تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مهر 1403 - 10:43
6 بازدید
کد خبر : 324752

با کودکی که از مدرسه رفتن می ترسد این گونه رفتار کنید

با کودکی که از مدرسه رفتن می ترسد این گونه رفتار کنید

جامعه ورزشی آفتاب نو: کد خبر: ۲۶۹۵۱۶ تاریخ انتشار: سه شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۳ – ۰۷:۰۲ به گزارش بهداشت نیوز، ساحره قاسمی در خصوص ترس کودکان از مدرسه و دوری از والدین با بیان اینکه کودکان در سن‌های مختلف اضطراب و استرس‌های گوناگون را تجربه خواهند کرد، افزود: یکی از انواع شایع اضطراب و استرس‌هایی

جامعه ورزشی آفتاب نو:

کد خبر: ۲۶۹۵۱۶

تاریخ انتشار: سه شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۳ – ۰۷:۰۲

به گزارش بهداشت نیوز، ساحره قاسمی در خصوص ترس کودکان از مدرسه و دوری از والدین با بیان اینکه کودکان در سن‌های مختلف اضطراب و استرس‌های گوناگون را تجربه خواهند کرد، افزود: یکی از انواع شایع اضطراب و استرس‌هایی که می‌تواند کودکان را درگیر کند، اضطراب جدایی است.کودک مبتلا به اختلال اضطراب جدایی به شدت از جدا شدن از افرادی که به آنها احساس وابستگی می‌کند، می‌ترسد یا مضطرب می‌شود.اضطراب جدایی در کودکان کوچک مانند کودکان یک تا ۳ ساله امری طبیعی است. این رفتار معمولی است که کودکان کوچک در این سن به والدین خود می‌چسبند، گریه می‌کنند و هنگام رفتن نزد مراقب دیگر (مثلاً مهد کودک، پرستار بچه و …) مقاومت می‌کنند.اضطراب جدایی هنگامی یک اختلال شناخته می شه که کودک احساسات اضطرابی در مورد جدایی داشته باشه که متناسب با سن او نیست و اصلا از او انتظار چنین رفتارهایی نباید داشت.

وی  با بیان اینکه وادار کردن کودک مبتلا به اضطراب جدایی به مدرسه رفتن با زور و استفاده از تنبیه و .. می تواند به سلامت عاطفی فرزند آسیب بزند، ادامه داد: برای نجات دانش آموزان وابسته، کاهش وابستگی دانش آموزان ابتدایی به والدین و رفتن بچه به مدرسه باید از مهربانی و راه‌های تشویقی استفاده کرد.

این روانشناس اظهار کرد: برای کودکان کاملا طبیعی است که وقتی برای بار اول به مدرسه می‌روند در ابتدا احساس ناراحتی و یا حتی هراس داشته باشند. خوشبختانه راه‌ های زیادی برای آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه وجود دارد لذا بایستی با کودک دانش‌آموز در رابطه با نگرانی‌اش از اینکه شما برنمی‌گردید، صحبت کنید. با حرف به او این اطمینان را بدهیم که هر روز در ساعت مقرر به دنبالش می‌روید.

قاسمی با تاکید بر اینکه کودک خود را باید درک کنیم و احساساتش را بپذیریم، اظهار کرد: مثلا به او بگوییم که “می‌دانم وقتی با هم خداحافظی می‌کنیم تو غمگین هستی! اما تو می‌توانی اوقات خوبی را در مدرسه داشته باشی و خوش بگذرانی:. به کودک خود موضوعات و چیزهایی که می‌تواند در مدرسه برای او خوشایند بوده و لذت ببرد را یادآوری کنیم.

عضو انجمن روانشناسان ایران ادامه داد: تعریف خاطره اولین روز مدرسه رفتن خود یا تهیه کتاب‌هایی با شخصیت‌هایی تهیه کنید که از رفتن به مدرسه می‌ترسیدند اما با ترس خود مقابله کرده‌اند می‌تواند بر غلبه بر ترس کودک مثمرثمر باشد؛ این داستان‌ها می‌توانند باعث شوند که کودک برای رویارویی با ترس خود احساس قدرت کند.

وی تصریح کرد: به فرزندانی که  ترس جدایی از والدین و حضور در مدرسه دارند تکنیک‌هایی را برای آرام سازی و مدیریت اضطراب خود آموز بدهیم. مثلا به او بگوییم هر موقع مضطرب می‌شود نفس عمیق بکشد. یا مثلا اضطراب خود را مانند یک بادکنک در حال پرواز تصور کند و از تجسم سازی و خیال‌پردازی برای مقابله با اضطراب‌هایشان استفاده کند. حتی با نقاشی کشیدن نیز می‌تواند ترس‌های خود را مهار کند.

قاسمی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود والدین با فرزند خود در مدرسه یا مهد کودک قدم بزنند و از کلاس‌ها دیدن کنند البته این کار را قبل از رفتن فرزندان به مهد کودک یا مدرسه انجام دهند.

این روانشناس با بیان اینکه والدین بایستی قبل از رسیدن به سن مدرسه، جدا بودن  را تمرین کنند، افزود: والدین سعی کنند در دوران کودکی و نوزادی گاهی فرزندانشان را نزد یک مراقب یا اعضای دیگر خانواده بگذارند این کار کمک می‌کند تا فرزند عادت کند وقتی والدین نیستند باید توسط شخصی دیگر مراقبت شوند.

وی افزود: والدین با تشویق و تحسین کردن کودکان خود عزت نفس و اعتماد به نفس کودک خود را بالا ببرند و اکه این امر باعث می‌شود که کودک خود  را با محیط جدید بهتر سازگار دهد؛ همچنین بهتر است که به کمک مشاور یک برنامه‌ریزی روزانه هم داشته باشند برنامه‌ای که جایگزین این استرس و اضطراب کودک مدرسه‌ای باشد.

منبع: ایسنا

+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn