تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 شهریور 1403 - 16:54
8 بازدید
کد خبر : 319233

در هفته اول لیگ نخبگان چه گذشت؟

در هفته اول لیگ نخبگان چه گذشت؟

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق هفته اول رقابت‌های لیگ قهرمانان نخبگان در حالی به پایان رسید که تیم استقلال با نمایشی قابل قبول و بردی پرگل در شهرقدس در پایان این هفته از رقابت‌ها در جدول رده‌بندی منطقه غرب با صدرنشینی به کار خود پایان داد. این در صورتی است که دیگر تیم ایرانی حاضر در این رقابت‌ها

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق

هفته اول رقابت‌های لیگ قهرمانان نخبگان در حالی به پایان رسید که تیم استقلال با نمایشی قابل قبول و بردی پرگل در شهرقدس در پایان این هفته از رقابت‌ها در جدول رده‌بندی منطقه غرب با صدرنشینی به کار خود پایان داد. این در صورتی است که دیگر تیم ایرانی حاضر در این رقابت‌ها یعنی پرسپولیس نیز با وجود ارائه یک فوتبال تماشاگرپسند که با خلق موقعیت‌های بسیار برای این تیم همراه بود، در خانه حریف عربستانی شکست خورد تا گام اول را با ناکامی در این رقابت‌ها برداشته باشد. همچنین در شرق آسیا نیز در پایان دور اول گوانگژو نماینده چین به لطف برتری ۷ بر ۳ مقابل یوکوهاما در صدر جدول قرار گرفت. در ادامه این گزارش نگاهی آماری به اتفاقات این هفته خواهیم داشت. 

۱. میانگین گل در هر بازی؛ شرق خیلی بهتر از غرب

نکته قابل توجه اینکه در هفته اول این رقابت‌ها در غرب آسیا ۱۳ گل در ۶ بازی انجام شده به ثمر رسید تا میانگین ۲.۱۶ گل برای هر بازی در این هفته از رقابت‌ها به ثبت برسد. این در شرایطی است که عنوان پرگل‌ترین بازی با ۴ گل به دیدار دو تیم الهلال و الریان اختصاص پیدا کرده و تیم‌های استقلال و الهلال دو تیم آبی‌پوش آسیایی هر کدام با زدن ۳ گل در هفته ابتدایی بیشترین گل را به ثمر رساندند. همچنین در دیگر سوی قاره کهن روز گذشته دو دیدار باقی‌مانده برگزار شد اما تنها در دو دیدار بین گوانگژو با یوکوهاما و شانگهای با پوهانگ استیلرز ۱۵ گل به ثمر رسید تا از این لحاظ شرق آسیا وضعیت بهتری داشته باشد. در مجموع ۶ دیدار برگزار شده منطقه شرق نیز ۲۴ گل و میانگین ۴ گل در هر بازی به ثبت رسید. 

۲. استقلال و هت‌تریک بردهای پرگل در استارت

فرمت جدید رقابت‌های آسیایی به نام لیگ نخبگان، نخستین سال خود را تجربه می‌کند. این در حالی است که از سال ۲۰۰۳ که فرمت این رقابت‌ها به لیگ قهرمانان آسیا تغییر پیدا کرد تا فصل گذشته این رقابت‌ها، ۲۱ دوره لیگ باشگاهی آسیا در بالاترین سطح با این فرمت ادامه پیدا کرده و برای بیست‌و‌دومین سال این رقابت‌ها با نام لیگ نخبگان ادامه پیدا کرد. نکته قابل توجه اینکه استقلال که با ۲ قهرمانی این رقابت‌ها در فرمت‌های قبلی به‌عنوان یکی از پرافتخارترین تیم‌های آسیا محسوب می‌شود از سال ۲۰۰۳ به بعد با احتساب امسال در ۱۳ دوره از رقابت‌ها حاضر شده است؛ هرچند ۳ دوره از این رقابت‌ها به‌خاطر مشکلات مربوط به نگرفتن مجوز یا دیر ارسال شدن لیست برای آبی‌ها از دست رفته است. با این حال این تیم در ۱۳ دوره قبلی در فصل ۲۰۱۳ با حضور در مرحله نیمه‌نهایی بهترین عملکرد خود در تاریخ این رقابت‌ها از سال ۲۰۰۳ به بعد را به ثبت رسانده است. نکته قابل توجه اینکه در ۱۲ دوره قبلی که استقلالی‌ها در این رقابت‌ها حاضر بوده‌اند، ۶ برد، ۳ تساوی و ۳ شکست را در شروع دیدارها به ثبت رسانده و این سومین‌بار است که آبی‌ها شروعی خوب با بردی پرگل را در این مسابقات رقم می‌زنند. جالب اینکه این تیم در حالی در سال ۲۰۱۳ تا مرحله نیمه‌نهایی پیش رفت که در هفته اول رقابت‌ها مقابل تیمی از قطر یعنی الریان ۳‌- ۳ متوقف شده بود. همچنین شکست ۳ بر صفر در فصل ۲۰۱۹ برابر الدحیل بدترین نتیجه این تیم در شروع‌های استقلالی‌ها در تاریخ این رقابت‌ها به شمار می‌رود. 

۳. پرسپولیس؛ هت‌تریک شکست از سعودی‌ها در استارت

پرسپولیس نیز در حالی با شکست از الاهلی‌عربستان کار خود را در فصل جدید رقابت‌های آسیایی آغاز کرد که این تیم هم در فرمت قبلی یعنی لیگ قهرمانان آسیا ۱۱ سابقه حضور را به ثبت رسانده است. پرسپولیسی‌ها تا پیش از این در این ۱۱ دیدار نخست خود در آسیا ۵ برد، ۳ تساوی و ۳ باخت را در کارنامه خود به جای گذاشته‌اند که از این تعداد شکست، ۲ شکست برابر رقبای عربستانی به ثبت رسیده تا به این ترتیب با شکست از الاهلی، سرخ‌ها در استارت با شکست در برابر تیم‌های عربستانی هت‌تریک کرده باشند. جالب اینکه پرسپولیسی‌ها هر بار که با شکست از عربستانی‌ها کار را آغاز کرده‌اند در همان مرحله گروهی از دور رقابت‌ها کنار رفته‌اند. 

۴. الهلال؛ رکورددار حضور از سال ۲۰۰۳

تیم فوتبال الهلال پرافتخارترین تیم آسیا با ۴ عنوان قهرمانی و ۵ نائب‌قهرمانی در حالی دیدار ابتدایی خود را با برتری ۳ بر یک به پایان رساند که این تیم از سال ۲۰۰۳ با ۲۰ بار حضور در این رقابت‌ها بیشترین حضور را در لیگ قهرمانان آسیا داشته است. این تیم در ۲۲ دوره قبلی رقابت‌ها از سال ۲۰۰۳ به بعد تنها در دو فصل در این رقابت‌ها حضور نداشته و در سال‌های دیگر با ۲۰ حضور (با احتساب رقابت‌های لیگ نخبگان) رکورددار حضور در رقابت‌های باشگاهی در آسیا به شمار می‌رود. این در حالی است که تیم عربستانی تا به امروز ۳۹ بازی پیاپی بدون شکست در لیگ عربستان را سپری کرده و با احتساب جام‌های داخلی مجموعا ۴۸ بازی است که نباخته تا در هر دو بخش، بعد از الاهلی رکورددار باشد. 

۵. شروع ناامید‌کننده قهرمان آسیا

العین، قهرمان آخرین دوره لیگ قهرمانان آسیا در فصل گذشته، فصل جدید را با یک تساوی خانگی مأیوس‌کننده آغاز کرد. تیم اماراتی در فصل جدید رقابت‌های لیگ امارات با ۴ امتیاز در رده پنجم قرار دارد. نکته قابل توجه اینکه العینی‌ها در حالی به مصاف السد در هفته اول لیگ نخبگان رفتند که تنها ۳ بازیکن نسبت به فینال فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا را در ترکیب ثابت خود تغییر داده و با همان استخوان‌بندی تیم قهرمان آسیا با السد دیدار کردند. خالد عیسی دروازه‌بان ملی‌پوش اماراتی‌ها که مقابل ایران نیز به میدان رفت به همراه سفیان رحیمی آقای‌گل فصل گذشته لیگ قهرمانان از بازیکنان مطرح تیم اماراتی‌اند که در ترکیب العین در هر دو دیدار فینال فصل گذشته لیگ قهرمانان و دیدار ابتدایی لیگ نخبگان امسال این تیم را همراهی کرده‌اند. 

۶. استقلال فعلا حریف النصر!

نکته قابل توجه اینکه در پایان مرحله لیگ این رقابت‌ها تیم‌های اول تا هشتم از هر جدول غرب و شرق راهی مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌ها خواهند شد با این توضیح که این مرحله به‌صورت مجزا در دو سوی قاره کهن برگزار خواهد شد تا درنهایت ۸ تیم برتر قاره مشخص شوند. در ادامه این ۸ تیم در دیدارهایی متمرکز در عربستان دیدارهای یک‌چهارم تا فینال را به‌صورت تک‌بازی برگزار خواهند کرد با این توضیح که حریف هر تیم با قرعه‌کشی مشخص شده و امکان برخورد تیم‌های غرب و شرق آسیا با هم در این مرحله به بعد وجود خواهد داشت. این در حالی است که اگر این رقابت‌ها در پایان هفته اول به اتمام می‌رسید با توجه به فرمت برگزاری مرحله یک‌هشتم، تیم‌های پاختاکور، پرسپولیس، الریان و الغرافه (۴ تیمی که در دور اول شکست خوردند) از دور رقابت‌ها کنار رفته و استقلال صدر جدولی با تیم النصر عربستان که هم‌اکنون در رده هشتم جدول قرار دارد باید دیدار یک هشتم نهایی (یک‌چهارم نهایی در غرب آسیا) را برگزار می‌کرد. البته پرواضح است که تا پایان دور هشتم این رقابت‌ها جدول تغییرات زیادی خواهد داشت و با توجه به نتایج به‌دست آمده، به دفعات مکان تیم‌ها در این جدول تغییر خواهد کرد. 

۷. رامین گران‌تر از کانسلو

 ژوآئو کانسلو، ستاره پرتغالی الهلال در اولین حضور خود در مسابقات آسیایی یک گل و یک پاس گل ارسال کرد و عملکردی مشابه رامین رضاییان، ستاره استقلال داشت. با این حال کانسلوی پرتغالی که سابقه بازی در اینتر، یوونتوس، منچسترسیتی، بایرن مونیخ و بارسلونا را در کارنامه دارد و فعلا مطرح‌ترین مدافع راست حال حاضر فوتبال آسیا به شمار می‌رود؛ از سوفا اسکور با ۹.۸ امتیاز دومین بازیکن برتر هفته اول انتخاب شده و رضاییان با ۸.۶ امتیاز عنوان پنجمین بازیکن برتر هفته را به خود اختصاص داد. نکته جالب اینکه کانسلو گل دوم به الریان را به سبک رامین رضاییان با فرار از سمت راست و یک شوت سرکش زمینی به زاویه مخالف دروازه‌بان به ثمر رساند اما همین مدافع در نیمه‌دوم مسابقه با اشتباهش، تک‌گل حریف قطری را تقدیم کرد تا به لطف این گل خورده، استقلال در پایان هفته اول به تنهایی صدرنشین شود. این در حالی است که تا پیش از شروع این رقابت‌ها رامین‌ رضاییان ستاره استقلال با رقم ۷ میلیون بالاتر از کانسلو، یکی از ارزشمندترین مدافعان لیگ فانتزی مسابقات نخبگان آسیا لقب گرفته بود. 

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn