تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 شهریور 1403 - 12:25
7 بازدید
کد خبر : 309293

غول جدید پلی استیشن رونمایی شد + عکس

غول جدید پلی استیشن رونمایی شد + عکس

سال ۲۰۱۶ بود که سونی با عرضه پلی استیشن ۴ پرو به‌عنوان نسخه‌ای ارتقا یافته از کنسول نسل هشتمی خود، کنسول میان‌نسلی را به‌عنوان استانداردی جدید تعریف کرد. شاید بتوان پیش از این نمونه‌هایی از ارتقای میان‌نسلی کنسول‌ها را پیدا کرد، اما محصول سونی نخستین کنسول میان‌نسلی عمده و مجزایی بود که تاکنون روانه بازار

سال ۲۰۱۶ بود که سونی با عرضه پلی استیشن ۴ پرو به‌عنوان نسخه‌ای ارتقا یافته از کنسول نسل هشتمی خود، کنسول میان‌نسلی را به‌عنوان استانداردی جدید تعریف کرد. شاید بتوان پیش از این نمونه‌هایی از ارتقای میان‌نسلی کنسول‌ها را پیدا کرد، اما محصول سونی نخستین کنسول میان‌نسلی عمده و مجزایی بود که تاکنون روانه بازار شده بود. پس از گذشت مدتی از عرضه پلی استیشن ۵ در اواخر سال ۲۰۲۰ هم رفته‌رفته زمزمه‌هایی درباره عرضه نسخه پرو این کنسول جدید به گوش می‌رسید تا این‌که در چند وقت اخیر گمانه‌زنی‌ها درباره آن به اوج خود رسید.

به‌دنبال انتشار گزارش‌های متعدد درباره جوانب مختلف پلی استیشن ۵ پرو از جمله قیمت، پردازنده گرافیکی و بهبودهای آن، به‌تازگی پلی استیشن اعلام کرد که رویدادی درباره پی اس فایو و فناوری‌های جدید در حوزه گیمینگ به میزبانی «مارک سرنی» (Mark Cerny)، معمار ارشد پی اس ۵، در ساعت ۱۸: ۳۰ به وقت تهران برگزار می‌شود؛ رویدادی که انتظار می‌رفت در آن پلی استیشن ۵ پرو بالاخره به‌نمایش گذاشته شود و همین پیش‌بینی درست از آب در آمد.

همان‌طور که انتظار می‌رود، پلی استیشن ۵ پرو درست مثل نسخه پرو کنسول نسل هشتمی سونی، از به‌روزرسانی در زمینه سخت‌افزار و همچنین بازنگری جزئی در طراحی برخوردار شده است. البته شاید عده‌ای تغییر پی اس ۵ پرو نسبت به نسخه معمولی را آنچنان چشمگیر ندانند، اما به هر حال این کنسولی میان‌نسلی است که صرفاً نسخه‌ای ارتقا یافته از همان سخت‌افزار اصلی را به کاربر ارائه می‌دهد.

همان‌طور که تصاویر لو رفته اخیر نشان می‌دهند، پلی استیشن ۵ پرو دستخوش تغییراتی جزئی در طراحی نسبت به نسخه معمولی شده است. در واقع، این کنسول جدید عمدتاً شبیه به نسخه اسلیم به نظر می‌رسد؛ با این تفاوت که دو خط دیگه به آن اضافه شده است. همچنین دست کم در تصاویری که سونی به‌صورت رسمی نمایش داد، اثری از دیسک درایو نیست. البته امکان خرید دیسک درایو بلوری ۴K به‌صورت مجزا برای آن وجود دارد. سونی درایو اپتیکل برای دیسک‌های بلوری ۴K را با قیمت ۸۰ دلار به فروش می‌رساند.

مشخصات فنی پلی استیشن ۵ پرو

سونی دست کم در رویداد خود مشخصات فنی دقیق از جمله پردازنده گرافیکی پلی استیشن ۵ پرو را مشخص نکرد. با این حال، بعد از توضیحاتی که مارک سرنی درباره دستاوردها و همچنین چالش‌های فنی پلی استیشن ۵ ارائه داد، بهبودهای پلی استیشن ۵ پرو نسبت به آن مطرح شدند؛ بهبودهایی که نوید ارتقای قابل توجه تجربه گیمینگ PS۵ Pro را می‌دهند.

پردازنده گرافیکی پلی استیشن ۵ پرو با ۶۵ درصد واحدهای پردازشی بیشتر ارتقا پیدا کرده است و مموری آن هم ۲۸ درصد سریع‌تر از قبل عمل می‌کند. ارتقای سخت‌افزاری صورت گرفته در این کنسول میان‌نسلی افزایش ۴۵ درصدی سرعت رندرینگ و روان‌تر شدن هرچه بیشتر گیم‌پلی بازی‌ها را به دنبال می‌آورد. به گفته سرنی، پیشرفتی محسوس در جزییات و نرخ فریم برخی از بازی‌ها صورت خواهد گرفت.

همچنین به‌لطف توان بیشتر این کنسول، «رهگیری پرتو» (Ray-Tracing) در بازی‌ها هم پیشرفتی به خود می‌بیند. سونی حتی ادعا کرد که افزایش دو یا حتی سه‌برابری سرعت نمایش پرتوها امکان‌پذیر خواهد بود.

نکته مهم دیگر درباره وجه فنی و عملکرد PS۵ Pro، برخورداری آن از فناوری جدید سونی با نام PlayStation Spectral Super Resolution یا به‌اختصار PSSR است. این فناوری اختصاصی سونی در واقع همان فناوری آپسکیلینگ (Upscaling) است که پیش‌تر انویدیا و ای‌ام‌دی جهت بهبود نرخ فریم و کیفیت بازی‌ها در کنسول پلی استیشن ارائه داده بودند. فناوری آپسکیلینگ سونی با اتکا به هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (Machine Learning)، وضوح و جزییات بازی‌ها را به میزان چشمگیری بالا می‌برد.

به گفته «هیدیاکی نیشینو» (Hideaki Nishino)، یکی از مدیران بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی، قابلیتی دیگر تحت عنوان «گیم بوست» (Game Boost) هم عملکرد بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ بازی پلی استیشن ۴ را که روی پلی استیشن ۵ قابل اجرا هستند تثبیت یا حتی ارتقا می‌بخشد. البته این قابلیت فقط نصیب بازی‌های کنسول نسل قبلی سونی نمی‌شود و عناوین پی اس فایو را هم در بر می‌گیرد. او همچنین ذکر کرد که برخی از بازی‌های پی اس ۴ افزایش رزولوشن روی نسخه پرو کنسول نسل نهمی سونی را تجربه می‌کنند.

به گفته یکی از خبرنگاران که زودتر به پی اس فایو پرو دسترسی پیدا کرده است، این کنسول از حافظه اس‌اس‌دی ۲ ترابایتی بهره می‌برد و حتی فضایی برای نصب یک هارد اس‌اس‌دی دیگر دارد. کاربرانی که عادت به نگهداری بازی‌ها روی هارد کنسول خود دارند، می‌توانند از این امکان استفاده کنند. همچنین گفته می‌شود که یکی از پورت‌های یواس‌بی‌ای این کنسول جای خود را به یک پورت یواس‌بی سی دیگر داده است.

هرچند سونی در جریان این رویداد به‌صورت دقیق تغییرات سخت‌افزاری کنسول جدید خود را تشریح نکرد، باید اشاره کرد که پلی استیشن ۵ معمولی به سی‌پی‌یو ای‌ام‌دی رایزن زن ۲ هشت هسته‌ای با فرکانس ۳.۵ گیگاهرتز، جی‌پی‌یو اختصاصی با معماری ای‌ام‌دی آر دی ان‌ای ۲ و توان محاسباتی ۱۰.۳ ترافلاپس و رم ۱۶ گیگابایتی GDDR۶ مجهز است. می‌توان انتظار داشت که اجزای کلیدی سخت‌افزار این کنسول تغییر نکرده باشند و صرفاً در مقایسه با قبل بهینه‌تر و پربازده‌تر شده باشند.

این کنسول همچنین از وای فای ۷، نرخ فریم متغیر (Variable refresh rate یا به‌اختصار VPR) و رزولوشن ۸K پشتیبانی می‌کند و با همه لوازم جانبی کنونی پلی استیشن ۵ نظیر پلی استیشن پورتال، دوال سنس اج و اکسس کنترلر سازگار است. کاربرانی هم که به دنبال هدفون پلی استیشن ۵ پرو هستند می‌توانند از هدفون‌های پالس الیت و ایرباد پالس اکسپلور استفاده کنند.





منبع:+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn