تاریخ انتشار : جمعه 30 شهریور 1403 - 13:01
8 بازدید
کد خبر : 320032

‌نمی‌دانید طلا بخرید یا دلار یا خودرو؟ / اگر به دنبال حفظ ارزش پول خود هسید، بخوانید / جدیدترین پیشنهاد کارشناسان برای سرمایه گذاری

‌نمی‌دانید طلا بخرید یا دلار یا خودرو؟ / اگر به دنبال حفظ ارزش پول خود هسید، بخوانید / جدیدترین پیشنهاد کارشناسان برای سرمایه گذاری

از نگاه فعالان اقتصادی بخش خصوصی در اتاق تهران صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در بورس راهی ایمن برای حفاظت از سرمایه‌های سرگردان مردم است. در جدیدترین نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران موضوع سرمایه‌گذاری در «صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر طلا» مورد توجه قرار گرفت. صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، صندوق‌هایی هستند که وجوه

از نگاه فعالان اقتصادی بخش خصوصی در اتاق تهران صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در بورس راهی ایمن برای حفاظت از سرمایه‌های سرگردان مردم است.

در جدیدترین نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران موضوع سرمایه‌گذاری در «صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر طلا» مورد توجه قرار گرفت. صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، صندوق‌هایی هستند که وجوه سرمایه‌گذاران را در اوراق مبتنی بر سکه و شمش طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند.  طبق نظر کارشناسان صندوق طلا نه تنها فاقد ریسک مالیاتی، ریسک نقدشوندگی، ریسک سرقت و ریسک نگهداری است که امکان توثیق هم دارد.

همچنین صندوق های طلای بورسی به صورت قابل معامله (ETF) است که افراد می‌توانند آن را به صورت آنلاین خرید و فروش کنند. در عین حال، علاوه بر نظارت عالیه سازمان بورس بر صندوق‌های طلا، حسابرس و متولی هم بر عملیات صندوقها نظارت دارند. ضمن آنکه کلیه طلاهای فیزیکی این صندوق‌ها تحت نظارت بورس کالا بوده و در صندوق امانات اصلی بانک های معتبر کشور نگهداری می‌شوند.

درحال حاضر تعداد صندوق های طلای بورسی ۱۳ صندوق است. یکی از مزیت های صندوق‌های طلا حجم معاملات بالا در آن است؛ چنانکه میانگین معاملات روزانه صندوق‌های طلا ۶۱۶ میلیارد تومان در مقایسه با حدود ۵۰ میلیارد تومان گواهی سکه است. همچنین به دلیل بزرگتر بودن صندوق‌های طلا، سرمایه گذاران ناشناس مانده و در لیست افشای بالای یک درصد قرار نمی‌گیرند.

درضمن بازدهی ۲۱ برابری شاخص هم وزن صندوق های طلا از سال ۹۶ تا ۳۱ تیرماه نشان می‌دهد و هم  از مرداد ماه سال ۹۶ تا مرداد سال جاری ، بازدهی شاخص هم وزن صندوق های طلا نسبت به دلار در حدود ۳۳ درصد بوده است.

طبق اعلام اتاق تهران، مجموع داده ها نشان می دهد، سیاست انقباضی در ایالات متحده آمریکا در حال پایان است و با پایان سیاست انقباضی و کاهش نرخ بهره می توان انتظار رشد قیمت طلا را داشت؛ بنابراین، تشکیل پورتفو و سرمایه گذاری بخشی از دارایی در طلا می‌تواند گزینه خوبی برای مدیریت ریسک طی ۲ سال آتی باشد.

علیرضا کیانی آذربایجانی، نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه  نیز افزایش هزینه استخراج طلا و نیز رابطه دلار و فرانک سوییس و انتظار تضعیف دلار در مقابل فرانک را بر قیمت طلا اثرگذار دانست و احتمال افزایش قیمت طلا را تایید کرد. کیانی با اشاره به اینکه توسعه ابزارهایی نظیر صندوق های طلا می‌تواند مزیت‌های بسیاری برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد،گفت: صندوق های طلا علاوه بر کنترل نقدینگی می‌توانند امکان توثیق در فعالیت‌های اقتصادی را هم فراهم کنند. او در ادامه، پیشنهاد برگزاری سمیناری برای معرفی بهتر این روش سرمایه‌گذاری و مزیت های آن را مطرح کرد.

 رحمان آراسته، مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران هم توضیح داد که ارزش بازار صندوق های طلا در حال حاضر حدود ۵۲ همت است و هدف ما این است که این رقم تا پایان سال به بیش ۱۰۰ همت برسد.

او با بیان اینکه هدف از توسعه این ابزارها و بازارها کاهش ریسک های ناشی از تورم است، گفت: ما نیازمند کمک نهادهایی همچون اتاق بازرگانی هستیم که علاوه بر کمک و حمایت، راه اندازی ابزارهای پیشرفته‌تر را نیز مورد مطالبه قرار دهند.

آراسته در ادامه با بیان اینکه«شمش نقره نیز وارد معامله بورس کالا خواهد شد» افزود: درخواست ما این است که مجوز توسعه ابزارهای مشتقه طلا  از سوی دولت صادر شود. به این معنی که بانک مرکزی مدیریت بازار طلا را در اختیار داشته باشد و اجازه توسعه ابزارهای مشتقه در این حوزه به بورس کالا داده شود.

در ادامه، حمید آذرمند از صاحب‌نظران حوزه تامین مالی، اوراق سلف ارزی را ابزار قدرتمندی توصیف کرد و گفت که اگر شرکت ها بتوانند در پرتفوی خود، گواهی طلا را نیز بگنجانند و به اعتبار آن اوراق سلف ارزی منتشر کنند، تامین مالی ارزی اتفاق افتاده است. در ادامه، این شرکت‌ها می‌توانند در سررسید به جای ارز، گواهی صندوق را مبنای بازپرداخت قرار دهند. او افزود: با این شیوه تامین مالی، از نگرانی بانک مرکزی در مورد فشار بر روی بازار ارز نیز کاسته می‌شود.

عباس آرگون، عضو هیات رئیسه اتاق تهران هم گفت: در شرایطی که کشور با تورم ۴۰ درصدی مواجه است، هیچ فعالیت اقتصادی به این میزان بازدهی ندارد. بنابراین در این شرایط دغدغه ای برای سودآوری بیشتر وجود ندارد و مهم ترین دغدغه آن است که ارزش دارایی ها حفظ شود.

او گفت: اگر بتوان عامه مردم را ترغیب کرد که سرمایه‌‌های سرگردان خود را به سوی ابزارهایی نظیر صندوق طلا هدایت کنند، نقدینگی از سطح جامعه جمع می‌شود و در عین حال این ظرفیت برای تامین مالی بنگاه ها نیز قابل استفاده خواهد بود.

منبع: اکوایران

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn