تاریخ انتشار : دوشنبه 2 مهر 1403 - 22:48
4 بازدید
کد خبر : 324207

گدازه‌های آتشفشانی مصالح ساختمانی پایدار آینده می‌شوند

گدازه‌های آتشفشانی مصالح ساختمانی پایدار آینده می‌شوند

تبدیل تهدید به فرصت؛ یک شرکت دانش بنیان در ایسلند قصد دارد از گدازه‌های آتشفشانی به عنوان مصالح ساختمانی استفاده کرده تا انتشار گاز‌های گلخانه‌ای به جو را کاهش دهد. به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از یورو نیوز، معمار پروژه «لاوا فورمینگ» «Lavaforming» می‌گوید: «جریان گدازه‌ای می‌تواند حاوی مصالح ساختمانی کافی باشد تا پایه‌های

تبدیل تهدید به فرصت؛

یک شرکت دانش بنیان در ایسلند قصد دارد از گدازه‌های آتشفشانی به عنوان مصالح ساختمانی استفاده کرده تا انتشار گاز‌های گلخانه‌ای به جو را کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از یورو نیوز، معمار پروژه «لاوا فورمینگ» «Lavaforming» می‌گوید: «جریان گدازه‌ای می‌تواند حاوی مصالح ساختمانی کافی باشد تا پایه‌های کل شهر در عرض چند هفته بدون معادن مضر و تولید انرژی غیرقابل تجدید بالا برود.

«آرنهیلدور پالمادوتیر» «Arnhildur Pálmadóttir» با اشاره به تغییر پارادایم‌های ساخت و ساز و معماری اظهار داشت: «بسیاری از روش‌های فعلی ما در دراز مدت منسوخ یا مضر خواهند شد. در شرایط دشوار کنونی باید جسور باشیم، به روش‌های جدید فکر کرده، به چالش‌ها بنگریم و منابع مناسب را بیابیم».

وی ادامه داد: «لاوا فورمینگ قصد دارد نشان دهد معماری می‌تواند نیرویی باشد که با پایداری، نوآوری و تفکر خلاق، آینده جدیدی را بازاندیشی کرده و شکل می‌دهد.»

پالمادوتیر می‌گوید: این پروژه «پیشنهادی در مورد چگونگی تبدیل نیروی وحشیانه گدازه به منبعی ارزشمند است که می‌تواند انتشار گاز‌های مضر به اتمسفر را کاهش داده و به عنوان یک مصالح ساختمانی پایدار به کار گرفته شود.

همکاران وی که در زمینه معماری و ساخت و ساز پایدار و دایره‌ای تخصص دارند، در حال بررسی چگونگی تبدیل ماده آتشفشانی به یک ماده ساختاری پایدارند و معتقدند این فرایند راهی برای تبدیل «تهدید محلی» به «منبع ارزشمند» می‌داند.

این معمار مشاهده کرد چگونه موقعیت زمین شناسی استثنایی ایسلند بر روی شکافی بین دو صفحه تکتونیکی باعث فعالیت‌های لرزه‌ای مکرر از جمله ایجاد میدان‌های گدازه‌ای گسترده می‌شود. در طول تاریخ، فعالیت آتشفشانی جزیره به عنوان یک اختلال محلی و تهدیدی برای جوامع تلقی شده است.

در عوض، پالمادوتیر، که نامزد جایزه محیط زیست شورای نوردیک ۲۰۲۴ برای همکاری‌های بین رشته‌ای در معماری و تمرکزش بر مصالح ساختمانی قابل بازیافت است، می‌خواهد گدازه‌ها را به «منبعی برای رسیدگی به شرایط اضطراری جهانی» تبدیل کند.

پروژه ارائه شده هنوز یک پیشنهاد تئوری است، اما پالمادوتیر چشم اندازی بلندپروازانه برای منابع آتشفشانی دارد.

این معمار بیان داشت: در پیش بینی‌های ما برای سال ۲۱۵۰، ایسلند از جریان گدازه استفاده خواهد کرد درست همانطور که با انرژی زمین گرمایی ۲۰۰ سال قبل، این کشور را گرم می‌کنیم.

منبع:+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn