تاریخ انتشار : یکشنبه 1 مهر 1403 - 1:12
6 بازدید
کد خبر : 321839

انعقاد قرارداد نقشه‌برداری ۱۰۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان کرمان

انعقاد قرارداد نقشه‌برداری ۱۰۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان کرمان

به گزارش جام جم آنلاین کرمان؛ سیدمهدی هاشمی، در اختتامیه هشتمین جشنواره ملی پسته گفت: یکی از موضوعاتی که کمتر مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است، تعیین تکلیف مالکیت اراضی است که تبیین مزایای صدور اسناد را ضرورت بخشیده است.   وی افزود: حدنگاری علاوه بر ایجاد امنیت خاطر و حس دلگرمی در مالکین، موجب

به گزارش جام جم آنلاین کرمان؛ سیدمهدی هاشمی، در اختتامیه هشتمین جشنواره ملی پسته گفت: یکی از موضوعاتی که کمتر مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است، تعیین تکلیف مالکیت اراضی است که تبیین مزایای صدور اسناد را ضرورت بخشیده است.

 

وی افزود: حدنگاری علاوه بر ایجاد امنیت خاطر و حس دلگرمی در مالکین، موجب افزایش ارزش اقتصادی املاک می‌شود و از طرف دیگر با فراهم آوردن بستر استفاده از تسهیلات بانکی با رهن قرار دادن سند مالکیت در بانک‌ها، امکان بهره‌مندی از تجهیزات نوین کشاورزی و جهش تولید در این بخش را میسر می‌کند.

 

عضو شورای قضایی استان کرمان تصریح کرد: یکی از محورهای ایجاد اختلاف و کشکمش‌های حقوقی میان اشخاص، مقوله مالکیت اراضی و املاک است که به تولید بیش از ۶ میلیون پرونده در محاکم دادگستری منجر شده است.

 

وی ادامه داد: از این مقدار، ۷۰ درصد از پرونده‌ها ریشه در معاملات املاک بوسیله قولنامه‌های عادی دارد که منشأ عمده فساد به شمار می‌آیند.

 

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت:برای انتظام‌بخشی به معاملات اراضی و املاک، بی‌اعتباری قولنامه‌های عادی به عنوان یک مصلحت قطعی در دستور کار قرار گرفت که تصویب قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول، خروجی این سیاست بود.

 

وی افزود: به موجب این قانون که از سوم تیرماه سال جاری لازم‌الاجرا شده است، پس از راه‌اندازی سامانه ساماندهی اسناد عادی که تا پایان سال جاری ایجاد می‌شود اشخاص از جمله کشاورزان دو سال فرصت دارند نسبت به بارگذاری مستندات و ادعاهای خود اقدام و ظرف ۲ سال از ثبت مستندات، اقدامات قانونی جهت اخذ سند به عمل آورند و چنانچه اشخاص در مهلت‌های فوق، اقدامات لازم را به عمل نیاورند ادعایی در خصوص اراضی دولتی و علیه اشخاص ثالثی که بدون اطلاع از وجود معامله معارض، سند مالکیت حدنگار دریافت باشند قابل استماع نیست.

 

سیدمهدی هاشمی، با اشاره به هزینه بالای تهیه نقشه اراضی کشاورزی گفت: برای برداشتن بار مالی از دوش کشاورزان قرارداد نقشه‌برداری رایگان برای ۱۰۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان کرمان منعقد شده است که علاوه بر تهیه نقشه، با ایجاد دفاتر حدنگاری در روستاها نسبت به جمع‌آوری مستندات و تشکیل پرونده جهت ارسال به ادارات ثبت اسناد اقدام می‌کنند تا وقت کشاورزان صرف امور اداری نشود و بتوانند با طیب خاطر به مسائل کشاورزی و تامین امنیت غذایی بپردازند.

 

عضو شورای قضایی و مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان ضمن قدردانی از حمایت‌های رئیس کل دادگستری استان و استاندار کرمان در اجرای حدنگاری افزود: با توجه به اهتمام نمایندگان عالی دولت و قوه قضائیه به این موضوع، برای نخستین بار حدنگاری جزو ۱۲ محور پیشران توسعه استان در شورای برنامه‌ریزی استان مورد تصویب قرار گرفت که نویدبخش اتفاقات مثبت در این حوزه است.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn