تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 شهریور 1403 - 13:42
13 بازدید
کد خبر : 310535

مازیار:امیدوارم کادر فنی بتواند در فرصت‌باقی مانده ایرادات رابرطرف کند!

مازیار:امیدوارم کادر فنی بتواند در فرصت‌باقی مانده ایرادات رابرطرف کند!

به گزارش گروه ورزش سایت لحظه؛ اصغر مازیار کارشناس فوتبال در گفت و گویی  درباره برد تیم ملی فوتبال ایران برابر تیم ملی امارات در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ اظهار کرد: ما در این بازی پیروز شدیم، اما هنوز در شکل حرکت تیم ملی و سبک بازی اش ایراداتی دیده می‌شود که فقط امیدوار

به گزارش گروه ورزش سایت لحظه؛ اصغر مازیار کارشناس فوتبال در گفت و گویی  درباره برد تیم ملی فوتبال ایران برابر تیم ملی امارات در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ اظهار کرد: ما در این بازی پیروز شدیم، اما هنوز در شکل حرکت تیم ملی و سبک بازی اش ایراداتی دیده می‌شود که فقط امیدوار هستیم که کادر فنی بتواند در فرصت‌های باقی مانده آن را برطرف کند.

مازیار درباره اینکه عملکرد تیم ملی امارات را در این بازی چطور ارزیابی می‌کند، گفت: با توجه به شکل جدول بندی مسابقات که تیم‌ها می‌خواهند به جام جهانی صعود کنند و مرحله آخر مسابقات است. البته بعد از آن مرحله پلی آف هم وجود دارد، اما تیم‌ها می‌خواهند جزو ۲ تیمی باشند که از گروهشان صعود می‌کنند و کار خود را به پلی آف نرسانند. به همین علت همه تیم‌ها انگیزه دارند و امارات هم جزو کشور‌هایی هست که در ۲۰ سال گذشته فوتبال در آن جریان داشته  و سرمایه گذاری‌هایی هم شده است. طبیعی بود که آنها نیز می‌خواهند از شرایط میزبانی شان بهترین استفاده را کنند و هم برای خودشان امتیازات لازم را از اکنون جمع آوری کنند و این انگیزه در همه تیم‌ها وجود دارد. قرقیزستان هم ۲ بازی خوبی داشته است و به تیم ملی ما هم فشار آورد و در بازی دوم  در حالی که ۲ گل از تیم ازبکستان جلو افتاده بود با یک نتیجه نزدیک بازی را واگذار کرد. این نشان دهنده این است که همه تیم‌ها انگیزه برای صعود دارند و امارات هم برابر تیم ملی ایران بازی خوبی انجام داد و نظم فوتبالی در این تیم دیده می‌شد، اما بضاعتشان همین قدر است.

کارشناس فوتبال درباره اینکه فرصت سوزی بازیکنان تیم ملی را در بازی با امارات چطور ارزیابی می‌کند، گفت: دقت در ضربات آخر خیلی مهم است، اما ما وقتی نگاه می‌کنیم اگر با این طرز تفکر بخواهیم جلو برویم قاعدتا باید از لحاظ مالیکت تیمی هم عدد بالایی داشته باشیم، اما در این بازی نداشتیم. مالکیت تیمی و بازی  به ویژه در نیمه اول دست امارات بود و نیمه دوم هم  با حضور سردار آزمون که بازیکن شناخته شده تری هست و هم خودش باتجربه‌تر است و هم تیم حریف می‌خواست این بازیکن را تحت کنترل قرار بدهد، طبیعی بود با حضور آزمون یک مقدار کفه به سمت ایران برگردد.  در همه بازی‌ها فرصت‌هایی از دست می‌روند، اما در کل شکل بازی تیم ملی به ویژه در نیمه اول خیلی مناسب نبود.

او درباره اینکه تیم ملی فوتبال  با این وضعیت  در بازی‌های بعدی به مشکل برنمی خورد، گفت: ما اگر بخواهیم روی کاغذ و سابقه حساب کنیم، ایران از هر ۲ تیم ازبکستان و قطر و حتی در رنکینگ فیفا نیز  جایگاه بالاتری دارد. اما خیلی ما نمی‌توانیم به سوابق تکیه کنیم، چون به هر حال همه کشور‌ها فوتبالشان در حال پیشرفت است و ما نمی‌توانیم هیچ حریفی را ساده در نظر بگیریم. ازبکستان و قطر  در چند سال اخیر تیم‌هایی  بودند که همیشه با این تیم‌ها سخت بازی کردیم برای همین باید ببینیم که در آن بازی تدبیر لازم به کار گرفته می‌شود یا نمی‌شود. وگرنه ما بخواهیم به سابقه توجه کنیم اکنون در  مرحله‌ای هست و فوتبال تیم‌هایی که ما با آنها رقابت داریم در سطحی هست که خیلی از ما فاصله ندارند. البته ما با توجه به اینکه لژیونر زیاد داریم و اینکه بازیکنان ما باتجربه‌تر هستند و میدان‌های بهتری دیدند فرض بر این است که تیم ملی ما می‌تواند عملکرد لازم را داشته باشد و این به تدابیر کادر فنی تیم ملی برمی گردد.

انتخاب بازیکنان و سبک بازی حق صددرصد کادر فنی و در راس آنها سرمربی تیم ملی است

مازیار درباره اینکه قدوس، عزت اللهی و جهانبخش شرایط آمادگی خوبی ندارند، اما قلعه نویی از آنها در بازی‌ها استفاده می‌کند، بیان کرد: انتخاب بازیکنان و سبک بازی حق صددرصد کادر فنی و در راس آنها سرمربی تیم ملی است. هیچ کس نمی‌تواند ایرادی در مورد انتخاب‌ها بگیرد، چون کادر فنی معیار‌هایی داردو برمبنای این معیارها، نفرات تیم ملی را انتخاب می‌کند. ما نمی‌توانیم بگوییم چرا نوراللهی دعوت نشد و یا اینکه چرا قدوس و جهانبخش که تیم ندارند در تیم ملی بازی می‌کنند. اینها ممکن است به شکل یک اظهار نظر باشد، اما آن کسی که تصمیم گیرنده هست کادر  فنی است. شاید انتخاب‌های دیگری هم ممکن بود که در میان باشد و حتی در ارتباط با نفرات اصلی و یا نفراتی که می‌خواهند در اردو دعوت شوند. البته وقتی کسی بازیکنانی را انتخاب می‌کند باید  یک اطمینانی پشتش باشد و آن بازیکنان در زمین این اطمینان را پاسخ بدهند. اگر این اتفاق نیفتد در آن صورت آن انتخاب ایراد دارد. بازیکنی که تیم ندارد، اما در زمین مسابقه بازی می‌کند اگر خوب بازی نکرد در آن صورت می‌توانیم ایراد را بگیریم که چرا این انتخاب‌ها به این شکل انجام شده است. البته به نظرم  حرکت کلی تیم ملی  در فاز حمله و دفاع می‌تواند شرایط بهتری داشته باشد  و من نمی‌خواهم در مورد بازیکنان به صورت تک به تک صحبت کنم، اما به طور کلی در کار گروهی ایراداتی در تیم ملی چه در زمان حمله و چه در زمان دفاع وجود دارد.

کارشناس فوتبال درباره اینکه جوانگرایی در تیم ملی فوتبال صورت خواهد گرفت و یا با همین بازیکنان قرار است به جام جهانی برویم، اظهار کرد: من فکر می‌کنم قاعدتا به این صورت باشد. اگر من سرمربی تیم ملی بودم آرام آرام این کار را می‌کردم و انتخاب آریا یوسفی و حزباوی در بازی اول درست بود، اما هر چقدر به جلو می‌رویم در ابتدا باید به کسب امتیاز مطمئن باشیم و یا  بازی را با گل‌های بیشتر جلو باشیم و در دقایق پایانی  و آرام آرام این بازیکنان را وارد بازی کنیم. ما نباید انتظار داشته باشیم که یک دفعه‌ای در ترکیب تیم ملی ۵، ۶ تغییر داشته باشیم و اینها دائما بازی کنند. البته به ظرفیت و قدرت حریف هم بستگی دارد، اما فکر می‌کنم این موضوع به تدریج دارد صورت می‌گیرد، اما بحث این است که ما جوانگرایی ار در همه جا نیاز داریم. وقتی ما جوانگرایی را می‌گوییم هنوز می‌بینیم که در خط حمله مشکل داریم و در بازی با امارات مشاهده کردیم که آزمون یک نیمه بازی نکرد بازی در دست امارات بود و نیمه دوم با آمدن آزمون یک مقدار شرایط ما بهتر شد. فرض کنید بنا به هر دلایلی آزمون و طارمی نباشند و ما در این بخش‌ها مشکل داریم. ما برای این پست‌ها باید به فکر جوانگرایی باشیم و نه فقط از حزباوی و یوسفی استفاده کنیم. در خط دروازه ما هنوز می‌خواهیم به بیرانوند اکتفا کنیم. هافبک‌های وسطی نیاز داریم که باید اضافه شوند و سعید عزت الهی در میانه میدان تنها می‌ماند. من فکر می‌کنم این خوب است که این نفرات جوان به اردوی تیم ملی دعوت می‌شوند، اما شکل بازی باید به صورتی باشد که بتوانیم از آنها استفاده کنیم و ۲، ۳ گل از حریف جلو بیفتیم و بعد آرام آرام بتوانیم این نفرات را وارد ترکیب تیم ملی کنیم.

او درباره حرکت قائدی بعد از گلزنی اش که از اماراتی‌ها برای خوشحالی اجازه گرفت، گفت: من خیلی دوست ندارم درباره این مسائل حاشیه‌ای صحبت کنم و اینها به مسائل فنی خیلی ارتباط ندارد و تعبیر‌های زیادی هم از این نوع حرکات می‌شود. بازیکن در آن لحظه آن تصمیم را گرفته و من نمی‌توانم بگویم خوب یا بد است.

مازیار درباره اینکه تیم ملی فوتبال کشورمان می‌تواند به راحتی به جام جهانی صعود کند، گفت: من روز قرعه کشی هم گفتم که ما برای صعود کار سختی نداریم، اما نباید حریفان را راحت بگیریم. واقعیتش این است که فوتبال خوبی بازی نمی‌کنیم، اما داریم نتیجه می‌گیریم و  نشان دهنده این است که ما می‌توانیم در ادامه صعود کنیم. در نهایت با این وضع نمی‌توانیم در جام جهانی برابر رقبا پایداری کنیم و ما باید علاوه بر کسب نتیجه به دنبال ارائه فوتبال زیبا، اصولی و اثربخش هم باشیم.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn