تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مهر 1403 - 0:42
6 بازدید
کد خبر : 324307

اگر به چوگان ارج نگذاریم به تمدن و فرهنگ خود خیانت کرده ایم/اضافه شدن آن به المپیک اشتباه بود

اگر به چوگان ارج نگذاریم به تمدن و فرهنگ خود خیانت کرده ایم/اضافه شدن آن به المپیک اشتباه بود

رئیس اسبق فدراسیون چوگان در گفت و گو با آنا: رئیس سابق فدراسیون چوگان گفت: اگر به رشته چوگان ارج نگذاریم تنها به تمدن، فرهنگ و هنر ایران خود خیانت کرده ایم. حمزه ایلخانی زاده در گفت وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا، در خصوص شرایط فعلی ورزش چوگان و توجه مسئولین به این رشته

رئیس اسبق فدراسیون چوگان در گفت و گو با آنا:

اگر به چوگان ارج نگذاریم به تمدن و فرهنگ خود خیانت کرده ایم اضافه شدن آن به المپیک اشتباه بود

رئیس سابق فدراسیون چوگان گفت: اگر به رشته چوگان ارج نگذاریم تنها به تمدن، فرهنگ و هنر ایران خود خیانت کرده ایم.

حمزه ایلخانی زاده در گفت وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا، در خصوص شرایط فعلی ورزش چوگان و توجه مسئولین به این رشته ملی اظهار کرد: می توانست خیلی بهتر باشد چراکه این رشته ایرانی است. چوگان اولین بازی تیمی دنیا است که در تاریخ ثبت است. گوی چوگان اولین توپی بوده است که بشر با آن بازی کرده و میدان این رشته اولین میدان بعد از میدان کارزار بوده است. دروازه چوگان اولین دروازه بوده است. چوگان مادر ورزش های تیمی است.

چوگان شاه بازی ها است

وی افزود: با توجه به تمام ویژگی ها و ایرانی بودن این رشته، بالاترین مقامات ایران دستور اکید داده اند که این رشته به عنوان نخستین بازی تیمی دنیا، باید جایگاه بالاتری نسبت به جایگاه الان خود داشته باشد. در تاریخ ما به چوگان، شاه بازی ها گفته اند. به این معنی که بالاترین مقام یک رشته را دارد.

چوگان توصیف کننده ایران است

پیشکسوت چوگان درباره پیشینیه چوگان تأکید کرد: همه این موارد نشان از ارزش های فرهنگی چوگان دارد. تمامی بزرگان شعر و هنر این سرزمین درباره این رشته اثر آفریده اند. اولین قصیده هایی که برای بازی ها گفته اند مربوط به این رشته است. نمونه آن داستان بازی سیاوش افراسیاب است که تیم ایران با تیم توران بازی می کند. یکی از نخستین های دیگر دنیا مربوط به همین داستان است که نخستین بازی جوامردانه بوده است. به هرجای این بازی که نگاه می کنید توصیف کننده یک گوشه ای از ایران است. مسئله چوگان مسئله این گوی و این میدان است. 

ایلخانی زاده:

اگر به چوگان توجه نکنیم به تمدن خود خیانت کرده ایم

ایلخانی زاده در پاسخ به این سوال که علت بی توجهی به این رشته چه می تواند باشد تصریح کرد: این مشکل امروز ما نیست و مشکل تاریخی است. متأسفانه جوانانمان خیلی به چوگان اهمیت نمی دهند و به دنبال ورزش های وارداتی هستند. می توانم به طور قطع به یقین بگویم که در حال حاضر بعد از زمان صفویه بهترین زمان چوگان ما است. در تهران سه باشگاه و در البرز نیز باشگاه فعال داریم. به این ورزش توجه شده است. از طرف دیگر باید در یک مقیاس نگاه کنیم و ببینیم که همه رشته همین گونه است و مشکلات زیادی وجود دارد. خوشبختانه پایه خوبی گذاشته شده است و حمایت می شود و حداقل نگاه کلی ایران این است که به چوگان ارج بگذارند و حمایت شود و اگر به آن نپردازیم می توانیم بگوییم به فرهنگ، هنر و تمدن خود خیانت کرده ایم. در فدراسیون جهانی کشور ها گروه بندی می شوند و ما در گروه B هستیم و جایگاه ما خوب است. 

اضافه شدن چوگان به المپیک اشتباه بود

وی درباره المپیک ۲۰۲۸ لس آنجلس که رشته چوگان به آن اضافه شده است اظهار کرد: به دلایل اساسی و فنی از جمله هزینه های این بازی، فکر می کنم یک اشتباه بوده است. حداقل ۶۰۰ اسب برای چوگان در المپیک لازم است. هزینه جابه جابی ۶۰۰ اسب را اگر در نظر بگیریم متوجه هزینه های بالای آن می شویم. تمامی رشته هایی که به المپیک اعزام می شوند در اصل به تاپ ترین نقطه رشته خود می روند. فاصله تیم ها بایکدیگر زیاد است اما به هر حال چوگان هنر این سرزمین است و وظیفه ما نیز ارج نهادن به این رشته است و نگاه غریبه ای به چوگان نداشته باشیم. باید امیدوار باشیم.

منبع:+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn