تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مهر 1403 - 12:34
9 بازدید
کد خبر : 324879

هنوز جسد یکی از قربانیان معدن شازند پیدا نشده است!

هنوز جسد یکی از قربانیان معدن شازند پیدا نشده است!

فرهیختگان: به بهانه تکرار حوادث ناگوار معادن و این بار در معدن زغال سنگ طبس، برای بررسی ریشه‌های سیاسی و اقتصادی این مساله به سراغ فرامرز توفیقی، نماینده کارگران در شورای عالی کار رفته‌ایم. توفیقی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با انتقاد از وضعیت ایمنی معادن و کارگاه‌ها تاکید کرد فقدان نظارت مستمر از سوی وزارت

فرهیختگان: به بهانه تکرار حوادث ناگوار معادن و این بار در معدن زغال سنگ طبس، برای بررسی ریشه‌های سیاسی و اقتصادی این مساله به سراغ فرامرز توفیقی، نماینده کارگران در شورای عالی کار رفته‌ایم. توفیقی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با انتقاد از وضعیت ایمنی معادن و کارگاه‌ها تاکید کرد فقدان نظارت مستمر از سوی وزارت کار منجر به حوادث ناگوار شده است.

وی با اشاره به عدم اجرای صحیح قوانین ایمنی و ناتوانی کارگران در گزارش حوادث شغلی، از آمارسازی‌های غیرواقعی وزارت کار انتقاد کرد. توفیقی همچنین به ضعف نظارت در واگذاری معادن و فساد و لابی‌گری در این حوزه اشاره کرد و خواستار بازتعریف وظایف حاکمیتی وزارت کار شد. او با اشاره به شرایط خطرناک کارگران و نبود وسایل ایمنی، بر لزوم فعال‌سازی اتحادیه‌ها و اجرای قوانین به‌منظور بهبود وضعیت کارگران تاکید کرد. مشروح این گفت‌وگو با نماینده کارگران در شورای عالی کار را در ادامه از نظر می‌گذرانید. 

فرامرز توفیقی نسبت به وضعیت ایمنی کارگاه‌ها و معادن کشور به‌شدت انتقاد و از عملکرد وزارت کار در این زمینه ابراز نارضایتی کرد. وی با بیان اینکه قوانین و مقررات ایمنی در کارگاه‌ها و معادن به‌درستی اجرا نمی‌شوند، تصریح کرد عدم پایش مستمر و نبود نظارت‌های دقیق از سوی وزارت کار منجر به بروز حوادث ناگوار می‌شود. توفیقی تاکید کرد: «در دو سال گذشته، وزارت کار مدعی بود اقدامات شایسته‌ای در حوزه ایمنی کار انجام داده است، اما در واقعیت این ادعاها بیشتر به آمارسازی شباهت داشت. کارگران به دلیل نبود امنیت شغلی و عدم اجرای ماده هفت قانون کار، قادر به گزارش حوادث شغلی خود نبودند و این منجر به کاهش غیرواقعی آمار حوادث شد.» 

توفیقی همچنین به حادثه‌ای در یکی از معادن شازند اشاره کرد که هنوز جسد یکی از قربانیان آن پیدا نشده و خانواده‌ها در شوک و اندوه این اتفاق به سر می‌برند. وی این‌گونه موارد را نتیجه «ناخردی‌ها، چشم‌پوشی‌ها و آمارسازی‌های جعلی» دانست. وی خواستار بازتعریف وظایف حاکمیتی وزارت کار در حوزه ایمنی و روابط کار شد و تاکید کرد اصلاحات جدی در این زمینه ضروری است تا بتوان از بروز حوادث ناگوار و جبران‌ناپذیر در آینده جلوگیری کرد. نماینده کارگران در شورای عالی کار، در ادامه انتقادات خود نسبت به وضعیت ایمنی و قراردادهای کارگری، مشکلات موجود در معادن و کارگاه‌ها را تشریح و به بی‌توجهی کارفرمایان و عدم اجرای صحیح قوانین توسط وزارت کار اشاره کرد. 

متن کامل این گفت‌وگو را در فرهیختگان بخوانید.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn