تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 شهریور 1403 - 17:02
5 بازدید
کد خبر : 318039

مصرف آجیل در بارداری، راهنمای جامع

مصرف آجیل در بارداری، راهنمای جامع

جامعه ورزشی آفتاب نو: پارسینه: بارداری از جمله دوره‌های حساسی است که تغذیه در آن نقش بسیار مهمی را ایفا می‌‌کند. به طور کلی تغذیه در طول زندگی افراد نیز نقش بسیار مهمی دارد، ولی در این دوران باید بیش از گذشته به آن توجه کرد. در دوره بارداری، مادر باردار برای رشد جنین و

جامعه ورزشی آفتاب نو:

پارسینه: بارداری از جمله دوره‌های حساسی است که تغذیه در آن نقش بسیار مهمی را ایفا می‌‌کند. به طور کلی تغذیه در طول زندگی افراد نیز نقش بسیار مهمی دارد، ولی در این دوران باید بیش از گذشته به آن توجه کرد. در دوره بارداری، مادر باردار برای رشد جنین و همچنین حفظ سلامت خود به کالری بیشتری نیاز خواهد داشت. کارکرد بدن یک مادر باردار بیشتر از یک انسان عادی است؛ به‌همین دلیل او به بهترین و همچنین مفیدترین موادغذایی و مغزها نیاز پیدا می‌کند. یکی از بهترین گزینه‌ها برای مصرف در این دوره، آجیل‌ها و مغزها هستند.

انواع مغزیجات موادمعدنی مختلفی از جمله پتاسیم، فسفر، سلنیوم، روی، فولات، منیزیم، مس و انواع ویتامین‌های E،B ، C را دارند. همچنین آجیل منبع بسیار غنی از چربی‌های سالمی مثل امگا ۳ و امگا ۶ می‌باشد. با توجه به اهمیت آجیل در تغذیه دوران بارداری مادران، ما تصمیم گرفتیم تا مقاله‌ای با موضوع مصرف آجیل در بارداری برای شما تهیه کرده و هرآنچه راجب مصرف آجیل در بارداری باید بدانید را شرح دهیم.

خواص مصرف آجیل در بارداری

آجیل‌هایی مثل بادام هندی، بادام درختی، بادام زمینی، پسته، فندق و گردو فواید بسیار زیادی برای سلامتی افراد و به طور کلی سلامتی مادران باردار دارند‌. این دسته از آجیل‌ها حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع هستند و سرشار از موادمغذی سالم می‌باشند. این چربی ‌های غیراشباع و مواد مغذی سالم باعث می شوند تا از خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات و بیماری‌هایی مثل دیابت، فشار خون و همچنین استرس اکسیداتیو جلوگیری شود.

همچنین بعضی از افراد معتقدند مادران باردار با خوردن آجیل در این دوره، می توانند به افزایش ضریب هوشی جنین کمک کرده و از نظر عاطفی نیز پایدارتر باشند. اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر فواید مصرف آجیل در دوران بارداری را شرح دهیم، می‌‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

459f8256-fb6d-475d-a5b5-d325000bb137


بهبود عملکرد سیستم روانشناختی جنین

آجیل سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و همچنین امگا ۶ بوده و منبع غنی از اسیدهای فولیک محسوب می‌شود. این موادمغذی برای رشد عصبی کودک و جنین نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. جنین این اسیدهای چرب را می‌تواند از رژیم غذایی مادر خود کسب کند. بدن ما قادر به سنتز کردن این اسیدها نبوده و به‌همین دلیل به این اسیدهای چرب، اسیدهای چرب ضروری گفته می‌شود.

مصرف آجیل در بارداری باعث می‌شود تا اسیدهای چرب در قسمت جلویی مغز جنین تجمع کرده و در نهایت باعث بهبود عملکردهای شناختی و حافظه شود. علاوه بر این موارد می‌توان گفت خرید و مصرف آجیل و دریافت این اسیدهای چرب ضروری، فواید طولانی مدتی نیز برای رشد شناختی و حرکتی جنین و کودک خواهد داشت.

بهبود رشد عصبی و حافظه

دریافت اسید فولیک در مراحل اولیه بارداری بسیار مهم بوده و می‌تواند به تشکیل لوله عصبی کمک بزرگی کند. همچنین لازم است اشاره کنیم که کمبود اسید فولیک می‌تواند نواقص جدی را در مغز و ستون فقرات جنین ایجاد کند. با توجه به اطلاعات ارائه شده از مراکز کنترل، بهداشت و پیشگیری از بیماری‌ها، مادران باردار باید به طور میانگین روزانه ۴۰۰ میکروگرم از اسید فولیک را دریافت کرده تا از پیامدهای نامطلوب آن از جمله بیماری‌های مادرزادی جلوگیری شود.

مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ نیز همانطور که گفتیم یک عنصر حیاتی محسوب شده و می‌تواند رشد عملکردی و ساختاری مغز، سیستم ایمنی جنین و شبکیه او را تامین کند. معمولاً توصیه می‌شود ۱.۴ گرم اسید چرب امگا ۳ توسط زنان باردار و ۱.۳ گرم توسط زنان شیرده مصرف شود. با این میزان می‌توان به بهبود توجه، رفتار، حافظه، تمرکز و همچنین توانایی‌های یادگیری در نوزاد و کودک کمک کرد. در صورتی که سطح امگا ۳ در مغز جنین کم باشد می‌تواند در آینده، او را به نقض‌ها و اختلالاتی مثل افسردگی، اضطراب و همچنین پرخاشگری دچار کند.

کاهش خطر ابتلا به آلرژی

تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که مصرف بادام زمینی در مادران باردار، می‌تواند از ابتلا به آلرژی فرزندانشان جلوگیری کند. در صورتی که اطمینان دارید به بادام زمینی حساسیتی ندارید، می‌توانید در دوره بارداری خود از این آجیل مصرف کنید.

جلوگیری از کم خونی

بسیاری از آجیل‌ها از جمله بادام هندی منبع غنی از کلسیم، روی، آهن و اسید فولیک هستند. بادام هندی به افزایش گلبول‌های قرمز خون کمک کرده و می‌تواند با کم خونی، فقر آهن و همچنین خستگی مبارزه کند. روی موجود در بادام هندی می‌تواند رشد سریع سلولی را برای جنین فراهم کند. کلسیم موجود در آن می‌تواند لثه و دندان را در دوره بارداری تقویت کند. به‌علاوه، بادام هندی می‌تواند از وجود نقایص مادرزادی در نوزاد جلوگیری کند.

خوردن آجیل در سه ماهه اول بارداری

مصرف آجیل در سه ماهه اول بارداری بسیار مهم تر از سایر ماه‌ها است. در واقع این سه ماه اول، مهم‌ترین ماه‌های بارداری محسوب می‌شوند و دوره بسیار حساسی هستند. طبق نظر پزشکان و متخصصان، مادران باردار در سه ماهه اول بارداری خود، می‌توانند حدود ۳۰ الی ۶۰ گرم آجیل در روز مصرف کنند. با توجه به حساسیت‌هایی که در طول ماه‌های بارداری وجود دارد، متخصصان میزان متفاوتی را برای هر سه ماهه اول، دوم و سوم تعیین کرده‌اند. توجه داشته باشید که مصرف آجیل در سه ماهه اول بارداری به رشد اولیه جنین کمک بزرگی می‌کند.

خوردن آجیل در سه ماهه دوم بارداری

مصرف و خوردن آجیل در سه ماهه دوم بارداری نیز اهمیت دارد؛ زیرا در این زمان نیز مغز و بدن جنین در حال رشد است و آجیل می‌تواند به این فرایند کمک نماید. با توجه به بزرگتر شدن جنین در سه ماهه دوم بارداری، می‌توانید حدود ۹۰ گرم در روز آجیل مصرف کنید.

خوردن آجیل در سه ماهه سوم بارداری

سه ماهه سوم بارداری نیز مانند سایر ماه‌ها دوران حساسی محسوب می‌شود. در سه ماهه سوم، جنین وزن می‌گیرد و مصرف آجیل در وزن‌گیری نوزاد اهمیت دارد. با توجه به مسئله وزن گیری نوزاد و جنین، مادران باردار می‌توانند در روز یک مشت آجیل که معادل ۱۰۰ الی ۱۲۰ گرم آجیل است، مصرف کنند. مصرف بیشتر از این مقدار، با توجه به مسئله افزایش وزن بیش از حد، توصیه نمی‌شود.

منع مصرف آجیل در بارداری

برای مصرف آجیل منع مصرف خاصی وجود ندارد. تنها منع مصرف آجیل در مورد مقدار مصرف آن است که در بخش بعدی به آن اشاره خواهیم کرد. در صورتی که مادر یا پدر نوزاد به بیماری‌هایی مثل اگزما، آلرژی یا آسم دچار نیستند، می‌توانند آجیل‌ها را به مقدار مناسب مصرف کنند. در شرایطی که به بادام زمینی یا حتی کره آن حساسیت دارید، بهتر است از مصرف آن خودداری کنید؛ زیرا حساسیت مادر و پدر می‌تواند به جنین منتقل شود.

میزان مصرف آجیل در بارداری

میزان مصرف آجیل در بارداری یکی از مواردی است که بسیار مهم جلوه می‌کند. اگر به مصرف بیش از اندازه آجیل عادت دارید، توجه داشته باشید که این احتمال وجود دارد که کودک شما پس از تولد به تخم مرغ و همچنین شیر حساسیت پیدا کند. همچنین این نکته را نیز در نظر داشته باشید که مصرف میزان بالای آجیل می‌تواند چربی بدن شما را بالا برده و باعث افزایش وزن شود. در نهایت می‌توان گفت مصرف بیش از حد آن می‌تواند بر سلامت جنین تاثیر بگذارد.

با توجه به این مسائل بهتر است انواع آجیل را به اندازه میل کنید. پزشکان توصیه می‌کنند مادران باردار، بهتر است روزانه فقط ۳۰ گرم آجیل مصرف کنند. البته در ماه‌های آخر تا یک مشت آجیل مجاز است و مانعی ندارد. توجه داشته باشید که توصیه ما استفاده از آجیل‌های بوداده نیست. این آجیل‌ها به علت داشتن نمک و سدیم بالا می‌توانند فشار خون مادر را افزایش دهند. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم، تا جایی که امکان دارد از انواع آجیل خام استفاده کنید.

بهترین زمان مصرف آجیل در بارداری

به طور کلی توصیه می‌شود آجیل را صبح‌ها مصرف کنید. البته در این میان می‌توان گفت بعضی از مغزها مانند گردو استثنائاتی نیز دارند. برخی از متخصصان معتقدند، که مصرف گردو قبل از خواب می‌تواند سلامت ذهن نوزاد و همچنین ذهن مادر را تامین کند. البته هر زمان در طول روز که احساس کردید نیاز به مصرف تنقلات دارید، می‌توانید در مقدار مناسب، آجیل را مصرف کنید.

6d47e3a9-fc67-445a-8feb-3a6a3513c998

در هر صورت بهتر است از مصرف چیپس، پفک و چنین خوراکی‌هایی خودداری کرده و مغزیجات مفید را جایگزین کنید. شما با جایگزین کردن آجیل به جای پفک و چیپس می‌توانید کالری‌های مضر را از برنامه غذایی خود حذف نمایید.

شما می ‌توانید با مصرف آجیل در بارداری از مزایای بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید. گردو، بادام و همچنین پسته از جمله بهترین مغزیجات و آجیل‌ها در این دوره محسوب می‌شوند. این دسته از مغزها میزان ویتامین، پروتئین و مواد معدنی سرشاری داشته و می‌توانند دوران بارداری بسیار ایده آلی را برای شما فراهم کند.

البته تمامی آجیل‌ها دارای خواص بی‌نظیری هستند و تنها محدودیت آنها در زمینه حجم مصرفی است. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که محدودیت حجم مصرف مغزها و آجیل‌ها تنها برای مادران باردار نبوده و به طور کلی کودکان، نوجوانان و حتی سایر بزرگسالان نیز باید حجم مناسبی از آجیل را مصرف کنند.

در انتها اگر می خواهید بدانید که مصرف هر مغز در بارداری چه تاثیری دارد این مقاله مفید را مطالعه کنید.


+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn