تاریخ انتشار : دوشنبه 2 مهر 1403 - 12:26
4 بازدید
کد خبر : 323570

چالش‌های آموزش با زبان اشاره

چالش‌های آموزش با زبان اشاره

سارا طاهریخبرنگار  آذر سال ۱۳۹۷ بود که دکتر طهرانچی رئیس این دانشگاه در گفت‌وگویی رسانه‌ای خبر داد دانشگاه آزاد برنامه خاصی برای آموزش‌های عالی ویژه معلولان در نظر گرفته است؛ برنامه‌ای که با تاسیس واحد بین‌المللی فرشتگان وارد فاز اجرایی خود شد. بهمن سال ۱۳۹۸ را می‌توان روز تولد واحد بین‌الملل «فرشتگان» دانست. حالا چهارسال

سارا طاهریخبرنگار

 آذر سال ۱۳۹۷ بود که دکتر طهرانچی رئیس این دانشگاه در گفت‌وگویی رسانه‌ای خبر داد دانشگاه آزاد برنامه خاصی برای آموزش‌های عالی ویژه معلولان در نظر گرفته است؛ برنامه‌ای که با تاسیس واحد بین‌المللی فرشتگان وارد فاز اجرایی خود شد. بهمن سال ۱۳۹۸ را می‌توان روز تولد واحد بین‌الملل «فرشتگان» دانست. حالا چهارسال از فعالیت این واحد دانشگاهی می‌گذرد و وارد پنجمین سال فعالیت خود شده و دانشجویانی که در سال اول فعالیت این واحد دانشگاهی در آن پذیرفته شده‌اند حالا فارغ‌التحصیل می‌شوند. روز جهانی زبان اشاره بهانه‌ای بود تا با علی مقداری، رئیس دانشگاه آزاد واحد بین‌المللی فرشتگان به گفت‌وگو بنشینیم.

امسال چهارسالگی واحد فرشتگان به پایان می‌رسد و وارد پنجمین سال فعالیت خود می‌شود. دانشجویانی که چهار سال پیش در این واحد پذیرش شده بودند، امسال فارغ‌التحصیل می‌شوند. مشخصا دانشگاه بین‌المللی واحد فرشتگان در این بازه زمانی چه روندی را طی کرده است؟ اقداماتی که در این چهارسال انجام شده را تشریح کنید.

فعالیت پذیرش دانشجو در دانشگاه فرشتگان از مهرماه سال ۱۳۹۹ آغاز شد و در همان ابتدا کار خود را با ۱۱ رشته کلید زدیم. اما متاسفانه به پدیده کرونا برخورد کردیم که تمامی دانشگاه‌های دنیا تحت‌تاثیر قرار گرفتند. بنابراین برای شروع کار با مشکلاتی مواجه شدیم اما توانستیم در سامانه کلاس‌های مجازی تمامی دروس را ارائه داده و دانشجویان خود را تربیت کنیم. اکنون در سال پنجم فعالیت هستیم که دانشجویان در ۲۳ رشته تحصیلی اعم از مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی‌ارشد پذیرش می‌شوند. همچنین در دو سال گذشته دانش‌آموختگان دوره‌های کاردانی و در سال جاری دانش‌آموختگان دوره کارشناسی در برخی از رشته‌ها و همچنین دانشجویان کارشناسی‌ارشدمان فارغ‌التحصیل شدند. هفته گذشته اولین دانشجوی کارشناسی‌ارشد واحد فرشتگان از پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد خود دفاع کرد و فارغ‌التحصیل شد. این روند با توجه به آمادگی دانشجویان برای دفاع از پروژه‌های خود ادامه خواهد داشت. 

روند جذب اساتید و دانشجو در این ۵ سال چگونه پیش رفته است؟

در سال اول حدود ۷۰ دانشجو پذیرش شدند اما اکنون درمجموع می‌توان گفت حدود ۴۰۰ دانشجو اعم از دانشجویان ناشنوا، شنوا و جسمی‌حرکتی و دیگر معلولیت‌ها در این دانشگاه حضور دارند. اما امسال برای اولین بار مجوز رشته کارشناسی روانشناسی را دریافت کردیم که این رشته ویژه دانشجویان نابینا و کم‌بیناست. بیشتر دانشجویان‌مان از استان‌های تهران، البرز و اطراف هستند. جذب دانشجویان در این چهارسال با وجود مشکلاتی که وجود داشت (مانند نداشتن خوابگاه مستقل) روند افزایشی داشته و همچنین دامنه فعالیت‌مان از کم‌شنوا و ناشنوایان به سایر حوزه‌ها گسترش یافته است. به عبارت بهتر با توجه به تجربیات کسب‌شده در این ۵ سال، هم دانشجویان دارای معلولیت حرکتی و هم دانشجویان نابینا و کم‌بینا را جذب می‌کنیم. 

چند درصد دانشجویان این دانشگاه دارای معلولیت هستند؟

ترکیب دانشجویان‌مان حدود ۶۰ درصد از جامعه دارای معلولیت و حدود ۴۰ درصد نیز از جامعه بدون معلولیت هستند. ترکیب دانشجویان از نظر جنسیتی نیز مانند دانشگاه‌های دیگر کشور است؛ یعنی حدود ۵۵ درصد دانشجویان دختر و ۴۵ درصد دانشجویان پسر در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. 

گفتید در ۲۳ رشته پذیرش دانشجو دارید. چه تعداد از این رشته‌ها فقط در واحد فرشتگان ارائه می‌شود؟

بله، ۲۳ رشته تحصیلی در مقاطع کاردانی (۵ رشته)، کارشناسی (۱۴ رشته) و کارشناسی‌ارشد (۴ رشته) داریم. برخی از رشته‌ها فقط در دانشگاه واحد فرشتگان ارائه می‌شوند. درواقع ویژه دانشگاه ما تعریف شده است؛ به‌عنوان مثال می‌توان به رشته زبان اشاره ایرانی در مقطع کاردانی و کارشناسی اشاره کرد. این رشته در ایران فقط در واحد بین‌الملل فرشتگان ارائه می‌شود که برنامه آن را نیز خود دانشگاه طراحی کرده و به تصویب وزارت علوم رسیده است. به عبارت بهتر ما برای جامعه و نهاد‌های مختلف که نیاز به مترجم ناشنوایان با تحصیلات دانشگاهی دارند مترجم زبان اشاره تربیت می‌کنیم تا بتوانند این افراد را جذب کنند.

یکی دیگر از رشته‌هایی که فقط در واحد فرشتگان ارائه می‌شود عبارت است از رشته زبان‌شناسی ناشنوایی در مقطع کارشناسی‌ارشد که این رشته نیز در ایران فقط در این واحد دانشگاهی ارائه می‌شود. دانشجویانی که پیشینه کارشناسی زبان‌شناسی دارند در این رشته تحصیل می‌کنند و با موضوعات مختلفی از زبان‌شناسی، مطالعات ناشنوایان، جامعه‌شناسی زبان و آموزش و روانشناسی زبان اشاره و دیگر مسائل ناشنوایان آشنا و در این حوزه پژوهش می‌کنند. خوشبختانه در این دوره کارشناسی‌ارشد یک دانشجو فارغ‌التحصیل شد و اولین تولیدات و اولین پژوهش‌های علمی این رشته در ایران در مجلات بسیار خوب بین‌المللی در حوزه ناشنوایان چاپ شده است. معتقدم این اتفاق یک برون‌داد خوب است که کشورمان در این حوزه و در پاسخگویی به نیاز شهروندان دارای مشکلات شنوایی فعال شده است. 

متن کامل مصاحبه سارا طاهری خبرنگار گروه دانشگاه را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn