تاریخ انتشار : شنبه 24 شهریور 1403 - 19:12
22 بازدید
کد خبر : 313018

به سکوها پول دادند تا علیه سرمربی تیم شعار بدهند/ جواد نکونام و مدیران استقلال همدیگر را تحمل کنند!

به سکوها پول دادند تا علیه سرمربی تیم شعار بدهند/ جواد نکونام و مدیران استقلال همدیگر را تحمل کنند!

جامعه ورزشی آفتاب نو: امیررضا واعظی آشتیانی یکی از صریح اللهجه ترین مدیرانی بود که استقلال طی دو دهه اخیر به خود دیده است. پیرامون شرایط کنونی آبی پوشان و آغاز لیگ نخبگان با مدیرعامل اسبق استقلال به گفتگو نشستیم: ابتدا از ماجراهای استقلال در دوران تعطیلی لیگ برتر شروع کنیم. اتفاقات، شایعات و حاشیه‌هایی

جامعه ورزشی آفتاب نو:

امیررضا واعظی آشتیانی یکی از صریح اللهجه ترین مدیرانی بود که استقلال طی دو دهه اخیر به خود دیده است. پیرامون شرایط کنونی آبی پوشان و آغاز لیگ نخبگان با مدیرعامل اسبق استقلال به گفتگو نشستیم:

ابتدا از ماجراهای استقلال در دوران تعطیلی لیگ برتر شروع کنیم. اتفاقات، شایعات و حاشیه‌هایی که موجب شد این تیم روزهای آرامی را سپری نکند. چرا این طوری شد؟

در هر سازمان، باشگاه یا مجموعه‌ای اگر شفافیت نباشد شایعات و حواشی رشد می‌کند. ما باید به موقع سخن گفتن و به موقع سکوت کردن را همیشه سرلوحه کار خودمان قرار بدهیم. اینکه تصور کنیم سکوت مطلق ‌تواند مشکلات را حل کند اصلاً درست نیست چون گاهی اوقات همین ساکت بودن حاشیه درست می‌کند. باید در جای خود منطقی و اصولی حرف زدن را هم مد نظر قرار بدهیم. در مورد استقلال به نظرم حتی اگر مدیران این باشگاه به هر دلیلی نمی‌خواستند با جواد نکونام ادامه همکاری بدهند، بهتر بود همین ابتدای تابستان فسخ قرارداد می‌کردند و سرمربی جدیدی که از نظر آنها شرایط لازم را دارد را روی کار می‌آوردند تا تنش‌ها از بین رفته و تیم بر اساس سلیقه سرمربی جدید چیده شود اما چنین تصمیمی اتخاذ نشد و در نهایت اتفاقاتی افتاد که خوشایند مجموعه نبود. اتفاقاتی که برای هر دو طرف می‌تواند آسیب زا باشد و حتی در آینده به استقلال لطمه بزند. امیدوارم شرایط استقلال حکم آتش زیر خاکستر را نداشته باشد.

در چنین شرایطی راهکار چیست؟

فصل قبل هم در گفتگو با آفتاب نو به این نکته اشاره کردم که آقای نکونام و آقای خطیر اگر هر مشکلی هم با هم دارند، یکدیگر را تا پایان فصل تحمل کنند. خودم در اولین فصلی که به استقلال آمدم، شرایطی تقریباً مشابه داشتم اما یکدیگر را تحمل کردیم و در پایان لیگ هشتم تحولات انجام شد. این بحث تحمل کردن یکدیگر خیلی مهم است. شما یادتان باشد من تابستان سال ۸۷ در حالی استقلال را تحویل گرفتم که قعرنشین لیگ بود ولی در خاتمه لیگ هشتم همه دیدید که قهرمانی لیگ برتر را به دست آورد. الان هم اگر جواد نکونام و کادر مدیریتی استقلال با یکدیگر هنوز مشکلی دارند بهتر است به خاطر وضعیت تیم و حساسیت مسابقات، همدیگر را تحمل کنند.

لیگ نخبگان آسیا ازهمین هفته آغاز می‌شود. شما سابقه حضور با استقلال در پیکارهای آسیایی را داشتید و در زمستان سال ۸۸ قبل از آغاز لیگ قهرمانان سال ۲۰۱۰ این بحث از طرف برخی پیشکسوتان استقلال مطرح شده بود که تیم در همان مرحله گروهی حذف می‌شود اما استقلال در آن فصل برای اولین مرتبه از گروهش در لیگ قهرمانان صعود کرد و به نخستین پیروزی تاریخ خود مقابل یک تیم عربستانی در داخل خاک عربستان هم دست یافت. آن روزها فضا چطور بود؟

به اعتقاد من تیم استقلال در لیگ نهم حرفه‌ای که پیکارهای لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۱۰ نیز به نوعی در خلال  آن برگزار شد، منسجم بود و حاشیه داخلی نداشت. یادتان باشد استقلال و پرسپولیس همیشه حاشیه‌هایی دارند که با توجه به تعداد زیاد هوادارانشان و توجه رسانه‌ها طبیعی به نظر می‌رسد اما سرمنشأ این حواشی به هیچ عنوان نباید داخلی باشد چون اگر حاشیه از داخل باشگاه یا تیم ایجاد شود، فوق العاده خطرناک است. استقلال در زمستان سال ۸۸ هیچ حاشیه داخلی نداشت و در نهایت آرامش به لیگ قهرمانان رفت. همان روز اول هم توانستیم الاهلی را در جده شکست بدهیم. انصافاً من مستقیم از هیچ پیشکسوتی نشنیدم که قبل از مسابقات بگوید تیم ما حتماً حذف می‌شود ولی اگر عده‌ای در گوشه و کنار حرفی می‌زدند، برایم قابل توجه نبود. در آن فصل یک عده واقعاً دوست نداشتند ما نتیجه بگیریم.

چطور؟

قبل از شروع لیگ نهم به من پیغام دادند استقلال با شما به لیگ آزادگان می‌رود و ما این تیم را در دسته پایین‌تر تحویل می‌گیریم! یک عده روی سکوها پول خرج کردند تا از همان هفته اول علیه صمد مرفاوی که سرمربی استقلال بود، شعار بدهند. اکثریت هواداران طرفدار تیم بودند اما یک عده قلیل که تطمیع می‌شدند، در بخشی از استادیوم حاشیه سازی می‌کردند. اینها عوامل همان افرادی بودند که استقلال را همیشه فقط برای منافع خود دوست دارند و می‌گویند وقتی ما نیستیم، دلمان هم نمی‌خواهد استقلال نتیجه بگیرد. این افراد در آن فصل از پیروزی‌های آسیایی استقلال و صعود ما در لیگ قهرمانان ناراحت بودند!

استقلال دوشنبه شب به مصاف الغرافه قطر می‌رود. تیمی که فروردین سال ۱۳۸۹ در دوره مدیرعاملی شما و سرمربیگری صمد مرفاوی با سه گل مغلوب آبی‌ها شد. آیا این اتفاق دوباره تکرار می‌شود؟

ببینید! “تیم” بودن یک مجموعه فوق العاده شرط مهمی برای موفقیت است. در تمام ادواری که رقابت‌های لیگ برتر برگزار شده اگر استقلال، پرسپولیس و سپاهان را کنار بگذاریم بقیه تیم‌هایی که توانسته‌اند قهرمان این رقابت‌ها شوند، ستاره محور نبودند بلکه واقعاً یک تیم کاملاً هماهنگ تلقی می‌شدند. این دقیقاً همان شرایطی است که استقلال باید از آن برخوردار شود. اگر دوشنبه شب مقابل الغرافه واقعاً یک تیم باشیم، قطعاً می‌توانیم این تیم پولدار قطری را شکست بدهیم.

و به عنوان سوال آخر، گروهی از کارشناسان معتقدند اگر بخواهیم نگاه عقلانی داشته باشیم و احساسات را کنار بگذاریم، نباید سطح توقع مردم را بالا ببریم و باید بپذیریم که استقلال و پرسپولیس حداقل الان مدعی قهرمانی در لیگ نخبگان نیستند. شما هم این طور فکر می‌کنید؟

امکانات، برنامه‌ریزی و مدیریت در ورزش فوق العاده حائز اهمیت است. الان تیم‌های شرق آسیا به لحاظ ساختاری خیلی خوب خود را ساخته‌اند و تیم‌های غرب آسیا به ویژه در حوزه خلیج فارس دیگر بی‌رویه پول خرج نمی‌کنند بلکه بر اساس یک اصول و برنامه‌ریزی جلو می‌آیند. این یک واقعیت غیر قابل کتمان است. من از زبان کارشناسان فوتبال نقل قول می‌کنم که فوتبال ایران نتوانسته پا به پای رقبای غرب و شرق خود در آسیا پیشرفت کند و اگر قرار باشد صرفاً به استعدادها و ستارگان خودمان دل ببندیم، متاسفانه هیچ بعید نیست که روزی به سرنوشت برمه و کویت دچار شویم. تیم‌هایی که در مقطعی حتی قهرمان آسیا هم شدند اما الان حتی جزو قدرت‌های درجه دوم این قاره نیز به حساب نمی‌آیند. در بعد باشگاهی هم اگرچه به نظر من نمی‌توانیم با قاطعیت بگوییم استقلال و پرسپولیس قهرمان نمی‌شوند و امیدواریم که یک تیم ایرانی کاپ قهرمانی لیگ نخبگان را بالای سر ببرد اما با توجه به شرایطی که الان می‌بینیم، با استناد به علم مدیریت و البته حرف پیشکسوتان و کارشناسان فوتبال ایران، باید گفت که متاسفانه بعید به نظر می‌رسد استقلال و پرسپولیس بتوانند قهرمان لیگ نخبگان شوند.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn