تاریخ انتشار : شنبه 31 شهریور 1403 - 14:55
7 بازدید
کد خبر : 321298

توجه به اخلاق و فرهنگ در ورزش باید از مدیران آغاز شود

توجه به اخلاق و فرهنگ در ورزش باید از مدیران آغاز شود

به گزارش روزپلاس، نشست هفتگی اعضای کارگروه ورزش حزب موتلفه اسلامی با حضور حجت الاسلام علی احدی مدیرکل دفتر امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان برگزار شد. در این نشست ابتدا محمدرضا تهرانی رئیس کارگروه ورزش حزب موتلفه اسلامی با اشاره به ارسال  پیام تبریک بادمچیان خطاب به احمد دنیامالی وزیر ورزش و جوانان این پیام

احدی: توجه به اخلاق و فرهنگ در ورزش باید از مدیران آغاز شود

به گزارش روزپلاس، نشست هفتگی اعضای کارگروه ورزش حزب موتلفه اسلامی با حضور حجت الاسلام علی احدی مدیرکل دفتر امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.

در این نشست ابتدا محمدرضا تهرانی رئیس کارگروه ورزش حزب موتلفه اسلامی با اشاره به ارسال  پیام تبریک بادمچیان خطاب به احمد دنیامالی وزیر ورزش و جوانان این پیام را نشانه حمایت و همراهی اعضای کارگروه ورزش از وزیر جدید عنوان کرد. تهرانی در عین حال تاکید کرد: انتظار ما از دنیامالی گزینش بهترین ها در معاونت ها و مدیران وزارتخانه است؛ افرادی که بتوانند از عهده امور بر آمده و در همه حال گره گشا و یار ورزش باشند.

وی همچنین خطاب به حجت الاسلام احدی خاطرنشان کرد: با توجه به گستره و اهمیت عرصه فرهنگی و لزوم بهبود کاستی ها و مشکلات مبتلا به آن، لازم است ارگان های مختلف نیز در این امر مشارکت جدی و همکاری داشته باشند. از سویی ضرورت دارد در انتخاب مدیران ورزش وزارتخانه و استان ها علاوه بر توانمندی مدیریتی، توان فرهنگی آنها نیز مورد توجه واقع شود. در حال حاضر یکی از مشکلات جامعه از جمله بخش ورزش کم توجهی نسبت به امور فرهنگی و تعدد مراکز تصمیم گیری در این باره است.

در ادامه جلسه مطابق معمول هرکدام از اعضای کارگروه ورزش،دغدغه های خود در باب مشکلات فرهنگی عرصه ورزش را بیان کردند. لزوم توجه به ابعاد مختلف عوامل تاثیر گذار در عرصه فرهنگ، تغییر نگاه نسبت به این مقوله با رویکرد جذب حداکثری، توجه به فرهنگ سازی از سنین پایین، پرهیز از اقدامت تکراری و بدون نتیجه، ضرورت گسترش دامنه امور فرهنگی به روسای فدراسیون ها و مدیران کل استانی، آسیب شناسی و نقد مبانی فرهنگی و توجه به پدیده های تاثیر گذار در امر فرهنگ خصوصا بخش رسانه از جمله سرفصل هایی بود که در اظهارات اعضای کارگروه ورزش حزب موتلفه مورد توجه و تاکید قرار گرفت.

حجت الاسلام احدی در ارتباط با نکات مورد طرح در جلسه، اقدامات صورت گرفته در دفتر امور فرهنگی وزارت ورزش و ضرورت های این مقوله توضیحاتی ارائه کرد. وی در همین رابطه گفت: واقعیت این است که بخش فرهنگی وزارت ورزش با سه مشکل روبروست. نخست اینکه بودجه ما بسیار کمتر از انتظار است. دوم اینکه ساختار بخش فرهنگی بسیار کوچک است که البته از زمانی که اداره کل فرهنگی ذیل معاونت قهرمانی رفته است اقتدار فرهنگی افزایش پیدا کرده و سومین مسئله این است که تقریبا هیچ مجوری در اختیار حوزه فرهنگی نیست . با این وجود من از وقتی که در این بخش مسئولیت گرفتم دست روی دست نگذاشتم و کار را با محوریت ورزشکاران شروع کردم. الگو را هم آموزه های پهلوانی قرار دادیم.ورزشکار اگر بخواهد اهل فتوت باشد مربی، محیط، هوادار، رسانه و چهره ها و ساختار و قوانین هم باید چنین فضایی داشته باشند. ساختاری که برای فرهنگ تعریف می شود باید ما را در چنین مسیری قرار دهد.در همین راستا اقدام به تشکیل بنیاد “نجوا” ( نیکوکاری جامعه ورزش ایران) کردیم تا ورزشکاران شاخص را دور هم جمع کنیم. این تشکل را ابتدا با ۷ ورزشکار آغاز کردیم و اکنون ۳۰۰ عضو داریم. سفر به کربلا تنها یکی از اقدامات بنیاد نجوا بود که از قضا مورد التفات و توجه مقام معظم رهبری قرار گرفت. اقدامات دیگر بنیاد، آزاد کردن زندانی و مشارکت در امر نیکوکاری است.

وی ادامه داد: اقدامات ما منحصر به ورزشکاران نبوده بلکه سعی کردیم مربیان را هم درگیر موضوع کنیم. در همین راستا و گام نخست، ۶ هزار مربی را از سراسر کشور به عنوان هدف مورد نظر قرار دادیم.  آموزش های لازم به آنها ارائه شد سپس از همه آزمون گرفتیم،هزار نفر که برگزیده شدند را آموزش مضاعف دادیم و نهایتا پانصد نفر انتخاب شدند. و همچنین برنامه اخلاق حرفه ای ویژه ی مربیان تیم های ملی را در دستور کار داریم.

مدیر کل دفتر دفتر امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: وقتی که ما کار را شروع کردیم تعداد محدودی از فدراسیون کمیته فرهنگی داشت اما الان تمام فدراسیون ها کمیته فرهنگی دارند. روسای فدراسیون ها را موظف کردیم مسئولین فرهنگی را بدون حق رای در جمع هیات رییسه بپذیرند و بخش از بودجه نیز به این کمیته اختصاص پیدا کند. از این هم فراتر رفته وعلاوه بر فدراسیونها، برای هیات های استانی هم کمیته فرهنگی را فعال کردیم  که در حال حاضر ۳۰ فدراسیون مهم به این امر مبادرت کرده اند ودورهای آموزشی دو روزه برای آنها در پنج استان برگزار کردیم. کار دیگری که در دفتر فرهنگی انجام شده تصویب و ابلاغ پنج مصوبه در کمیسیون فرهنگی تربیت بدنی شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده که توسط وزیر محترم ابلاغ شده است ولازم به ذکر که این تعداد مصوبه که در این دوسال ابلاغ هم شده برابری میکند با ده سال گذشته این کمیسیون که عبارت است از ابلاغ دستورالعمل تشکیل  کمیته های فرهنگی فدراسیون ها، الزامات فرهنگی و اخلاقی در قراردادها، آیین نامه اجرایی و پیوست فرهنگی ورزش ، دستورالعمل ایجاد ساختار فرهنگی در  باشگاههای حرفه ای، منشور اخلاق حرفه ای

وی عنوان کرد: همچنین در فوتبال نیز دستورالعمل ایمنی بخشی و بهبود وضعیت هواداری را مصوب کردیم. دستورالعمل تشکیل کانون هواداری باشگاهها ابلاغ شد و آیین نامه‌های مربوط به بلیط فروشی و آی‌دی کارت و افسر امنیتی آماده ابلاغ است و در موضوع افسران امنیتی ورزش هدف این است که نظم و انضباط سالن ها و ورزشگاهها را به این افراد بسپاریم و نیروهای انتظامی در حلقه دوم قرار بگیرند.

حجت الاسلام احدی در پایان گفت: به هرحال  علی رغم سختی راه و مشکلاتی که وجود داشت  مایوس نشدیم و کار کردیم. تلاش کردیم کمبود بودجه را از منابع دیگر تامین کنیم تا کار بر زمین نماند.با توجه به ساختار ضعیف بخش فرهنگی و امکانات اندک، بطور نقطه زنی مربیان تیم های ملی و کاپیتان های تیم ها و چهره های شاخص و همچنین تربیت مربیان فرهنگی  را مورد هدف و مخاطب قرار دادیم.و در حوزه ساختار و قوانین نیز بسیاری از زیرساختهای لازم را مهیا کردیم در حال حاضر ریل گذاری خوبی صورت گرفته خصوصا از وقتی که بخش فرهنگی زیر نظر معاونت قهرمانی رفته اقتدار بیشتری پیدا کرده با این وجود همانطور که ذکر شد برای رفع کاستی ها و اقتدار بیشتر دفتر فرهنگی باید اختیارات، بودجه و امکانات بیشتری به این بخش داده شود تا بتواند اهداف مورد نظر را با قدرت و توان بیشتر پیگیری کند.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn