تاریخ انتشار : دوشنبه 2 مهر 1403 - 10:30
38 بازدید
کد خبر : 323451

سوت دربی به کدام داور می‌رسد؟

سوت دربی به کدام داور می‌رسد؟

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق دیدار تیم‌های استقلال و پرسپولیس از هفته ششم رقابت‌های لیگ برتر درحالی چهارشنبه این هفته برگزار می‌شود که برای سومین‌بار در تاریخ این رقابت‌ها دربی قرار است در شهری غیر از تهران برگزار شود. بر همین اساس این دیدار درحالی در اراک برگزار می‌شود که پیش از این، شهرهای تبریز، کرمان و مشهد

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق

دیدار تیم‌های استقلال و پرسپولیس از هفته ششم رقابت‌های لیگ برتر درحالی چهارشنبه این هفته برگزار می‌شود که برای سومین‌بار در تاریخ این رقابت‌ها دربی قرار است در شهری غیر از تهران برگزار شود.

بر همین اساس این دیدار درحالی در اراک برگزار می‌شود که پیش از این، شهرهای تبریز، کرمان و مشهد به همراه ورزشگاه تختی و شهرقدس تهران نیز جزء گزینه‌های میزبانی از دربی پایتخت بودند. اما درنهایت با درخواست استقلالی‌ها شهر اراک به‌عنوان میزبان دربی ۱۰۴ انتخاب شد تا بعد از بندرعباس و تبریز، این شهر سومین میزبان دربی پایتخت بعد از تهران باشد.

گفتنی است ورزشگاه امام خمینی اراک ظرفیت ۱۵ هزار تماشاگر را دارد اما هنوز از کم‌وکیف و نحوه بلیت‌فروشی خبر دقیقی منتشر نشده. این درحالی است که شنیده می‌شود در جلسه هماهنگی که امروز برگزار می‌شود، مشخص خواهد شد تعداد بلیت‌ها و تقسیم‌بندی آن به چه مقدار خواهد بود. هرچند گفته می‌‌شود ۸ هزار بلیت برای این مسابقه فروخته خواهد شد. البته حضور بانوان نیز برای تماشای این دیدار همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. 

  گزینه‌های قضاوت در  دربی

از حالا گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب داور این دیدار آغاز شده است. البته به‌طور معمول در آستانه برگزاری این دیدار حساس دوباره نام چند داور که صلاحیت قضاوت در این مسابقه را دارند برای داوری در دربی رسانه‌ای شده که به‌طور مثال می‌توان به نام‌هایی مانند بیژن حیدری، پیام حیدری، وحید کاظمی، موعود بنیادی‌فر، کوپال ناظمی و علی صفایی اشاره کرد؛ هرچند در دیدار دربی ۱۰۳ در فصل گذشته که با قضاوت وحید کاظمی از دور برگشت این رقابت‌ها برگزار شد مرتضی منصوریان، امیر عرب‌‌براقی و حسن اکرمی سه داوری بودند که تا لحظه آخر و تا قبل از رسیدن لایسنس VAR کاظمی و برادران حیدری از آنها به‌عنوان گزینه‌های قضاوت این دیدار نام برده می‌شد و حالا این نفرات نیز از اولویت‌های بعدی در بین گزینه‌های انتخابی در دربی پیش رویند. 

  خارجی هرگز، جوان شاید!

نکته مهم در این بین اینکه علی خسروی، عضو کمیته داوران هفته گذشته درباره گزینه‌های قضاوت در دربی ۱۰۴ گفته بود: «ما بیشتر از ۴، ۵ گزینه برای قضاوت دربی نداریم. باید نگاه کنید که در ۵ هفته ابتدایی لیگ برتر کدام داور بهترین عملکرد را داشته است. اگر نظر من باشد، داوری را انتخاب می‌کنم که تا به حال دربی را قضاوت نکرده است. نباید از انتخاب داور جوان بترسیم. البته هنوز هیچ صحبتی برای داور دربی تهران نشده اما تا زمانی که این کمیته داوران هست، نمی‌گذاریم داور خارجی بیاید.» با این اظهارات خسروی مشخص شد که برای این دیدار گزینه قضاوت داوران خارجی منتفی بوده؛ هرچند این امکان ناچیز وجود دارد که یک داور دربی اولی گزینه قضاوت برای سوت زدن در دربی ۱۰۴ باشد. 

این نکته از آن جهت حائز اهمیت است که قبل از برگزاری دربی ۱۰۳ خداداد افشاریان، رئیس وقت کمیته داوران در محفلی خصوصی درباره گزینه‌های قضاوت این مسابقه اعلام کرده بود قصد دارد از داوران خارجی برای این دیدار حساس استفاده کند که بعدا با رسانه‌ای شدن این ماجرا، کمیته داوران و فدراسیون فوتبال جلوی این تصمیم را گرفت تا سوت قضاوت دربی ۱۰۳ به وحید کاظمی برسد. 

  ۲ گزینه نهایی مشخص شدند

در این بین و طبق شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» حالا دو گزینه برای قضاوت در دربی پیش رو نهایی شده‌اند و به احتمال بسیار زیاد سوت دربی ۱۰۴ به یکی از این دو داور باتجربه خواهد رسید. در این خصوص شنیده می‌شود بیژن حیدری و موعود بنیادی‌فر دو گزینه‌ای‌اند که از بیشترین احتمال برای قضاوت در دربی ۱۰۴ برخوردارند. در رقابت‌های ۴ هفته گذشته برای سرخابی‌ها در مقابل حریفان‌شان بیژن حیدری تنها یک دیدار از هفته اول رقابت‌ها بین تیم‌های پرسپولیس و ذوب‌آهن را قضاوت کرده، این درحالی است که بنیادی‌فر در فصل جاری هنوز هیچ‌کدام از دیدارهای سرخابی‌ها را قضاوت نکرده است. 

  چرا بیژن حیدری؟

تا پیش از این، دو بار سوت دربی به بیژن حیدری رسیده که در این دیدارها یک بار پرسپولیس با پنالتی علیپور در سال ۹۶ و در دربی ۸۶ استقلال را شکست داده و دیگر بار در دربی شماره ۹۲ که سال ۹۸ برگزار شد با قضاوت دکتر حیدری این دیدار با تساوی دو – دو به پایان رسید. جالب اینکه برادر این چهره یعنی پیام حیدری نیز سابقه دو قضاوت در دربی را در کارنامه دارد. اما اینکه چرا شانس بیژن حیدری برای این دیدار بیشتر است، شنیده‌ها حاکی از آن است که در سال‌های پایان قضاوت این چهره، او قصد دارد تحت هر شرایطی با ۳ قضاوت در دربی‌ها، در بین داوران فعال و حاضر در سطح اول فوتبال کشور همراه با بنیادی‌فر رکورددار قضاوت در دربی شده و از ‌انگیزه‌های زیادی برای این امر برخوردار است. نکته دیگر اینکه حیدری که ذاتا از شخصیت بسیار آرام و موجهی برخوردار است برای دیدار برگشت دو تیم در فصل گذشته (دربی ۱۰۳) نیز شانس اول قضاوت در این دیدار حساس و پراهمیت محسوب می‌شد که درنهایت بعد از جلسات و بررسی‌های کمیته داوران، سوت قضاوت دربی ۱۰۳ به کاظمی رسید. 

نکته قابل توجه اینکه حیدری از دربی ۱۰۱ (فینال جام حذفی در سال ۱۴۰۲) همواره گزینه جدی قضاوت دربی بوده اما هر بار به خاطر رقم خوردن برخی مسائل و حواشی به وجود آمده این امر منتفی شده تا دوری دکتر بیژن از رقابت دربی به حدود ۵ سال و تعداد ۱۱ دربی برسد، ضمن اینکه این اتفاق دلخوری جدی این داور تحصیلکرده را به همراه داشته است. حیدری دربی ۱۰۲ را به خاطر نداشتن لایسنس VAR از دست داد و بنیادی‌‌فر یک روز مانده به بازی دربی به همین خاطر جایگزین حیدری شد و برای دربی ۱۰۳ نیز حقیقت این بود که باز هم شانس حیدری بیشتر از سایر گزینه‌ها ازجمله کاظمی بود اما اشتباه‌هایی که بیژن حیدری در بازی پرسپولیس مقابل آلومینیوم مرتکب شد، موجب شانس کمتر وی برای قضاوت دربی ۱۰۳ شد که درنهایت سوت قضاوت در این دیدار هم به کاظمی رسید. 

  چرا موعود بنیادی‌فر؟

اما درباره موعود بنیادی‌فر که از وی به‌عنوان یکی از بخت‌های قضاوت در دربی نام برده می‌شود. او با ۳ قضاوت در بین داوران فعال کشور از این حیث رکورددار است. در این دیدارها پرسپولیسی‌ها با قضاوت این چهره یک بار در فصل نوزدهم حریف خود را شکست داده و دو دیدار دیگر با تساوی صفر – صفر و یک – یک به پایان رسیده است.

همان‌طور که اشاره شد بنیادی‌فر از ابتدای فصل هنوز هیچ قضاوتی را برای دو تیم استقلال و پرسپولیس برابر حریفان‌شان انجام نداده و فقط در جریان رقابت‌های امسال در دیدار استقلال و ملوان داور VAR بود. بنابراین، این داور بین‌المللی و باتجربه نیز در بهترین حالت ممکن از سوی کمیته داوران برای قضاوت دربی به این مسابقه رسیده و از آنجایی که ذهنیت منفی زیادی از این داور در بین علاقه‌مندان به دو تیم وجود ندارد، این موضوع عاملی شده تا موعود فعلا یکی از شانس‌های قضاوت در این مسابقه باشد.

گفتنی است به‌طور مثال حتی در بازی استقلال و ملوان و زمانی که کوپال ناظمی در یک تصمیم بحت‌برانگیز برای استقلال اعلام پنالتی کرد، بنیادی‌فر از اتاق VAR نسبت به این موضوع دخالتی نکرد تا حتی از اتاق VAR هم استقلالی‌ها از او ذهنیت نداشته باشند!

  رکوردداران قضاوت در دربی

در تاریخ دربی‌ها رکورددار قضاوت محسن ترکی و علیرضا فغانی‌اند که هرکدام ۷ بار بازی بزرگ فوتبال ایران را سوت زده‌اند. در میان داوران خارجی نیز ۵ داور دو دربی را قضاوت کرده و سایرین در مقاطع بسیاری تنها یک دربی را قضاوت کرده‌اند. همچنین مرحوم محمد صالحی در میان کسانی که به‌عنوان داور و کمک داور تجربه قضاوت در دربی را دارند، یک رکورد ویژه را در زمان حیاتش به ثبت رساند؛ اینکه این چهره در ۵ دربی داور وسط و در ۳ دربی نیز کمک داور بود و مجموعا ۸ دربی را قضاوت کرد. اما حالا موعود بنیادی‌‌فر که با سعید مظفری‌‌زاده هر دو با ۳ قضاوت مشترکا در رده سوم تعداد قضاوت‌های دربی‌اند این فرصت را خواهد داشت تا با چهارمین قضاوت احتمالی در این دیدار در روز چهارشنبه آینده به تنهایی این عنوان را از آن خود کند. 

  VAR  هم داریم

نکته مهم دیگر اینکه برای این دیدار به‌طور قطع از VAR استفاده می‌شود و داورانی که به‌عنوان گزینه‌های قضاوت در دربی از آنها نام برده شد، می‌توانند در بین گزینه‌های داوری در اتاق VAR نیز قرار بگیرند.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn