تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مهر 1403 - 12:00
11 بازدید
کد خبر : 324838

کشتار در لبنان با سلاح بایدن

کشتار در لبنان با سلاح بایدن

 اسفند سال ۱۳۹۷ و پس از اینکه ارتش پاکستان با استفاده از جنگنده آمریکایی F-16 یک جنگنده هندی را در کشمیر هدف قرار داد، واشنگتن اعلام کرد براساس قرارداد با ارتش پاکستان، اسلام‌آباد اجازه استفاده از تجهیزات نظامی ساخت آمریکا در مناطق مورد مناقشه ازجمله کشمیر را نداشته است و از این رو می‌خواهد در

 اسفند سال ۱۳۹۷ و پس از اینکه ارتش پاکستان با استفاده از جنگنده آمریکایی F-16 یک جنگنده هندی را در کشمیر هدف قرار داد، واشنگتن اعلام کرد براساس قرارداد با ارتش پاکستان، اسلام‌آباد اجازه استفاده از تجهیزات نظامی ساخت آمریکا در مناطق مورد مناقشه ازجمله کشمیر را نداشته است و از این رو می‌خواهد در مورد احتمال تخلف ارتش پاکستان در این مورد تحقیقات ‌کند.

این واکنش بابت سرنگونی تنها یک جنگنده هندی بود اما اکنون نزدیک به یک‌سال است که رژیم‌صهیونیستی با استفاده از تجهیزات و سلاح‌های آمریکایی در غزه، کرانه باختری و لبنان، بیش از چهل هزار نفر غیرنظامی را شهید کرده و همچنان به جنایت‌هایش ادامه می‌دهد اما نه‌تنها روند ارسال تجهیزات بی‌پایان به سرزمین‌های اشغالی متوقف نشده که آمریکا برای حفظ وجهه‌اش نیز حاضر به تحقیق در این زمینه نشده است. وزارت دفاع آمریکا در هفته نخست شهریورماه اعلام کرد از زمان آغاز جنگ غزه در اکتبر گذشته، با استفاده از پانصد هواپیمای ترابری و ۱۰۷ کشتی بیش از پنجاه هزار تن تسلیحات و تجهیزات نظامی به اسرائیل تحویل داده است.

براساس آنچه دو ماه پیش وزارت جنگ رژیم‌صهیونیستی اعلام کرد، این تسلیحات که شامل اسکادران سوم ‌F-35، تانک، موتور خودروهای زرهی، خودروهای جنگی و… است، بیش از ۱۱ میلیارد دلار ارزش دارند. البته با توجه به حجم انبوه تسلیحات اهدایی آمریکا به رژیم در دو ماه گذشته، به‌طور حتم این رقم افزایش چشمگیری داشته است.

اگرچه رژیم‌صهیونیستی یکی از صادرکنندگان عمده تسلیحات است، اما ارتش این رژیم به‌شدت وابسته به هواپیماهای آمریکایی، بمب‌های هدایت‌شونده و موشک برای نبرد در غزه بوده است. از این رو است که گفته می‌شود کارزار نظامی اسرائیل متکی به تسلیحات ایالات‌متحده است و بنابراین، تجهیزات ایالات‌متحده تقریبا در هر جنبه‌ای از کارزار اسرائیل دخیل است.

ترور شهید فؤاد شکر با موشک و ترور شهید ابراهیم عقیل با ‌‌F-35 آمریکایی، فاجعه چادر‌های رفح و کشتار نمازگزاران غزه‌ای در مدرسه تابعین همه و همه با استفاده از جنگنده‌ها، گلوله‌ها و بمب‌های آمریکایی صورت گرفته است. براساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم ‌(SIPRI)، ایالات‌متحده ۶۹ درصد از واردات تسلیحات متعارف عمده اسرائیل را بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده است.

آمریکا از پاییز ۲۰۱۶ که دولت اوباما با امضای توافقنامه نظامی، واشنگتن را متعهد به ارائه ۳۸ میلیارد دلار تسلیحات به این رژیم طی ده سال ‌کرد، به‌طور مستمر به این رژیم کمک کرده است. با این حال پس از هفت اکتبر، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت ایالات‌متحده «کمک نظامی بیشتری» به اسرائیل ارائه می‌کند. به گزارش سیپری، ایالات‌متحده به‌سرعت هزاران بمب هدایت شونده و موشک را در پایان سال ۲۰۲۳ به اسرائیل تحویل داد.

دسامبر گذشته، دولت بایدن پس از استفاده از اختیارات اضطراری برای نادیده گرفتن بررسی کمک‌ها در کنگره، دو فروش فوری به اسرائیل را علنی کرد. یکی از فروش‌ها برای چهارده هزار گلوله مهمات تانک به ارزش ۱۰۶ میلیون دلار و دیگری فروش ۱۴۷ میلیون دلاری قطعات برای ساخت گلوله‌های توپخانه ۱۵۵ میلیمتری بود. در ماه گذشته میلادی، دولت بایدن به کنگره اطلاع داد که با فروش بیست میلیارد دلاری تسلیحات به اسرائیل موافقت کرده است.

اکثریت قریب‌به‌اتفاق بمب‌هایی که اسرائیل به غزه می‌اندازد، ساخت ایالات‌متحده است. ایالات‌متحده از ۷ اکتبر به‌قدری تسلیحات به اسرائیل فرستاده است که پنتاگون برای یافتن هواپیمای باری کافی برای تحویل این مواد با مشکل مواجه شده است.

در ماه‌های گذشته گزارش‌های مختلفی درباره استفاده رژیم‌صهیونیستی از تسلیحات آمریکایی در جنایت‌های جنگی‌اش منتشر شده است. یکی از این گزارش‌ها از سوی دیده‌بان حقوق بشر بود که ماه‌ها پیش اعلام کرد در حمله اسرائیل به یک مرکز اضطراری و امدادی در جنوب لبنان در ۲۷ مارس ۲۰۲۴ (۸ فروردین ۱۴۰۳) که می‌تواند یک جنایت جنگی به حساب بیاید، با بهره‌مندی از کیت هدایت شونده از مهمات حمله مستقیم مشترک (JDAM)‌آمریکایی استفاده شده که بمب‌های سقوط آزاد را به بمب هدایت شونده دقیق تبدیل می‌کند.

مصر، دیگر همسایه رژیم نیز وضعیت چندان خوبی ندارد. این کشور هرچند بیش از ۲۰۰ فروند اف-۱۶ دریافت کرده اما آنها قادر به حمل موشک هوا به هوای آمرام نیستند و باید موشک منسوخ‌شده اسپارو را به جای آن حمل کنند.

تحقیر مصری‌ها باعث شده آنها برای افزایش قدرت به سمت خرید جنگنده‌های فرانسوی و روسی گام بردارند اما آمریکایی‌ها در این مسیر نیز سنگ‌اندازی می‌کنند. چندی قبل قاهره مجبور شد به دلیل فشارهای واشنگتن قرارداد خرید ده‌ها فروند جنگنده سوخو-۳۵ از روسیه را لغو کند. این جنگنده به دلیل فناوری‌های پیشرفته، آخرین رده از جنگنده‌های نسل چهارم بوده و تنها یک گام با جنگنده‌های نسل پنجم فاصله دارد. با این‌حال مصر تحت فشار آمریکا از این ابزار قدرت محروم شده است.

در ابتدای شهریورماه اعلام شد دولت بایدن اخیرا پنج فروش عمده تسلیحات برای هواپیماهای جنگنده اف-۱۵، مهمات تانک، وسایل نقلیه تاکتیکی، موشک‌های هوا به هوا، گلوله‌های خمپاره و تجهیزات مربوطه به اسرائیل را تایید کرده است. تا ماه مارس، دولت بایدن بیش از ۱۰۰ قرارداد تسلیحاتی جداگانه برای اسرائیل یا به‌طور میانگین هر ۳۶ ساعت یک مورد را ثبت کرده بود. دولت احتمالا ارزش هر معامله تسلیحاتی را «زیر آستانه» نگه داشته تا از اطلاع کنگره جلوگیری کند.

کاخ‌سفید از انتشار عمومی انتقال تسلیحات به کشورهای دیگر شرمساری ندارد اما تقریبا تمام اطلاعات در دسترس عموم در مورد انتقال تسلیحات ایالات‌متحده به اسرائیل را سانسور کرده یا بسیار اندک از آن صحبت می‌کند. آنچه در ادامه می‌آید فهرست غیرجامعی از حملات ارتش اسرائیل از هفت اکتبر ۲۰۲۳ است؛ حملاتی که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و همه با استفاده از سلاح‌های ارائه ‌شده توسط ایالات‌متحده صورت گرفته است.

خردادماه سال جاری، رژیم‌صهیونیستی به مدرسه الساردی در نصیرات حمله کرد و نزدیک به ۴۰ غیرنظامی از جمله ۹ زن و ۱۴ کودک را به شهادت رساند. پس از بررسی قطعات به‌جامانده از سوی الجزیره مشخص شد این تسلیحات ساخت شرکت آمریکایی هانی‌ول آمریکا بوده است. هانی‌ول به‌خاطر تامین IMU در کاربردهای مختلف نظامی و به‌ویژه موشک‌های هدایت‌شونده‌ای که از سال ۲۰۰۰ در اختیار نیروی هوایی اسرائیل قرار داده، شناخته شده است.

اسرائیل در ۹اکتبر ۲۰۲۳ به یک بازار شلوغ در کمپ آوارگان جبالیا حمله کرد و دست‌کم ۶۹ نفر را به شهادت رساند. بازار بیش از حد معمول شلوغ بود زیرا مردم به دستور ارتش اسرائیل در حال فرار از خانه‌های خود بودند. تجزیه و تحلیل دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل گزارش داد که این عملیات با استفاده از یک بمب ۲۰۰۰ پوندی MK-84 یا BLU-109 ساخت ایالات متحده و یک کیت هدایت JDAM انجام شده است. نه UN OHCHR و نه عفو بین‌الملل شواهدی دال بر یک هدف نظامی در زمان حمله پیدا نکردند.

۱۷اکتبر ۲۰۲۳: پس از اینکه ارتش اسرائیل به مردم غزه گفت برای امنیت خود به خان‌یونس فرار کنند، خانه خانواده اللمدانی در خان یونس را بمباران کرد. در این حمله بین ۱۵ تا ۴۰ نفر کشته شدند. بقایای یک بمب ۲۰۰۰ پوندی MK-84 ساخت آمریکا در این محل پیدا شد.

۲۵اکتبر ۲۰۲۳: حملات هوایی اسرائیل حداقل ۵۷۰۰ متر مربع را در محله الیرموک شهر غزه با خاک یکسان کرد و دست‌کم ۹۱ نفر از جمله ۳۹ کودک را کشت. ارزیابی سازمان ملل نشان داد که «چند» مهمات پرتاب‌شده GBU-31 2000 پوندی احتمالا توسط نیروهای اسرائیلی در این حمله استفاده شده است.

۱۳ژانویه ۲۰۲۴: نیروهای اسرائیلی یک بمب ۲۰۰۰ پوندی MK-84 ساخت ایالات متحده را از یک هواپیمای F-16 ساخت ایالات متحده روی خانه‌ای در دیرالبلح پرتاب کردند اما منفجر نشد. دومین حمله هوایی خانه را ویران کرد و دهانه‌ای به اندازه تقریبا ۴۰ فوت به جای گذاشت که مشخصه یک بمب ۲۰۰۰ پوندی با فیوز تاخیری بود. ارتش اسرائیل در ماه اکتبر دیرالبلح را به‌عنوان منطقه امن تعیین کرده بود. نیروهای اسرائیلی در ۱۱ دسامبر به فلسطینیان در شمال غزه دستور دادند تا به آنجا فرار کنند و در ۲۲ دسامبر به فلسطینیان در مرکز غزه نیز همین موضوع را گفتند. در اواسط ژانویه، بمباران اسرائیل کل بلوک‌های شهر و ده‌ها خانه خانوادگی در دیرالبلح را با خاک یکسان کرد.

۲۳ژوئن ۲۰۲۴: حمله هوایی اسرائیل به یک کلینیک بهداشتی در شهر غزه پنج نفر از جمله هانی الجعفراوی، مدیر آمبولانس و اورژانس غزه را به شهادت رساند. بنا بر گزارش‌ها، او پانصدمین کارمند پزشکی بود که در جریان عملیات نظامی اسرائیل در غزه شهید شد و موتور یک موشک هلفایر تهیه‌شده توسط ایالات متحده در مرکز مراقبت‌های بهداشتی کشف شد.

۱۶اکتبر: نیروهای اسرائیل گلوله‌های توپخانه ۱۵۵ میلی متری حاوی فسفر سفید را به سمت ظیرا در جنوب لبنان شلیک کردند. حداقل ۹ غیرنظامی کشته شدند و به اموال غیرنظامیان آسیب وارد شد. کدهایی که روی پوسته‌ها یافت می‌شود نشان می‌دهد که آنها در ایالات متحده ساخته شده‌اند.

متن کامل گزارش گروه جهانشهر را در روزنامه فرهیختگان بخوانید

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn