تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مهر 1403 - 0:37
8 بازدید
کد خبر : 324299

۵ ویتامین مهم که کمبود آنها شما را به بیماری‌های ویروسی مبتلا می‌کند

۵ ویتامین مهم که کمبود آنها شما را به بیماری‌های ویروسی مبتلا می‌کند

همشهری‌آنلاین – پروانه بندپی: بین کمبود برخی ویتامین‌ها و ابتلا به بیماری‌های ویروسی مثل انواع سرماخوردگی، کرونا و آنفلوآنزا ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. چراکه ویتامین‌ها نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند و کمبود آنها می‌تواند بدن را نسبت به عفونت‌های ویروسی آسیب‌پذیرتر کند. کمبود ویتامین‌ها به‌ویژه D، C، A، E، B6 و مواد

همشهری‌آنلاین – پروانه بندپی: بین کمبود برخی ویتامین‌ها و ابتلا به بیماری‌های ویروسی مثل انواع سرماخوردگی، کرونا و آنفلوآنزا ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. چراکه ویتامین‌ها نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند و کمبود آنها می‌تواند بدن را نسبت به عفونت‌های ویروسی آسیب‌پذیرتر کند.

کمبود ویتامین‌ها به‌ویژه D، C، A، E، B6 و مواد معدنی مثل زینک یا روی می‌تواند سیستم ایمنی را تضعیف کند و احتمال ابتلا به بیماری‌های ویروسی را افزایش دهد. برای جلوگیری از این مشکلات، توصیه می‌شود که افراد رژیم غذایی متعادل و حاوی منابع کافی از این ویتامین‌ها و مواد معدنی داشته باشند یا در صورت نیاز، از مکمل‌های غذایی استفاده کنند. البته تحت نظر پزشک.

دکتر آمیتیس رمضانی، متخصص بیماری های عفونی به همشهری‌آنلاین می‌گوید: ارتباط بیماری‌های عفونی با تغذیه، کمبود برخی ویتامین‌ها و سیستم ایمنی فرد ثابت‌شده است. اگر ویتامین‌های مهم در بدن ما تامین نشود، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های عفونی قرار می‌گیریم و به شکل شدیدتر بیماری‌ها به خصوص عفونت‌های ویروسی مبتلا می‌شویم. این مورد درباره کودکان که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، بیشتر صدق می‌کند.

در این گزارش ویتامین‌های مورد نیاز بدن که اگر تامین نشوند، منجر به ابتلای فرد – به خصوص کودکان – به بیماری‌های ویروسی می‌شود را با هم مرور می‌کنیم. ویتامین‌هایی که دکتر رمضانی، توضیحات لازم را درباره اهمیت آنها ارائه می‌دهد.

ویتامین D: هیچ کودکی نباید کمبود ویتامین به خصوص ویتامین دی داشته باشد. کمبود ویتامین دی هم موجب اختلال در رشد کودک می‌شود و هم او را در معرض شکل شدید بیماری‌های عفونی قرار می‌دهد. بنابراین کودکان باید بسته به سن و وزن‌شان ویتامین دی دریافت کنند. البته میزان مصرف را پزشک باید تجویز کند.

ویتامین C: با بیان این که خوب است کودکان ویتامین سی هم به شکل قرص یا با مصرف مرکبات دریافت کنند، می‌گوید: با توجه به این که داریم به سمت فصل سرما می‌رویم، کودکان باید هفته‌ای حداقل یک بار ویتامین سی به شکل قرص یا قرص جوشان مصرف کنند. مرکبات به خصوص پرتقال هم سرشار از ویتامین سی هستند. غیر از میوه، سبزیجات هم حاوی برخی ویتامین‌ها هستند و می‌تواند کمک کند تا شدت ابتلا به بیماری‌های ویروسی در کودکان کمتر شود یا مانع ابتلای آنها شود.

ویتامین B۶: در تولید گلبول‌های سفید که نقش اساسی در دفاع از بدن دارند، اهمیت دارد. کمبود این ویتامین می‌تواند عملکرد ایمنی را کاهش دهد و خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی را افزایش دهد.

ویتامین A: ویتامین A نیز برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی ضروری است. کمبود آن ممکن است مقاومت بدن را در برابر عفونت‌های ویروسی کاهش دهد و باعث شود که بدن به طور مؤثر با بیماری‌ها مبارزه نکند.

ویتامین E: این ویتامین، یک آنتی‌اکسیدان مهم است که به محافظت از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌ها کمک می‌کند و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. کمبود ویتامین E می‌تواند منجر به ضعف سیستم ایمنی و افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا و … شود.

Zinc یا روی: هرچند زینک یا روی ویتامین نیست، اما یکی از مواد معدنی بسیار مهم برای تقویت سیستم ایمنی است. کمبود روی می‌تواند بدن را نسبت به عفونت‌های ویروسی ضعیف کند.

بیشتر بخوانید؛

منبع خبر: همشـهری

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn