تاریخ انتشار : جمعه 30 شهریور 1403 - 9:59
6 بازدید
کد خبر : 319888

بز آلپاین / بز کوهی بزرگترین تولیدکننده شیر دنیاست که قد ده تا گاو گردن کلفت شیر میده

بز آلپاین / بز کوهی بزرگترین تولیدکننده شیر دنیاست که قد ده تا گاو گردن کلفت شیر میده

شایانیوز- تا به حال هر حیوان شیردهی رو که دیده اید کنار بگذارید و با بزرگترین تولید کننده شیر دنیا آشنا شوید.  بز آلپاین نژادی متوسط تا بزرگ است که از بزهای اهلی به حساب میاد و به دلیل توانایی قابل توجهش در شیردهی، شناخته شده می باشد. بز مورد نظر ما دارای رنگ یا

شایانیوز- تا به حال هر حیوان شیردهی رو که دیده اید کنار بگذارید و با بزرگترین تولید کننده شیر دنیا آشنا شوید. 

بز آلپاین نژادی متوسط تا بزرگ است که از بزهای اهلی به حساب میاد و به دلیل توانایی قابل توجهش در شیردهی، شناخته شده می باشد. بز مورد نظر ما دارای رنگ یا علامت خاصی نیست و تنها دارای شاخ است با نیمرخی مستقیم و گوش هایی بلند. منشا این گونه از بز ها در کوه های آلپ فرانسه یافت می شود که حدود ۶۱ کیلوگرم وزن و قدی حدود ۷۶ سانتی متر دارند، البته تا ناحیه کتف. بز های آلپ از سفید یا خاکستری تا قهوه ای و سیاه می باشند که خب یک شیرده سنگین محسوب می شوند. 

شیر بزهای آلپاین رو میشه به کره، پنیر، صابون، بستنی یا هر محصول لبنی دیگه ای اغلب از گاو ها تهیه میشه، تبدیل کرد. اونها معمولا هم برای تولید لبنیات در قالب تجاری و هم شیر خانگی استفاده می‌شوند.

637467486

قد و خوشگلی های ظاهری بزهای آلپاین

بز‌های آلپاین یا آلپ نژادی با جثه متوسط تا بزرگ هستند. قد نر‌هاشون تا کتف تقریبا بیش از ۸۱ سانتی متر است و ماده ها نیز تا بیش از ۷۶ سانتی متر می باشند. اونها موهایی کوتاه تا متوسط دارند که در همه جوره رنگ و ترکیبی دیده میشن. بز های آلپاین دارای گوش هایی راست و نمای مستقیم هستند که به عنوان هوشیار باوقار تعریف می شوند. این بزها به لطف طبیعت سرسختی که دارند، میتونن با هر نوع آب و هوایی سازگار بشن و جالبه که تنها نژادی هستند که گوش های بلندی دارند و تو همه جوره رنگ و ترکیب رنگی هم یافته شده اند. 

635465465

بلوغ جنسی و زمان جفت گیری

اما در رابطه با بلوغ جنسی این بزها باید گفت بزغاله های ماده چهار تا پنج ماه  و برای بزغاله های نر بین پنج تا شش ماه بعد از تولدشون رخ میده. البته که با همه این تفاسیر بچه های ماده نباید تا وقتی که وزنشون حداقل ۷۵ تا ۸۰ پوند نگرفته جفت گیری کنند. در واقع بارداری یک میش آلپاینی ۱۴۰ تا ۱۵۵ وزن است و زایمان دوقلویی میون بزهای آلپاین خیلی زیاد رایج هستش. اما خب تک فرزندی هم زیا دارند و حتی گاهی دیده شده که ۵ قلو هم زایمان داشته اند.

8748646

این بزهای آلپاینی بسیار کنجکاو و بازیگوش هستند، اما از طرفی هم میتونن خیلی با اراده و مستقل باشند. انجمن بز‌های شیری آمریکا بز‌های کاملا سفید و نیز الگوی بز توگن بورگ را به عنوان آلپاین شناسایی نمی‌ کند. 

863784

تولید شیر بز آلپاین و دلیل برتر بودنش

یک بز آلپاینی به واسطه شیری که می دهد شناخته می شود که خب تولیدات لبنیات غنی اش نیز بسیار مشهور است. این بز ها به دلیل خلق و خوی مطیعی که دارند، تولید شیر با کیفیت و شیردهی طولانی ای در صنایع لبنی دارند و بسیار محبوب نیز هستند. شیر بز های آلپاین محتوای چربی نسبتا کمی دارد و درصد چربی اش ۳.۴ درصد بیشتر نیست و قند بیشتری به نسبت شیر گاو دارد، اما در عوض از نظر پروتئین تعادل خود را حفظ می کند. شیر بز آلپاین دارای ۲.۳ گرم پروتئین در هر ۲۵۰ میلی لیتر می باشد در حالی که شیر گاو دارای ۳.۴ گرمی است. مقدار پروتئین بالاتر همیشه هم خوب نیست و میتونه کالری بیشتر رو با محتوای چربی افزایش بده. جالبه که بدونید بز‌های آلپاین در کنار بز‌های سانن و توگن بورگ برترین تولید کنندگان شیر هستند و به دلیل درصد چربی پایین، از دو نمونه دیگر برتری دارند. این مسئله رابطه مستقیمی با وزن حیوان و شرایط محیطی زندگی اش داد و دوره اوج شیر این بز ها تقریبا ۴ تا ۶ هفته بعد از زایمان اتفاق می افتد.

42545

+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn