تاریخ انتشار : دوشنبه 2 مهر 1403 - 11:01
9 بازدید
کد خبر : 323482

چشم امید تنها تولید کننده کاغذ در کشور به حمایت دولت چهاردهم

چشم امید تنها تولید کننده کاغذ در کشور به حمایت دولت چهاردهم

جامعه ورزشی آفتاب نو: به گزارش پارسینه؛ شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران به عنوان پاشنه آشیل صنعت چوب و کاغذ کشور چند سالی بود که مورد بی مهری وعدم توجه مسئولان به این ظرفیت ملی قرار گرفته بود و عدم اتخاذ سیاست های درست وراهبردی دولت های گذشته این شرکت را در آستانه ورشکستگی

جامعه ورزشی آفتاب نو:

به گزارش پارسینه؛ شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران به عنوان پاشنه آشیل صنعت چوب و کاغذ کشور چند سالی بود که مورد بی مهری وعدم توجه مسئولان به این ظرفیت ملی قرار گرفته بود و عدم اتخاذ سیاست های درست وراهبردی دولت های گذشته این شرکت را در آستانه ورشکستگی قرار داده بود.

با حمایت های دولت سیزدهم این شرکت توانست در سه سال اخیر به چرخه تولید برگردد و هم اکنون به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده کاغذ کشور مشغول فعالیت است.

این تحولات بهانه ای بود تا امید نیک‌نژاد مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران در نشست خبری با اصحاب رسانه که درحاشیه بازدید از این شرکت صورت گرفت به تشریح اقدامات و چالش های پیش روی این شرکت بپردازد.

2

نیک نژاد  با اشاره به ضرورت رفع مشکل ناترازی انرژی به عنوان یک اقدام اولیه و اولویت مهم، تأکید کرد که حمایت از فرآیند تولید کاغذ ایرانی که در دو سه سال اخیر به ثبات قابل‌توجهی رسیده، از اهمیت بالایی برخوردار است. نیک‌نژاد ادامه داد: با توجه به اینکه نظر دولت حمایت از تولید داخلی است، امیدواریم این حمایت‌ها در دولت جدید نیز ادامه یابد تا بتوانیم تولید کاغذ ایرانی را با قدرت بیشتری دنبال کنیم.

نیک‌نژاد در خصوص ورود این شرکت به بازار سرمایه گفت: سال گذشته اقداماتی در این زمینه انجام شد، اما به دلیل اینکه شرکت‌های زیرمجموعه بانک ملی باید سال مالی خود را به پایان برسانند، نتوانستیم در سال گذشته وارد بازار سرمایه شویم. وی توضیح داد که سال مالی شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران نه ماهه بود و این موضوع بر صورت‌های مالی و فرآیند ورود به بازار سرمایه تأثیر گذاشت. نیک‌نژاد ابراز امیدواری کرد که با پایان سال مالی در پایان آذرماه و ورود به سال مالی جدید، پروسه ورود به بازار سرمایه این شرکت نیز انجام شود.

 

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران در خصوص ارزش‌گذاری این مجموعه گفت: با ارزش‌گذاری جدیدی که بر روی سهام شرکت انجام خواهد شد، ارزش سرمایه ثبت شده هم‌اکنون ۴۴۸ میلیارد تومان است. آخرین ارزش‌گذاری انجام شده به ۱۳ هزار میلیارد تومان (۱۳ همت) رسیده است و قصد داریم با برگزاری مجمع فوق‌العاده این ارزش‌گذاری را نهایی کنیم. نیک‌نژاد افزود که افزایش ارزش اسمی شرکت به افزایش ارزش هر سهم و در نتیجه به نفع شرکت خواهد بود.

 

وی همچنین بیان کرد که کارخانه چوب و کاغذ مازندران که بزرگترین تولیدکننده انواع کاغذ در کشور شناخته شده یکی از هزار طرح بزرگ جهان در صنعت کاغذسازی است و ۵۸ درصد سهام این شرکت متعلق به هلدینگ آینده پویا، زیرمجموعه بانک ملی، می‌باشد. نیک‌نژاد به مشکلات و چالش‌های موجود در این صنعت اشاره کرد و گفت: از سال ۹۶ که طرح تنفس جنگل در برنامه ششم توسعه ابلاغ و اجرا شد، ورودی مواد اولیه مورد نیاز شرکت به شدت کاهش یافت و این موضوع چالش‌هایی در تأمین ماده اولیه ایجاد کرد. به طوری که میزان تولید کاغذ در سال ۹۹ به ۴۴ هزار تن رسید، در حالی که ظرفیت عملیاتی این شرکت ۱۵۰ هزار تن و ظرفیت اسمی آن ۱۷۵ هزار تن است.

 

نیک‌نژاد افزود که به دلیل کاهش ورودی چوب به کارخانه، از دو سال پیش استفاده از ضایعات را در دستور کار قرار داده‌ایم و همچنین از چوب‌های توباغی (چوب درختان میوه مانند سیب، آلو و آلوچه) نیز استفاده کرده‌ایم. به همین دلیل، در سال گذشته موفق به تولید ۴۶ هزار تن کاغذ شدیم.

مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران با تأکید بر اهمیت تأمین کاغذ برای نیازهای مختلف کشور، گفت: بخشی از این نیاز از طریق واردات تأمین می‌شود و بخش دیگری در این واحد صنعتی تولید می‌گردد. وی در خصوص تأمین کاغذ مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در سال‌های گذشته، وزارت آموزش و پرورش کاغذ کتب درسی را از خارج وارد می‌کرد، اما اکنون با افتخار اعلام می‌کنیم که ۱۰۰ درصد کتب درسی دانش‌آموزان کشور برای سال جاری با کاغذ ایرانی تهیه شده و به خودکفایی کامل دست یافته‌ایم.

3

نیک‌نژاد ادامه داد که سال گذشته کاغذ مورد نیاز برای چاپ ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی برای ۱۴ میلیون دانش‌آموز از این شرکت تأمین شده است. وی همچنین از انعقاد قراردادهایی با وزارت آموزش و پرورش برای تأمین کاغذ کتب درسی سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ خبر داد و گفت: تا پایان سال جاری، ۳۳ هزار تن کاغذ برای تمامی مقاطع تحصیلی به این وزارتخانه اختصاص خواهد یافت. همچنین در حال تهیه تفاهم‌نامه‌ای برای تأمین ۱۰ هزار تن باقیمانده هستیم که امیدواریم تا سال ۱۴۰۴ به این وزارتخانه اختصاص یابد.

نیک‌نژاد همچنین به چالش‌های موجود در تأمین انرژی و برق برای تولید اشاره کرد و بیان داشت: در دو سال گذشته، به دلیل ناترازی انرژی، خط تولید به مدت ۵۰ روز متوقف شده است. ما خواستار حمایت دولت برای تأمین انرژی و رفع مشکلات موجود در صنعت کاغذ هستیم.

نیک‌نژاد با بیان اینکه اگر دولت کمک کند و بتوانیم نیروگاه اختصاصی تأسیس کنیم، نیاز ما به انرژی تأمین خواهد شد و بسیاری از مشکلات مجموعه برطرف می‌شود، گفت: همچنین می‌توان برای برخی صنایع استراتژیک استثنائاتی قائل شد که امیدواریم دولت جدید این موضوع را در نظر بگیرد. وی اشاره کرد که در دولت قبل وعده‌هایی برای تأسیس یک نیروگاه ترکیبی بخار و گاز داده شده بود که با تغییر دولت، این موضوع مسکوت مانده است. نیک‌نژاد تأکید کرد که کاغذ تولید شده در این مجموعه برای وزارت آموزش و پرورش و کتاب‌های درسی دانش‌آموزان حیاتی است و اگر نیاز این مجموعه به موقع تأمین نشود، مشکلات متعددی ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران در خصوص تولیدات این مجموعه در دو سه سال گذشته گفت: در این مدت، تولیدات ما ۱۰ برابر افزایش یافته است. به طوری که تولید کاغذ تحریر از حدود ۴۵۰۰ تن در سال ۹۹ به ۴۶ هزار تن در سال گذشته رسیده است.

 

نیک‌نژاد همچنین به مسائل زیست‌محیطی اشاره کرد و گفت: صنعت کاغذ یکی از صنایع آب‌بر است و وجود سیستم فاضلاب قوی در این مجموعه ضروری است. وی تأکید کرد که می‌توان از آب مصرف شده به صورت بازیافتی استفاده کرد و سیستم فاضلاب این مجموعه از تکنولوژی منحصربه‌فردی برخوردار است.

 

وی با اشاره به دغدغه‌های فعالان زیست‌محیطی، گفت: در سال‌های اخیر از جنگل‌ها برداشت چوب نداشته‌ایم و تنها از زراعت چوب و چوب‌های وارداتی استفاده می‌کنیم. نیک‌نژاد همچنین به ناترازی‌های مربوط به کمبود برق اشاره کرد و خسارت ۸۰۰ میلیارد تومانی ناشی از این مشکل را اعلام کرد.

 

مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران به چالش‌های تأمین چوب جنگلی اشاره کرد و گفت: طرح تنفس جنگل که از سال ۱۳۹۶ به عنوان یک چالش عمده مطرح شده، دسترسی به چوب صنوبر و چوب‌های توباغی را کاهش داده و تولید کاغذ را تحت تأثیر قرار داده است. وی تأکید کرد که ۷۰ درصد چوب مورد استفاده از منابع توباغی تأمین می‌شود که مشکلات خاص خود را دارد.

 

نیک‌نژاد با اشاره به ظرفیت تولید کارخانه‌ها برای تولید ۱۷۵ هزار تن کاغذ، بیان کرد که ناترازی در تأمین برق و کمبود چوب باعث کاهش تولید کاغذ صنعتی شده است. وی همچنین بر نیاز به مدیریت بهتر منابع جنگلی و استفاده از روش‌های نوین در کشت درختان تأکید کرد و از تلاش‌های جناب آقای رئیسی و روابط عمومی بانک ملی برای شناسایی ظرفیت‌ها تقدیر کرد.

 

وی با تأکید بر نیاز کشور به کاغذ، تصریح کرد: بخشی از این نیاز از طریق واردات تأمین می‌شود. کاغذ تولیدی ما با رعایت استانداردهای ملی و بهداشتی تولید می‌شود و از کیفیت بالایی برخوردار است.

 

مدیرعامل صنایع کاغذ و چوب مازندران به چالش‌های مالی و سرمایه‌گذاری در این مجموعه اشاره کرد و گفت: حجم سرمایه موجود در این مجموعه کافی نیست. در اواخر دولت قبل اعلام آمادگی کرده بودیم که بیش از ۴۷ هزار میلیارد تومان از واگذاری شرکت‌ها و خزانه واریز شود.

 

وی اعلام کرد: در صورت دریافت مجوز شورای پول و اعتبار، امکان سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها فراهم می‌شود و حدود ۳ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها اختصاص خواهد یافت. این سرمایه‌گذاری می‌تواند به تأسیس نیروگاه و به‌روز رسانی ماشین‌آلات کمک کند.

 

نیک‌نژاد همچنین به مشکلات جدی در زمینه تأمین چوب و زراعت‌های چوبی در ایران اشاره کرد و گفت: ۳۰۳ هزار متر مکعب از سازمان جنگل‌ها به ارزش ۹۶ میلیارد تومان ارزیابی شده که به مجموعه‌ای ابلاغ شده است. ما خواستار تأمین زراعت چوبی با قیمت کارشناسی هستیم و از مسئولین می‌خواهیم اجازه برداشت چوب‌های شکسته را بدهند. وی تأکید کرد: برای جلوگیری از چالش‌های آینده در تأمین مواد اولیه، نیاز به همکاری و حمایت از سوی مسئولین و سازمان جنگل‌ها وجود دارد.

 

مدیرعامل صنایع کاغذ و چوب مازندران با اشاره به افزایش تعداد ناشران ایرانی که از کاغذ ایرانی استفاده می‌کنند، مطرح کرد: در حال حاضر حدود ۳۳۰ ناشر در سراسر کشور از کاغذ ایرانی بهره‌برداری می‌کنند. ما آمادگی تولید کاغذ روزنامه را داریم، اما نیاز به حمایت دولت و تضمین بازار مصرف داریم.

 

نیک‌نژاد در پایان با بیان اینکه صنایع کاغذ و چوب مازندران آماده است تا به عنوان یک الگوی موفق در صنعت کاغذ کشور عمل کند، خواستار توجه بیشتر مسئولین به این صنعت و تأمین منابع لازم برای رشد و توسعه آن شد.


+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn