تاریخ انتشار : یکشنبه 1 مهر 1403 - 16:46
10 بازدید
کد خبر : 322537

بزرگترین حادثه معدن جهان در طبس ؛ مرگ تلخ ۵۲ معدنچی | آخرین گزارش ها از انفجار دلخراش معدنجوی

بزرگترین حادثه معدن جهان در طبس ؛ مرگ تلخ ۵۲ معدنچی | آخرین گزارش ها از انفجار دلخراش معدنجوی

به گزارش همشهری‌آنلاین، هنوز دقایقی از آغاز اولین روز پاییز نگذشته بود که انتشار خبر انفجار معدن زغالسنگ معدنجوی طبس همه را نگران کرد؛ حادثه ای که البته در آخرین ساعات تابستان رخ داده بود. اخبار افزایش لحظه ای تعداد قربانیان از دقایق اولیه صبح آغاز شد. هر لحظه از تعداد مفقودین به تعداد فوت

به گزارش همشهری‌آنلاین، هنوز دقایقی از آغاز اولین روز پاییز نگذشته بود که انتشار خبر انفجار معدن زغالسنگ معدنجوی طبس همه را نگران کرد؛ حادثه ای که البته در آخرین ساعات تابستان رخ داده بود.

اخبار افزایش لحظه ای تعداد قربانیان از دقایق اولیه صبح آغاز شد. هر لحظه از تعداد مفقودین به تعداد فوت شده ها اضافه می شد تا یکی از بزرگترین و تلخ ترین حوادث معدنی جهان رقم بخورد.

سال ۲۰۱۰ وقتی معدن سن‌خوزه فرو ریخت و ۳۳ معدنچی جان باختند، عنوان بزرگترین فاجعه معدن را به آن دادند.

در انفجار معدن یورت در سال ۱۳۹۶ هم  ۴۴ نفر جان خود را از دست دادند.

حال در شب تلخ نخستین روز مهر ۱۴۰۳ حادثه‌ای در طبس رخ داده که تا لحظه تنظیم این گزارش تعداد فوت شده ها ۵۲نفر اعلام شده و ۲۴ تن مصدوم شده‌اند.

حادثه ای که موجب شد نه سفر رئیس جمهوری به نیویورک و نه آغاز به کار مدارس که فوت بیش از ۵۰ معدنچی کشورمان به مهم ترین خبر روز نخست پاییز بدل شود.

شب تلخ در طبس؛ آخرین جزئیات از انفجار شبانه در معدن | تعداد مجروحان و فوتی ها | دلیل انفجار مشخص شد

روایت یکی از مدیران معدنجو از چگونگی وقوع حادثه + ویدئو | کارگران غافلگیر شدند

دلیل حادثه چه بود؟

نشت گاز حوالی ساعت ۲۱ شب گذشته در یکی از کارگاه‌های شرکت زغال سنگ معدنجو طبس موجب انفجار شد.

محمدعلی آخوندی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: متأسفانه حادثه تلخی ساعت ۲۱ شب گذشته به دلیل تصاعد آنی گاز متان در محل یکی از تونل‌های معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو رخ داد که موجب انفجار شد.

وی افزود: در زمان حادثه انفجار ۶۹ کارگر در بلوک سی و بی این معدن زغال‌سنگ در طبس مشغول کار بودند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه انفجار در معدن به صورت آتش‌سوزی یا تخریب دیواره‌های شدید نبوده، تصریح کرد: تصاعد گاز متان در تونل‌ها موجب خفگی نیروها در معدن زغال‌سنگ شده است.

آخوندی گفت: با توجه به غلظت گاز در تونل‌ها که موجب انفجار در عمق ۲۵۰ متری به صورت ارتفاعی و ۷۰۰ متری به صورت مورب در معدن شده، امدادرسانی توسط هشت تیم تخصصی پنج نفره در حال انجام است.

وی ادامه داد: در مجموع اکنون ۴۰ نفر در قالب تیم‌های تخصصی در معدن طبس در حال امدادرسانی در محل حادثه هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری با بیان اینکه دستگاه‌های امدادی، اورژانس، نیروی انتظامی و سایر نیروهای دستگاه‌های استانی و شهرستان در محل حادثه فعال هستند، افزود: مسئولان نیز در محل حادثه حضور دارند و دو دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۱۳ دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند.

آخوندی بیان کرد: برنامه‌ریزی می‌شود که از سایر نقاط اقدامات پشتیبانی صورت گیرد و در این زمینه با استان یزد هم هماهنگی لازم برای کمک تخصصی جهت انتقال مجروحان و متوفیان از داخل تونل‌های معدن طبس انجام شده است.

وی از احتمال افزایش فوتی‌ها در معدن طبس خبر داد و گفت: جلسه مدیریت بحران با حضور استاندار خراسان جنوبی در محل حادثه معدن برگزار شد و تصمیماتی اخذ و دستورات لازم صادر شد تا پیگیری‌های سریع‌تری را انجام دهند و اطلاع‌رسانی لازم به خانواده افراد حادثه‌دیده صورت گیرد.

به گفته وی؛ هماهنگی‌هایی با کشور انجام شد که امیدواریم شاهد حضور مقامات کشوری هم در طبس برای پیگیری‌ها و اقدامات تکمیلی باشیم.

افزایش آمار جان‌باختگان حادثه طبس به ۵۲ نفر

تعداد جانباخته حادثه انفجار گاز در معدن زغال سنگ معدنجو طبس به ۵۲ نفر افزایش یافت در عین حال ۲۲ کارگر نیز مصدوم شده‌اند.

۳ روز عزای عمومی در خراسان جنوبی

در پی حادثه تأسف برانگیز در معدن معدنجو طبس و ‌جان باختن و مجروح شدن جمعی از کارگران آن خطّه، خطیب نماز جمعه و استاندار خراسان جنوبی این ضایعه جانگداز را به مردم گرانقدر استان خراسان جنوبی و شهرستان طبس به ویژه خانواده‌های داغدار تسلیت عرض کرده‌ و از روز دوشنبه دوم مهر ‌ماه، سه روز در استان خراسان جنوبی، عزای عمومی اعلام می‌شود.

نتوانسته‌ایم به محبوسان دسترسی داشته‌باشیم

فرماندار طبس با اشاره به اخرین وضعیت امداد رسانی معدن طبس گفت:همه نیروهای امدادرسان، بدون وقفه مشغول کار در بلوک C هستند با این وجود، هنوز نتوانسته‌ایم به محبوسان دسترسی داشته‌باشیم.

آخرین وضعیت مجروحان

طبق اعلام صادق محمدنیا مدیر امور بیماری‌ها و مراکز تشخیصی درمانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که در محل بیمارستان شهید سید مصطفی خمینی(ره) طبس حضور دارد، اسامی مصدومینی که در این مرکز درمانی پذیرش و بستری شده اند، به شرح ذیل است:

۱- میثم معینی بستری در بخش icu
۲- هادی محمدنژاد، بستری در بخش داخلی
۳- مهدی علی زاده بستری در بخش icu
۴- حسین کرمی بستری در بخش داخلی
۵- حجت عصمتی بستری در بخش icu
۶- مجتبی حسین پور بخش داخلی
۷- حسن قلی نژاد بستری در بخش داخلی
۸- علیرضا کدهی بستری در بخش ccu
۹- امیر سلطانی بستری در بخش icu
۱۰- علی عباس زاده بستری در بخش داخلی
۱۱- ناصر آخوندی بستری در بخش ccu
۱۲- کاظم نخعی بستری در بخش icu
۱۳- هادی نوباغی تحت نظر در بخش اورژانس
۱۴- رمضانعلی دهقان نژاد تحت نظر در بخش اورژانس

یک مصدوم بدحال نیز با اورژانس هوایی طبس به بیمارستان اعزام شده است.

تسلیت رئیس جمهور پیش از سفر به نیویورک

صبح امروز مسعود پزشکیان رئیس جمهور پیش از سفر به نیویورک ضمن تسلیت به خانواده های عزادار این حادثه دستوئرات لازم را برای پیگیری موضوع صادر کرد.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره حادثه انفجار معدن در طبس گفت: از سوی دکتر پزشکیان تاکید شد که علت این حادثه به‌ طور دقیق بررسی و اعلام و با مقصران احتمالی نیز به طور قاطع برخورد شود.

الیاس حضرتی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در تماس تلفنی با جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی آخرین وضعیت انفجار در معدن معدنجوی را بررسی کرد.

حضرتی همچنین از دستور ویژه رئیس‌جمهور برای رسیدگی به این حادثه خبر داد و گفت: وزرای کار و صمت نیز با دستور رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی اعزام شدند تا جلسات مرتبط را برگزار کنند. همچنین نیروهای هلال احمر، اورژانس و… نیز در محل به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. وزیر کشور نیز پیگیر موضوع بوده و دستورهای لازم را در این خصوص صادر کرده است.

وزیر کشور عازم معدن زغال‌سنگ طبس شد

وزیر کشور درباره حادثه معدن طبس گفت: متراکم شدن گاز باعث انفجار در معدن زغالسنگ طبس شده است. باید زودتر به آنجا برویم و موضوع را پیگیری کنیم.

اسکندر مومنی وزیر کشور برای بررسی حادثه معدن زغال سنگ عازم طبس شد.

گزارش کامل کارشناسی ابعاد حادثه به مردم ارائه می شود

همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره گفت: گزارش کامل کارشناسی ابعاد حادثه به مردم ارائه می‌شود.

سید محمد اتابک ظهر امروز یکشنبه (۱ مهر) ضمن تسلیت به خانواده‌ های داغ‌دیده حادثه طبس به رسانه‌های گروهی اظهار کرد: کارهای شرکت خصوصی که این معدن زغال‌سنگ را بر عهده دارد، در دست بررسی است.

به گفته وی؛ در شرایط پیش آمده نیاز است یک گروه کارشناسی کامل این حادثه را مورد بررسی قرار دهند.

وی افزود: قبل از هرگونه اظهارنظری باید کارشناسان نحوه وقوع این حادثه و مسائلی که باعث انفجار در معدن زغال‌ سنگ شرکت معدنجو طبس شده را بررسی کرده و نظر خود را اعلام کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: ایمنی این معدن هم توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و یک گزارش کامل کارشناسی خدمت مردم ارائه و اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

اتابک تأکید کرد: اکنون اصل موضوع تخلیه و رسیدگی به حادثه معدن طبس است که باید انجام شود و گزارش کارشناسی هم حتماً با هماهنگی وزارت کار و همه ذینفعان تنظیم خواهد شد.

حادثه انفجار معدن طبس ساعت ۲۱ شب گذشته به دلیل تصاعد آنی گاز متان در یکی از تونل‌های معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو رخ داد که در زمان حادثه ۶۹ کارگر در بلوک سی و بی این معدن زغال‌سنگ در طبس مشغول کار بودند.

با توجه به غلظت گاز در تونل‌ها که موجب انفجار در عمق ۲۵۰ متری به صورت ارتفاعی و ۷۰۰ متری به صورت مورب در معدن شده، امدادرسانی توسط هشت تیم تخصصی پنج نفره در حال انجام است.

منبع خبر: همشـهری

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn