تاریخ انتشار : یکشنبه 1 مهر 1403 - 4:40
کد خبر : 321964

کشف رمز التهاب در بیماری سلیاک

جامعه ورزشی آفتاب نو: به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا؛ تحقیقات جدید نقش کلیدی اپیتلیوم روده‌ای در پاسخ ایمنی بیماری سلیاک را روشن کرده و رویکرد‌های درمانی جدیدی را که به این تعامل اولیه هدف‌گذاری می‌کنند، پیشنهاد می‌کند. بیماری سلیاک یک اختلال خودایمنی ارثی است که حدود ۱ درصد از جمعیت را تحت

جامعه ورزشی آفتاب نو:

بیماری سلیاک یک اختلال خودایمنی ارثی است که حدود ۱ درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هنگامی که افراد مبتلا به سلیاک گلوتن—پروتئینی که در گندم، چاودار و جو یافت می‌شود—را مصرف می‌کنند، می‌تواند علائم دردناکی در روده ایجاد کرده و جذب مواد مغذی را مختل کند.

در ۲۵ سال گذشته، شیوع این بیماری تقریباً دو برابر شده است، اما درمانی برای آن وجود ندارد.

تحقیقات نوآورانه در بیماری سلیاک

در طول شش سال گذشته، تیمی از محققان پزشکی و مهندسی در دانشگاه مک مستر کانادا، با همکاری همکارانی از ایالات متحده، استرالیا و آرژانتین، در تلاش بودند تا بخش مهمی از پازل درمان این بیماری را حل کنند: نحوه و مکان آغاز پاسخ به گلوتن.

قبلاً تصور می‌شد که پاسخ التهابی به گلوتن در دیواره روده و به‌طور انحصاری شامل سلول‌های ایمنی است. اما در یک مقاله جدید منتشر شده در مجله Gastroenterology، این تیم نشان داد که داستان به این سادگی نیست.

آنها دریافتند که لایه درونی روده‌ی بالایی، به نام “اپیتلیوم”، که شامل انواعی از سلول‌هاست که به‌طور کلاسیک جزو سیستم ایمنی نیستند، نقش فعالی در هدایت پاسخ التهابی به گلوتن ایفا می‌کند.

با استفاده از بیومواد میکروسکوپی در آزمایشگاه، تیم یک مدل زیستی کارکردی از اپیتلیوم روده‌ای ایجاد کرد که به آنها اجازه می‌داد تأثیرات مولکول‌های خاص در سلول‌های اپیتلیالی افراد مبتلا به سلیاک را ایزوله کنند.

مدل این امکان را فراهم کرد که واکنش‌ها تحت شرایط کنترل‌شده مشاهده شوند، گزینه‌ای که در محیط‌های پیچیده روده‌ی موجودات زنده وجود ندارد.

محققان قادر به مشاهده نحوه آگاه‌سازی سلول‌های ایمنی از وجود گلوتن شدند و به‌ طور قطعی نتیجه‌گیری کردند که اپیتلیوم نقش اساسی در فعال‌سازی سیستم ایمنی در بیماری سلیاک ایفا می‌کند.

کشف رمز التهاب در بیماری سلیاک

پیشرفت‌ها در تحقیقات بیماری سلیاک و درمان‌های آینده

النا وردو، نویسنده مربوطه این مقاله و استاد گاستروانتولوژی دانشگاه مک مستر گفت: تن‌ها راه درمان بیماری سلیاک در حال حاضر حذف کامل گلوتن از رژیم غذایی است. این کار دشوار است و کارشناسان توافق دارند که رژیم غذایی بدون گلوتن کافی نیست.

شناسایی دقیق جرقه‌ی پاسخ ایمنی می‌تواند تحقیقات در زمینه انتقال دارو را برای مهار نقش تازه یافته‌ی اپیتلیوم تحریک کند، با استفاده از دارو‌هایی که در حال حاضر در آزمایشات بالینی هستند.

یافته دیگر مهم این مطالعه این است که پس از شناسایی گلوتن، اپیتلیوم در صورت حضور پاتوژن‌ها سیگنال‌های قوی‌تری به سلول‌های ایمنی ارسال می‌کند.

سارا رحمانی، نویسنده اصلی مقاله و دانشجوی دکتری در آزمایشگاه‌های وردو گفت: این بدان معناست که ممکن است در آینده امکان شناسایی پاتوژن در فردی که در خطر ابتلا به بیماری است وجود داشته باشد و تعاملات میان گلوتن و اپیتلیوم روده را برای جلوگیری از بیماری مهار کرد.

انتهای پیام/