوید: منطقه نوآوری و مصوبه‌ای که از سوی هیات دولت اعلام شد، ظرفیتی برای تاثیرگذاری بیشتر پارک در بعد ملی و بین‌المللی ایجاد کرده است. تسهیلات و حمایت‌هایی که از سوی نهاد‌های دولتی قرار است براساس این مصوبه اتفاق بیفتد، به موفقیت هرچه‌بیشتر شرکت‌های مستقر در پارک و افزایش مقیاس تاثیرگذاری پارک نیز منجر خواهد شد. 
معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس بیان می‌کند: پیش‌بینی می‌شود میزان خروجی و عملکرد این منطقه در افق این مصوبه، به بیش از ۱۰ برابر برسد. بر اساس چشم‌اندازی که برای این منطقه در نظر گرفته شده، قرار است طی پنج سال، تعداد شرکت‌های مستقر به حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ شرکت برسد. این درحالی‌است که اکنون قریب به ۴۰۰ شرکت در پارک پردیس مستقر هستند که به بیش از شش برابر رشد خواهد یافت. 

جذب شرکت‌ها و محققان از کشور‌های منطقه و آسیا 

با توجه به بین‌المللی‌شدن این منطقه، طبیعتا قرار است از ظرفیت‌های خارجی نظیر محققان، دانشمندان و شرکت‌های خارجی نیز استفاده شود. جباری در تصریح برنامه‌های بین‌المللی که قرار است در آینده در این منطقه رخ دهد، اظهار می‌کند: به‌طور خاص، هدف‌گذاری ما استقرار ۵۰ مجموعه خارجی در پارک خواهد بود که سازمان توسعه تجارت، وزارت امور خارجه و نهاد‌های مختلفی که در حوزه بین‌الملل فعال هستند، موظف شده‌اند فرآیند کار را تسهیل کرده و به ما در جذب شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهاد‌های فعال حوزه علم و فناوری خارجی در این محل کمک کنند. 

معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس درباره ابعاد بین‌المللی این منطقه در آینده می‌گوید: در این منطقه زیرساخت‌های نمایشگاهی ایجاد خواهیم کرد که آن را به‌عنوان یک هاب برگزاری رویداد‌های بین‌المللی معرفی می‌کند. هدف ما در این منطقه، استقرار مجموعه‌ها، شرکت‌ها و نهاد‌های مرتبط با حوزه‌های مختلف علم و فناوری است. طبیعتا میزان تحقق این هدف متناسب با شرایط روابط خارجی کشور خواهد بود.

۵۰ میلیون عدد ویزیت دیجیتال 

یک شرکت دانش‌بنیان که در نشست امسال به‌عنوان شرکت برتر پارک پردیس معرفی شد، نرم‌افزاری را با عنوان «دکتر نکست» با هدف سلامت دیجیتال با تمرکز بر پرونده الکترونیک و داده سلامت طراحی و راه‌اندازی کرده است. سعید طاهری، مدیرعامل این شرکت بیان می‌کند: «ما در قالب این نرم‌افزار، زیرساخت پرونده و نسخه الکترونیک را داریم و تاکنون بیش از ۱۸ هزار پزشک فعال روی پلتفرم وجود دارد که این تعداد پزشک در سه سال گذشته، بیش از ۵۰ میلیون بیمار را ویزیت کرده‌اند که متعلق به حدود ۱۲ میلیون نفر است. روی این ۵۰ میلیون داده، فناوری‌های مختلف هوش‌مصنوعی پیاده شده و ما پزشکانی داریم که در قالب هوش‌مصنوعی می‌توانند با بیماران پرسش و پاسخ داشته باشند و با دریافت علائم بیمار، به تشخیص بیماری برسند و برمبنای تشخیص احتمالی به پزشک مناسب ارجاع دهند. این شرکت با کسب ۶۰۰ میلیارد ریال درآمد و رشد بیش از ۱۳ برابری فروش به‌عنوان شرکت برتر شعب پارک فناوری پردیس شناخته شده است.»

۸۰ درصد بازار «دستگاه‌های جراحی الکتریکی فرکانس بالا» در اختیار برترین شرکت پارک پردیس

از میان شرکت‌های منتخب در پارک فناوری پردیس، یک شرکت دانش‌بنیان با توجه به عملکرد شاخص بالا در حوزه رشد صادراتی، رشد سازمانی، خلق نوآوری و توسعه سازمانی، به‌عنوان برترین واحد فناور عضو پارک پردیس در سال ۱۴۰۲ شناخته شد. مهندس حمیدرضا کاویانی، مدیرعامل این شرکت فناور عنوان کرد: «ما در زمینه تولید دستگاه‌های جراحی الکتریکی فرکانس بالا فعالیت می‌کنیم که با استفاده از جریان‌های فرکانس بالا، کار‌های برش، انعقاد و انسداد عروق را انجام می‌دهد. کشورهایی، چون آلمان و آمریکا در صنعت تولید این قبیل دستگاه‌ها در دنیا پیشرو هستند و درحال‌حاضر قریب به ۲۰ کشور در این حوزه فعال هستند. ما حدود ۲۸ سال است که وارد این حوزه شده‌ایم. تا پیش از آن، این بازار در ایران دست آلمانی‌ها و پس از آن آمریکایی‌ها بود، اما توانمندی ما در تولید این دستگاه‌ها به حدی رسیده است که بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد بازار داخل را در در دست گرفته‌ایم و سهم واردات این محصول تنها به حدود ۲۰ درصد رسیده است. این شرکت با درآمد ارزی قریب نیم‌میلیون یورو و افزایش بیش از دوبرابری درآمد صادراتی و صادرات به شش کشور، برترین شرکت صادرکننده پارک پردیس نیز محسوب می‌شود.»

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn