تاریخ انتشار : دوشنبه 26 شهریور 1403 - 5:37
9 بازدید
کد خبر : 314832

دست فراریان مالیاتی رو می‌شود

دست فراریان مالیاتی رو می‌شود

در حالی که بسیاری از اقشار جامعه از جمله قشر حقوق‌بگیر، مالیات خود را حتی پیش از دریافت حقوق و بدون هیچ کم‌ و‌ کاستی پرداخت … در حالی که بسیاری از اقشار جامعه از جمله قشر حقوق‌بگیر، مالیات خود را حتی پیش از دریافت حقوق و بدون هیچ کم‌و‌کاستی پرداخت می‌کنند، کم نیستند افرادی

در حالی که بسیاری از اقشار جامعه از جمله قشر حقوق‌بگیر، مالیات خود را حتی پیش از دریافت حقوق و بدون هیچ کم‌ و‌ کاستی پرداخت …

دست فراریان مالیاتی رو می‌شوددست فراریان مالیاتی رو می‌شود

در حالی که بسیاری از اقشار جامعه از جمله قشر حقوق‌بگیر، مالیات خود را حتی پیش از دریافت حقوق و بدون هیچ کم‌و‌کاستی پرداخت می‌کنند، کم نیستند افرادی که به شیوه‌های متفاوت و بعضاً خلاقانه سعی در فرار از پرداخت مالیات خود دارند و آماده‌اند تا با افتخار از انجام این مسئولیت شهروندی شانه خالی کنند! خوشبختانه سازمان امور مالیاتی کشور دست روی دست نگذاشته و برای شناسایی و دریافت مالیات از این افراد خودزرنگ‌پندار برنامه‌هایی را تدارک دیده است.

۳۷۰۰ پزشک متخلف مالیاتی

در یکی از تازه‌ترین اعلان‌ها از سوی مقامات سازمان امور مالیاتی کشور، رئیس مرکز بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پول‌شویی این سازمان از شناسایی۳۷۰۰ پزشک متخلف در سال ۱۴۰۲ که به‌جای استفاده از دستگاه کارتخوان نسبت به اخذ وجه نقد یا اجبار بیماران به واریز وجه به حساب‌های بانکی معرفی شده از سوی آنها اقدام کرده بودند، خبر داده و عنوان می‌کند:

بر‌اساس جزء (۲) بند (ط) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲، کلیه حِرَف پزشکی مکلف‌اند از دستگاه کارتخوان برای دریافت وجوه حاصل از معالجه بیمار خود استفاده نمایند. در این زمینه تخلفاتی از سوی برخی افراد وجود دارد که ما موظف هستیم گزارش اقدامات خود را به مجلس و هم به مرجع صدور مجوز پزشکان ارائه دهیم.

۱۲۶۱ شخص فاقد پرونده مالیاتی

در یکی از اقدامات اخیر سازمان امور مالیاتی کشور جهت مقابله با فراریان مالیاتی، ۱۲۶۱ شخص حقیقی فاقد پرونده مالیاتی در جنوب تهران شناسایی شدند. در این راستا بررسی و تقاطع‌گیری سیستمی اطلاعیه‌های خرید و فروش استخراج شده از سامانه صورت معاملات فصلی منجر به شناسایی این افراد شد و پس از تشکیل پرونده و انجام فرآیند حسابرسی مالیاتی، مبلغ ۱۴۳ میلیارد تومان برگ تشخیص مالیات صرفاً در منبع مالیات بر درآمد عملکرد سال ۱۳۹۷ برای این افراد صادر شد. بر این اساس و به گفته رئیس مرکز بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور، صدور اوراق تشخیص مالیات در منبع مالیات بر درآمد سنوات بعد و همچنین صدور برگ مطالبه مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار اداره کل امور مالیاتی ذی‌ربط قرار دارد.

فراهم شدن افزایش مشارکت مردم

مردم می‌توانند در صورت وجود موارد فرار مالیاتی آنها را به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کنند. سامانه‌ای با نام «سوت‌زنی» در درگاه ملی مالیات به نشانی intamedia.ir/tax-fraud وجود دارد که با مراجعه به این سامانه و ثبت گزارش فرار مالیاتی می‌توان از پاداش ویژه آن بهره‌مند شد. بدین‌صورت که چنانچه گزارش فرار مالیاتی ثبت شده منجر به کسب مالیات برای سازمان امور مالیاتی شود تا یک درصد مبلغ آن مالیات به عنوان پاداش به شخص گزارش‌دهنده پرداخت می‌شود. همچنین سامانه ۱۵۲۶ یا مرکز ارتباط مردمی سازمان امور مالیاتی کشور نیز آماده دریافت گزارش‌های مردمی درخصوص مشاهده موارد فرار مالیاتی در سراسر کشور است.

رئیس مرکز بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی در این خصوص می‌گوید: البته سازمان صرف دریافت گزارش‌ها مردمی فرد را متخلف اعلام نمی‌کند، بلکه از طریق واحدهای اجرایی که در سازمان امور مالیاتی تأسیس شده، بازدید میدانی انجام داده و راستی‌آزمایی می‌کند. واقعیت این است که فرار مالیاتی به‌تدریج به نقطه پایان خود نزدیک می‌شود و انتظار می‌رود با اجرای صحیح و مؤثر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان و بهره‌گیری از ساماندهی کارتخوان‌ها و تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی دست سازمان امور مالیاتی در آینده‌ای نه‌چندان دور پرتر شده و بیش از پیش شاهد مسدود شدن راه‌های فرار مالیاتی و افزایش شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی باشیم.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn