تاریخ انتشار : جمعه 30 شهریور 1403 - 19:05
5 بازدید
کد خبر : 320360

مقایسه مالیات بر عایدی سرمایه در ایران و اروپا

مقایسه مالیات بر عایدی سرمایه در ایران و اروپا

مفهوم مالیات بر عایدی سرمایه خالص شبیه مالیات بر دارایی واقعی است اما به جای… مفهوم مالیات بر عایدی سرمایه خالص شبیه مالیات بر دارایی واقعی است اما به جای مالیات بر املاک و مستغلات، تمام ثروتی که یک فرد دارد را پوشش می‌دهد. به گزارش ایسنا، بر اساس داده‌های منتشرشده، فقط سه کشور در

مفهوم مالیات بر عایدی سرمایه خالص شبیه مالیات بر دارایی واقعی است اما به جای…

مفهوم مالیات بر عایدی سرمایه خالص شبیه مالیات بر دارایی واقعی است اما به جای مالیات بر املاک و مستغلات، تمام ثروتی که یک فرد دارد را پوشش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، بر اساس داده‌های منتشرشده، فقط سه کشور در اروپا مالیات خالص بر ثروت وضع می‌کنند که شامل کشورهای نروژ، اسپانیا و سوئیس هستند. البته فرانسه و ایتالیا بر دارایی‌های منتخب مالیات بر عایدی سرمایه دارند اما بر ثروت خالص افراد مالیات بر ثروت وجود ندارد.

 

مالیات بر عایدی سرمایه در نروژ

نروژ مالیات بر عایدی سرمایه خالص یک درصدی برای دارایی افراد با بیش از ۱.۷ میلیون کرون (۱۵۰هزار یورو یا ۱۶۰هزار دلار آمریکا) وضع کرده است که ۰.۷ درصد آن به شهرداری‌ها و ۰.۳ درصد به دولت مرکزی تعلق می‌گیرد. تاریخ مالیات بر عایدی سرمایه نروژ به سال ۱۸۹۲ برمی‌گردد و علاوه بر این، برای ثروت خالص بیش از ۲۰ میلیون کرون (۱.۹۴ میلیون دلار آمریکا)، نرخ مالیات ۱.۱ درصد است.

 

مالیات بر عایدی سرمایه در اسپانیا

مالیات بر عایدی سرمایه در اسپانیا، مالیاتی تصاعدی است که از ۰.۱۶ درصد (در نابارا) تا ۳.۵ درصد بر ثروت بالای ۷۰۰هزار یورو (۷۵۷هزار و ۸۵۰ دلار آمریکا)، با نرخ‌های قابل توجهی در مناطق خودمختار اسپانیا (مادرید، کاناسیالو، آنتابالو، مادریدیالو، آنتابالو، مادریدیالو، آنتابالو، اندئالو) متغیر است. ساکنان اسپانیا به صورت جهانی مشمول مالیات هستند در حالی که افراد غیر مقیم اسپانیا، این مالیات را فقط بر دارایی‌های واقع در اسپانیا می‌پردازند.

علاوه بر این، دولت مرکزی اسپانیا «مالیات بر عایدی سرمایه یکپارچه» را در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ از ۱.۷ درصد تا ۳.۵ درصد برای افرادی با دارایی خالص بیش از سه میلیون یورو (۳.۲۵ میلیون دلار) معرفی کرد. دولت مرکزی، بر اساس این طرح مالیاتی جدید، هر گونه درآمد اضافی از مالیات را پس از کسر جمع‌آوری مالیات بر ثروت منطقه‌ای جمع آوری می‌کند.

سه دولت منطقه‌ای مادرید، اندلس و گالیسیا در مورد اجرای این طرح به دادگاه قانون اساسی شکایت کردند. هنگامی که دادگاه در دسامبر ۲۰۲۳ حکم داد که این طرح -برخلاف استدلال کارشناسان- قانونی است، دولت مرکزی اسپانیا اعمال این طرح را تا زمانی که سیستم مالی منطقه‌ای اصلاح شود تمدید کرد. در نتیجه، مادرید، کانتابریا، اکسترمادورا و اندلس مالیات بر عایدی سرمایه را بازگرداندند تا دولت‌های منطقه درآمدهایی را که دولت مرکزی قصد دارد در سال ۲۰۲۴ جمع‌آوری کند، حفظ کنند.

 

مالیات بر عایدی سرمایه در پرتغال

با اجرای این طرح در اسپانیا، تصمیم پرتغال برای تمدید برنامه مالیاتی خود برای افراد غیر مقیم به موقع است، زیرا مالیات‌دهندگان اسپانیایی بیشتری در حال بررسی تغییر محل اقامت مالیاتی خود هستند.

 

مالیات بر عایدی سرمایه در سوئیس

سوئیس مالیات بر عایدی سرمایه را در سطح کانتون (نوعی تقسیمات کشوری) وضع می‌کند و دارایی‌های سراسر جهان (به استثنای املاک و مستغلات و موسسات دائمی واقع در خارج از کشور) را پوشش می‌دهد. نرخ‌ها و کمک هزینه‌های مالیاتی به‌طور قابل توجهی در کانتون‌ها متفاوت است. مالیات بر عایدی سرمایه خالص سوئیس اولین بار در سال ۱۸۴۰ اجرا شد.

 

مالیات بر عایدی سرمایه‌های منتخب در فرانسه

فرانسه، مالیات بر عایدی سرمایه خود را در سال ۲۰۱۸ لغو کرد و در همان سال مالیات بر دارایی املاک را جایگزین آن کرد. ساکنان فرانسه که دارایی خالص املاک و مستغلات در سراسر جهان به ارزش ۱.۳ میلیون یورو (۱.۴۱ میلیون دلار آمریکا) یا بالاتر دارند، مشمول این مالیات هستند، همچنین ساکنان غیر فرانسوی که دارایی خالص املاک و مستغلات آنها در فرانسه به ارزش ۱.۳ میلیون یورو یا بالاتر است، مشمول مالیات می‌شوند. بر اساس ارزش خالص دارایی‌های مستغلات، نرخ مالیات تا ۱.۵ درصد متغیر است.

 

مالیات بر عایدی سرمایه‌های منتخب در ایتالیا

ایتالیا بر دارایی‌های خارج از این کشور که توسط مالیات‌دهندگان مقیم شخصی بدون واسطه‌های ایتالیایی نگهداری می‌شود، ۰.۲ درصد و برای دارایی‌های نگهداری شده در برخی کشورها ۰.۴ درصد مالیات وضع کرده است. علاوه بر این،  در سال ۲۰۲۴، برای املاک و مستغلات که در خارج از کشور توسط ساکنان مالیاتی ایتالیا نگهداری می‌شوند، ۱.۰۶ درصد مالیات پرداخت خواهد شد که از ۰.۷۶ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

 

مالیات بر عایدی سرمایه‌های منتخب در بلژیک

از سال ۲۰۲۱، بلژیک مالیات یکپارچه یا مالیات بر حساب‌های اوراق بهادار (TSA) ۰.۱۵ درصد در حساب‌های اوراق بهادار با ارزش متوسط ‌یک میلیون یورو (۱.۰۸ میلیون دلار) دارد.

 

مالیات بر عایدی سرمایه‌های منتخب در هلند

در هلند، ارزش ثروت خالص، به استثنای محل سکونت و منافع قابل توجه در شرکت‌ها، مالیات بر عایدی سرمایه لحاظ می‌شود. با این وجود، دادگاه عالی هلند در سال ۲۰۲۱ حکم داد که این سیستم قوانین اروپا، حقوق مالکیت و عدم تبعیض را نقض می‌کند. در سال ۲۰۲۲، سیستم جایگزین موقت جدید برای سال‌های ۲۰۲۳، ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ پیشنهاد شد که در آن هر دسته از دارایی‌ها (به‌عنوان مثال، پس‌انداز، بدهی و سایر موارد) بازده مورد نظر خود را داشته باشد.

برای سال ۲۰۲۴، میانگین موزون بازده در تمام دسته‌ها برای کل دارایی‌های بالاتر از معافیت شخصی ۵۷هزار یورو (۶۱هزار و ۶۹۷ دلار آمریکا) اعمال می‌شود تا سود مشمول مالیاتی که مشمول مالیات با نرخ ثابت ۳۶ درصد است، تعیین شود. دولت قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ سیستم جدیدی بر اساس بازده واقعی داشته باشد.

تکس گزارش کرد، مالیات بر عایدی سرمایه نه فقط درآمد کمی را جمع‌آوری و عدم اطمینان قانونی ایجاد می‌کند، بلکه گزارش سازمان توسعه و همکاری اقتصادی استدلال کرد که آنها همچنین می‌توانند کارآفرینی را از بین ببرند، به نوآوری آسیب وارد کنند و بر رشد بلندمدت تاثیر بگذارند. به جای اصلاح و افزایش مالیات بر ثروت در اروپا، کشورها باید آن را لغو کنند.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn