تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 شهریور 1403 - 1:31
16 بازدید
کد خبر : 317250

ارزآوری پسته برای کشور سالانه چه قدر است؟

ارزآوری پسته برای کشور سالانه چه قدر است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، محمدمهدی برومند سه شنبه در آیین هشتمین جشن ملی پسته رفسنجان  افزود: سه میلیون هکتار باغ در کشور وجود دارد که ۶۰۰ هزار هکتار آن باغات پسته است.وی تصریح کرد: محصول پسته حائز اهمیت است و از گذشته، خاستگاه پسته دنیا در ایران به ویژه استان کرمان و شهرستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، محمدمهدی برومند سه شنبه در آیین هشتمین جشن ملی پسته رفسنجان  افزود: سه میلیون هکتار باغ در کشور وجود دارد که ۶۰۰ هزار هکتار آن باغات پسته است.
وی تصریح کرد: محصول پسته حائز اهمیت است و از گذشته، خاستگاه پسته دنیا در ایران به ویژه استان کرمان و شهرستان رفسنجان است.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ستاد عالی پسته در سطح ملی در وزارتخانه وجود دارد و مسائل و مشکلات کشاورزان در آن مطرح و پیگیری می‌شود، بیان کرد: دسترسی و پایداری در تولید و سلامت در غذا را در وزارت جهاد کشاورزی با همراهی کشاورزان و بهره‌برداران دنبال می‌کنیم.
وی تصریح کرد: سالانه در تولید مازاد بر مصرف، حدود ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی محصولات کشاورزی داریم که سه میلیارد دلار آن مربوط به زیربخش‌های باغبانی کشور است.

برومندی گفت: در شرایطی که در باغبانی کشور ۱۸ درصد خاک را در اختیار داریم، ۳۸ درصد اشتغال بخش کشاورزی و ۵۰ درصد درآمد ارزی را با تولید ۲۶ میلیون تن انواع محصولات باغبانی تأمین می‌کنیم.

روند صعودی تولید پسته / ایران رتبه چندم تولید پسته است؟

وی خاطرنشان کرد: ۸۵ درصد کشاورزان‌ ایران زیر سه تا چهار هکتار زمین دارند که این موضوع مشکلات فراوانی در تکمیل زنجیره ارزش ایجاد می‌کند.
این مسئول افزود: برای اینکه بتوانیم تولید خوبی داشته باشیم باید از باغداری معیشتی عبور و وارد یک باغداری پیشرفته شویم و تولید را تجاری کنیم.
وی با بیان این‌که بسترهای تولید و باغات باید دارای شناسنامه باشند، ادامه داد: زمانی که تصمیم گرفتیم بازار چین را برای مرکبات ایران باز کنیم باغ ما را بازدید و برگ درخت و محصول ما را آزمایش کردند و این اقدامات منجر به صدور گواهی شده که ما می‌توانیم از امسال به چین مرکبات صادر کنیم.
برومند از توافق با اروپایی‌ها برای شیوه‌نامه جدید صادرات پسته خبر داد و بیان کرد: چندین نشست از سال گذشته با اروپایی‌ها بر سر صادرات پسته داشتیم و همراه با سازمان غذا و دارو درخصوص شیوه‌نامه جدید صادرات پسته با اروپایی‌ها به توافق رسیدیم.
وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که دنیا قوانین و مقررات سخت‌گیرانه‌ای برای سلامت غذا صادر می‌کند ایران به ۲۰۰ کشور دنیا محصول کشاورزی صادر می‌کند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: ایران جزو کشورهای کم مصرف کود در دنیا است و متوسط مصرف سموم ما کمتر از یک کیلوگرم در هکتار است و در چند سال اخیر وزارتخانه جهاد کشاورزی تلاش کرده بسیاری از سموم پرخطر را از سبد سم کشور خارج کند اگرچه ایرادات و دغدغه‌های موجود در این نشست را بادقت مورد تحلیل و بررسی قرار داده اما این مسائل و مشکلات را حل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در پسته رقیبی مانند آمریکا داریم و باید از تولیدکننده و صادرکننده داخلی حمایت کنیم، افزود: پژوهشکده پسته کشور به مرکزیت رفسنجان باید بتواند ارقامی معرفی کند که با شرایط اقلیمی سازگار باشند.
برومند آب را پاشنه آشیل کشاورزی در رفسنجان و استان کرمان دانست و گفت: برخی مسائل از جمله انتقال آب با همکاری وزارت نیرو در سطح شهرستان و استان قابل‌حل است و باید تلاش کرد مکانیزاسیون را در مراحل فرآوری پسته داشته باشیم.

جای آموزش در بحث کشاورزی پسته خالی است

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای سلامی گفت: مردم رفسنجان از ۲۵۰ سال پیش وارد کشاورزی و کشت محصول پسته شدند و باغ های پسته را با زحمت و مشقت زیادی احداث کردند.

محمد محمدی انارکی افزود: کشاورزان در خلا برنامه، آگاهی و دانش وارد کشاورزی شدند و اکنون با مشکلات زیادی مواجه هستند از این رو آموزش، امری مهم است تا کشاورزان به پشتیبانی دولت موفق شوند.

سارقان به مرخصی نمی‌روند؛‌ پسته‌های این شهر در امان ماند

وی تاکید کرد: در زمانی ۶۰ هزار حلقه چاه کشاورزی در ایران داشتیم ولی اکنون این تعداد به ۸۶۰ هزار چاه افزایش یافته است؛ نمودار دبی آب تا سال ۹۰ بالا رفت ولی از این سال به بعد دبی آب کاهش یافت که نشان می دهد آب سفره های زیرزمینی کاهش یافته است.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بحث هایی درخصوص انتقال آب خلیج فارس برای کشاورزی وجود دارد اما مسئله اصلی این است که باید در آب صرفه جویی کرد؛ ۹۷ درصد آب در کشاورزی و بخش کمی در صنعت صرف می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال ۵۳ درصد محصول پسته به دلیل خاموشی چاه های کشاورزی و قطعی مکرر برق و گرما از بین رفت، افزود: مسوولان باید درد مردم را از نزدیک لمس و به کشاورزان کمک کنند به ویژه کشت پسته که ۹۵ درصد آن صادر می شود.

محمدی انارکی با اشاره به اینکه بیش از یک میلیون تن خرما در کشور سالانه تولید و ۴۰۰ هزار تن آن صادر می شود، اظهار کرد: کمترین تکنولوژی را در حوزه پسته داریم و تولیدی که تکنولوژی نداشته باشد هیچ تبادل و تجارت خوبی در آن صورت نمی گیرد.

وی افزود: برگشت ارز حاصل از صادرات پسته به صورت تهاتری یعنی واردات سموم، ماشین آلات و غیره مدنظر باشد.

نماینده مردم رفسنجان و انار با تاکیدب ر لزوم ایجاد بازارهای جدید جهانی برای پسته گفت: کشت پسته جدید در اسپانیا و یونان انجام می شود لذا دنبال بازار جدید نظیر کشورهای اوراسیا، مالزی، روسیه و هند هستیم.

وی ادامه داد: باید از ظرفیت پیمان‌های شانگهای و بریکس برای صادرات پسته استفاده کنیم.

هشتمین جشن ملی پسته از ۲۷ تا ۳۰ شهریور در رفسنجان با اجرای برنامه های متنوع برگزار می شود.

رفسنجان در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.

 

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn