تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 شهریور 1403 - 10:39
7 بازدید
کد خبر : 318891

انفجارهای دوم وسایل ارتباطی حزب‌الله؛ چه اطلاعات جدیدی می‌دانیم؟

انفجارهای دوم وسایل ارتباطی حزب‌الله؛ چه اطلاعات جدیدی می‌دانیم؟

لبنان روز گذشته نیز شاهد انفجار دستگاه‌های ارتباطی بود. بر اثر حوادث دو روز گذشته تاکنون حداقل ۱۲ نفر شهید و حدود ۳ هزار نفر زخمی شده‌اند که از این میان حال ۳۰۰ نفر بحرانی گزارش شده است.   به گزارش دنیای اقتصاد، بیمارستان‌های سراسر لبنان نیز به خط شده‌اند تا هزاران زخمی را مداوا

لبنان روز گذشته نیز شاهد انفجار دستگاه‌های ارتباطی بود. بر اثر حوادث دو روز گذشته تاکنون حداقل ۱۲ نفر شهید و حدود ۳ هزار نفر زخمی شده‌اند که از این میان حال ۳۰۰ نفر بحرانی گزارش شده است.

 

به گزارش دنیای اقتصاد، بیمارستان‌های سراسر لبنان نیز به خط شده‌اند تا هزاران زخمی را مداوا کنند. در همین حال حزب‌الله لبنان متعهد به انتقام شد و اسرائیل را «کاملا مسوول» این حوادث تروریستی دانست.

عضو کلیدی محور مقاومت تاکید کرد: «عملیات خود را برای حمایت از غزه، مردم و مقاومت» ادامه خواهد داد.

پس از انفجار‌های همزمان پیجر‌های مورد استفاده توسط اعضای حزب‌الله که باعث شهادت چندین نفر و زخمی شدن صد‌ها نفر در لبنان و سوریه شد، حزب‌الله می‌گوید به «عملیات خود برای حمایت از غزه، مردم و مقاومت» ادامه خواهد داد. این گروه لبنانی متعهد به انتقام شد؛ زیرا اسرائیل را «کاملا مسوول» حادثه تروریستی می‌داند که باعث شد حداقل ۳۰۰ نفر در وضعیت بحرانی قرار بگیرند.

همچنین «فراس الابیض» وزیر صحت عامه لبنان در بیان آخرین آمار تلفات انفجار دستگاه‌های ارتباط رادیویی «پیجر» اظهار کرد: حجم این حمله بزرگ بود و بیمارستان‌ها طی نیم ساعت نزدیک به ۲۸۰۰مجروح را پذیرش کردند.

الابیض با بیان اینکه شمار شهدا با توجه به حجم حمله زیاد نبود، گفت: تاکنون ۱۲نفر طی این انفجار‌ها به شهادت رسیده‌اند که در بین آنها، یک کودک ۸ساله و یک کودک ۱۱ساله وجود دارد. سی‌ان‌ان نیز در همین رابطه افزود که بیمارستان‌های سراسر لبنان به‌خط شده‌اند تا هزاران زخمی را مداوا کنند. اردن اعلام کرد آماده است «هرگونه کمک درمانی مورد نیاز را به بخش درمانی لبنان برای مداوای هزاران زخمی ارسال کند.»

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، وزیر بهداشت لبنان افزود که بیشتر آسیب‌ها به چشم، شکم، دست و چشم‌ها بود.

تصاویر گرفته شده از بیمارستان‌های لبنان حاکی از صحنه‌های هرج و مرج‌گونه در کنار نیرو‌هایی است که با سرعت و دوان‌دوان در حال درمان و باندپیچی کردن زخمی‌ها هستند. بسیاری روی زمین دراز کشیده و در انتظار مداوا هستند. وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که بسیاری از زخمی‌ها به بیمارستان‌های خارج از پایتخت و به حومه‌های جنوبی لبنان اعزام شده‌اند.

«عروبه جمال» و «فردریکا مارسی» نیز در گزارش ۱۸سپتامبر در الجزیره نوشتند، به گفته تحلیلگران، انفجار انبوه پیجر‌ها در لبنان و سوریه که به‌طور گسترده به اسرائیل نسبت داده می‌شود، پرسش‌هایی را درباره این مساله برانگیخته که در بحبوحه افزایش تنش‌ها در منطقه «پایان بازی» ممکن است چه باشد.

«میروا زونسزین» تحلیلگر ارشد اسرائیلی در گروه بین‌المللی بحران، به الجزیره گفت که حمله پیجری به لبنان چیزی بود که اسرائیل برای چندین ماه در دست اقدام داشت و در صورت مشکوک شدن حزب‌الله، خطر خنثی شدن آن می‌رفت. نگرانی از لو رفتن این اقدام و احتمال شناسایی آن از سوی حزب‌الله ممکن است ارتش اسرائیل را به انفجار‌های زودتر از موعد واداشته باشد؛ اما زونسزین می‌گوید: استراتژی اسرائیل به‌طور کلی نامشخص است؛ درحالی‌که بسیاری از مقامات امنیتی در اسرائیل بر این باورند که جنگ با لبنان عاقلانه نیست، اما «بسیاری در ارتش معتقدند که افزایش قدرت حزب‌الله قابل تحمل نیست.»

از شرکت سازنده پیجر‌ها چه می‌دانیم؟

الجزیره همچنین در گزارش دیگری نوشت، شرکت پیجر تایوانی «گلد آپولو» (Gold Apollo) گفت که مدل پیجر‌های مورد استفاده در انفجار‌ها در لبنان توسط «BAC Consulting» مستقر در بوداپست ساخته شده است. این شرکت تایوانی گفت که BAC از علامت تجاری (برند) «گلد آپولو» برای پیجر‌ها استفاده می‌کرد، اما این شرکت تایوانی افزود که طراحی و ساخت محصولات «به‌طور کامل توسط BAC انجام می‌شد».

 آدرس اعلام‌شده برای BAC در بوداپست یک ساختمان هلویی رنگ در یک خیابان عمدتا مسکونی در حومه بیرونی شهر است که نام شرکت روی در شیشه‌ای آن روی یک صفحه کاغذ A ۴ درج شده است. رویترز با یک فرد ناشناس در ساختمان صحبت کرد. این فرد گفت که شرکت BAC در این آدرس ثبت شده، اما نیروهایش حضور فیزیکی در آنجا ندارد.

«کریس باکلی» و «امی چانگ چین» هم در گزارش دیگری در نیویورک‌تایمز نوشتند، «گلد آپولو» به‌عنوان یک شرکت تایوانی که مقامات آمریکایی و دیگران آن را به‌عنوان تامین‌کننده پیجر‌های مورد استفاده در حملات لبنان نام بردند، دیروز چهارشنبه به دنبال فاصله قرار دادن میان خود با این دستگاه‌ها بود.

این شرکت ساخت پیجر‌ها را تکذیب کرد و آن را به سازنده دیگری نسبت داد. گفته شده مواد منفجره‌ای که در داخل تعدادی از پیجر‌ها کار گذاشته شده بود پس از دریافت سیگنال منفجر شد. «هسو چینگ- کوانگ» موسس و رئیس شرکت «گلد آپولو» اعلام کرد که سازنده اصلی در بوداپست است.

وی گفت: «آن محصول برای ما نیست. آن‌ها فقط به برند شرکت ما چسبیده‌اند.»

این شرکت در بیانیه‌ای کتبی گفت: «ما فقط مجوز علامت تجاری را ارائه می‌دهیم و هیچ دخالتی در طراحی یا ساخت این محصول نداریم.» برخی از مقامات مطلع درباره این عملیات گفته بودند که پیجر‌هایی که حزب‌الله سفارش داده بود، قبل از رسیدن به لبنان دستکاری شده بودند.

وزارت امور اقتصادی تایوان که بر تجارت نظارت می‌کند، گفت سوابق نشان می‌دهد که چنین پیجر‌هایی از گلد آپولو «صادرات مستقیم به لبنان نداشته است.» این وزارتخانه گفت که پیجر‌های این شرکت عمدتا به اروپا و آمریکای شمالی صادر می‌شد.

پای تایوان هم به خاورمیانه باز شد

«ارین هیل» و «آلستر مک کریدی» هم در گزارشی در الجزیره نوشتند، پس از افشای هزاران پیجر انفجاری با استفاده از برند یک شرکت تایوانی، صنعت مهم فناوری تایوان ناخواسته به سیاست خاورمیانه کشیده شده است. تحلیلگران در تایوان ابراز تردید کردند که دولت تایوان یا «گلد آپولو» به عمد در این حمله مشارکت کرده باشند. با این حال، این حادثه توجه ناخوشایندی را به تایوان و صنعت فناوری معروف آن در سطح جهانی جلب می‌کند؛ کشوری که سهم عمده‌ای از نیمه‌هادی‌ها را تولید می‌کند که برای تامین برق (تقریبا) تمام وسایل الکترونیکی در سراسر جهان استفاده می‌شوند. «جی-چرن لیو»، استاد دانشگاه ملی علم و فناوری تایوان گفت که از این خبر «شوکه شده» و مردم جزیره نگران هستند.

او به الجزیره گفت: «با وجود اینکه تایوان از همه جنبه‌ها به ایالات متحده بسیار نزدیک بوده است و با توجه به اینکه تایوان یک جامعه باز و یک دموکراسی کامل است، معتقد نیستم که هیچ شرکتی در تایوان درگیر توطئه مرگباری از این دست باشد.» لیو افزود: «فکر نمی‌کنم که شرکت گلد آپولو آنقدر غیرحرفه‌ای یا احمق باشد که درگیر آن شود…»

«یاچی چیانگ» استاد حقوق فناوری در دانشگاه ملی تایوان گفت: درحالی‌که بعید است تایوان مستقیما درگیر چنین توطئه‌ای بوده باشد، با وجود این، این حادثه با توجه به اهمیت آن برای زنجیره‌های تامین جهانی، پرسش‌های ناراحت‌کننده‌ای را برای صنعت فناوری تایوان در آینده ایجاد می‌کند.

چیانگ به الجزیره گفت: «این حادثه یک درس بزرگ و حیاتی برای این صنعت خواهد بود.» افشاگری‌ها همچنین پیامد‌های جنگ در غزه را به در‌های ورودی تایوان هم رسانده است.

تایوان معمولا فاصله خود را از درگیری‌های جهانی و مناقشات ژئوپلیتیک حفظ می‌کند، مگر در مواردی که مربوط به چین است. از زمان آغاز جنگ غزه در ماه اکتبر، تایپه تا حد زیادی درباره تعداد جان‌باختگان فلسطینی سکوت کرده است؛ اگرچه حمله حماس در ۷اکتبر به اسرائیل را محکوم کرد. تایوان با اسرائیل روابط دیپلماتیک ندارد. اسرائیلی که مانند اکثر کشور‌ها رسما تایپه را به رسمیت نمی‌شناسد، اما هر دوی آن‌ها روابط نزدیکی با آمریکا دارند. در حالی‌که تایپه یکی از منزوی‌ترین دولت‌های جهان از نظر دیپلماتیک است که تنها ۱۲ متحد رسمی دارد؛ اما تا حدی به لطف صنعت فناوری قدرتمند خود، از نظر نفوذ جهانی بالاتر از وزن خود است.

این جزیره محل استقرار TSMC است که حدود ۹۰درصد از پیشرفته‌ترین تراشه‌های نیمه‌هادی جهان را تولید می‌کند که ستون فقرات اقتصاد تحت سلطه صادرات تایوان را تشکیل می‌دهد. حدود دوسوم صادرات تایوان که حدود ۷۰ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) را تشکیل می‌دهد، در قالب ماشین‌آلات و لوازم الکترونیکی طبقه‌بندی می‌شود که از تراشه‌های پیشرفته آی‌فون گرفته تا قطعات کوچک مانند پیچ‌​​های مورد استفاده در موتور خودرو‌ها را شامل می‌شود. علاوه بر فناوری پیشرفته، کارخانه‌های نیز فناوری قدیمی‌تری مانند پیجر‌ها را تولید می‌کنند که روی تراشه‌های کمتر پیشرفته‌تر از گوشی‌های هوشمند کار می‌کنند.

برخی از کاربران تایوانی در این فکر بودند که آیا می‌توان از پیجر‌ها در حمله مشابهی توسط شرکت‌های فناوری چینی در آینده استفاده کرد. یکی از کاربران تایوانی نوشت: «آنچه باید نگران آن باشیم این است که طرف دیگر تنگه تایوان از همین الگو پیروی و به ما حمله کند.» دیگری نوشت: «تایوان فقط می‌خواهد چیز‌هایی بفروشد؛ همین.»

اطلاعات جدید درباره حمله تروریستی

«شی یرا فرنکل» و «رونن برگمن» هم در گزارشی دیگر در نیویورک‌تایمز نوشتند، به گفته مقامات آمریکایی و دیگر مقامات مطلع از این عملیات تروریستی، اسرائیل روز سه‌شنبه عملیات خود علیه حزب‌الله را با مخفی کردن مواد منفجره در مجموعه جدیدی از پیجر‌های واردشده به لبنان انجام داد.

دو تن از مقامات گفتند که مواد منفجره، به اندازه یک تا دو اونس، در کنار باتری در هر پیجر مدل AR ۹۲۴ کاشته شده بود. یک سوئیچ نیز تعبیه شده بود که می‌توانست از راه دور برای منفجر کردن مواد منفجره فعال شود. دو تن از مقامات گفتند که ساعت ۳:۳۰ بعدازظهر در لبنان، پیجر‌ها پیامی دریافت کردند که در ظاهر به نظر می‌رسید از سوی رهبری حزب‌الله آمده است. این پیام در حقیقت مواد منفجره را فعال کرد. به گفته سه تن از مقامات، این پیام‌ها چند ثانیه قبل از انفجار ارسال شده بودند.

مقامات آمریکایی و دیگران با توجه به ماهیت حساس عملیات به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند. کارشناسان مستقل امنیت سایبری که فیلم‌های این حملات را مطالعه کرده‌اند، می‌گویند واضح است که قدرت و سرعت انفجار‌ها ناشی از نوعی مواد منفجره بوده است.

«میکو هیپونن»، متخصص تحقیقات در شرکت نرم‌افزار «WithSecure» و مشاور جرائم سایبری یوروپل گفت: «این پیجر‌ها احتمالا به نحوی تغییر یافتند تا این نوع انفجار‌ها را بتوانند ایجاد کنند. اندازه و قدرت انفجار نشان می‌دهد که فقط باتری نبوده است.»

به گفته برخی از مقامات و همچنین کارشناسان امنیتی، در اوایل سال جاری، سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، استفاده از تلفن‌های همراه را به شدت محدود کرد؛ زیرا به گفته برخی از مقامات و کارشناسان امنیتی، آن‌ها را به‌طور فزاینده‌ای در برابر نظارت اسرائیل آسیب‌پذیر می‌دانست. چند تن از مقامات گفتند که بیش از ۳ هزار پیجر از شرکت «گلد آپولو» در تایوان سفارش داده شده بود که حزب‌الله آن‌ها را بین اعضای خود در سراسر لبنان توزیع کرد و برخی هم به اعضای حزب‌الله در سوریه رسید. مشخص نیست که پیجر‌ها دقیقا چه زمانی سفارش داده شدند و چه زمانی به لبنان رسیدند.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn