تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مهر 1403 - 17:57
5 بازدید
کد خبر : 325234

افزایش بحران برای رهایی از بحران!

افزایش بحران برای رهایی از بحران!

چندی قبل نیز با خرابکاری و انفجار پیجر‌ و بیسیم‌های مورد‌استفاده در لبنان که به کشته و زخمی‌شدن افراد بسیاری منجر شده بود، می‌شد به انگیزه بالای ماشین جنگی رژیم صهیونیستی برای تداوم جنگ غزه و تسری آن به دیگر نقاط منطقه پی برد.  با گذشت نزدیک به یک‌سال از شروع جنگ در نوار غزه،

چندی قبل نیز با خرابکاری و انفجار پیجر‌ و بیسیم‌های مورد‌استفاده در لبنان که به کشته و زخمی‌شدن افراد بسیاری منجر شده بود، می‌شد به انگیزه بالای ماشین جنگی رژیم صهیونیستی برای تداوم جنگ غزه و تسری آن به دیگر نقاط منطقه پی برد.

 با گذشت نزدیک به یک‌سال از شروع جنگ در نوار غزه، رژیم صهیونیستی به‌طور آشکاری کوشیده است محور مقاومت را به جنگ بکشاند؛ آن‌ها هم‌زمان به حمله نظامی، ترور، خرابکاری و دیگر اقدامات تحریک‌آمیز علیه نیروهای مقاومت در عراق، یمن، لبنان و ایران اقدام کردند تا بلکه دامنه جنگ را گسترش دهند و حمایت غرب و آمریکا را در قالب ورود به منازعه جلب کنند.

پس از پاسخ جمهوری اسلامی ایران در قالب عملیات «وعده صادق»، رژیم صهیونیستی از همراه‌کردن آمریکا در جنگ منطقه‌ای گسترده ناکام ماند و آمریکایی‌ها این پیام را به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، ارسال کردند که در دفاع از ‌این رژیم مشارکت می‌کنند، اما در حمله نظامی به کشوری دیگر همراه نخواهند بود. در شرایط اقتصادی جهان و در آستانه انتخابات آمریکا، انتظار رژیم صهیونیستی برای جنگ ائتلافی در منطقه گزافه است.

با وجود این، ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی سابق حماس در تهران که هم‌زمان با عملیات‌های تروریستی و نظامی علیه دیگر نیروهای مقاومت انجام شد، تلاش دوباره رژیم صهیونیستی برای گسترش جنگ و به بن‌بست کشاندن مذاکرات آتش‌بس بود. احتمال دارد نتانیاهو و کابینه جنگی‌اش درصدد باشند بعد از راه‌انداختن جنگی همه‌جانبه، آمریکا و اروپا را برای حمایت از خود در عمل انجام‌شده قرار دهند یا اینکه بحران را تا نوامبر و انتخابات آمریکا زنده نگه دارد.

اینک به‌نظر می‌آید صبر راهبردی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به رژیم صهیونیستی، آن‌ها را دوباره به جنوب لبنان و حزب‌ا… سوق داده باشد. جنوب لبنان منطقه‌ای است که در فاصله سال‌های ۱۹۸۲ میلادی تاکنون مورد تعدی رژیم صهیونیستی برای توسعه‌طلبی ارضی در بخش شمالی خود قرار گرفته. در این ۴۰ سال رژیم صهیونیستی از تصرف جنوب لبنان ناکام مانده است و حزب‌ا… به‌عنوان خط مقدم جبهه مقاومت برای سد نفوذ صهیونیسم از سمت شمال، به‌خوبی قادر به مهار توسعه‌طلبی ارضی این رژیم شده است.  

با علم به این سابقه تاریخی است که هنوز رژیم صهیونیستی خود را به مهلکه جنگ با حزب الله در می‌اندازد، درحالی‌که هنوز جنگ غزه بدون نتیجه‌ای که مدنظر تندروهای لیکود باشد، در‌جریان است.

در‌عین‌حال حزب‌ا… گزینه‌ای جز پاسخ‌دادن به وحشی‌گری صهیونیست‌ها ندارد و بی‌آنکه بخواهد در نقشه رژیم صهیونیستی بازی کند، در روزهای اخیر اراضی اشغالی را موشک‌باران کرده است. نتانیاهو مانند کودکی می‌ماند که برای جلب توجه آمریکا خود را به دردسر می‌اندازد. تحلیل این اشتها برای جنگ‌افروزی در منطقه بدون در‌نظر‌گرفتن جنگ قدرت در حاکمیت رژیم صهیونیستی دقیق نخواهد بود. نتانیاهو به بحران کنونی در فلسطین اشغالی به چشم ظرفیتی برای احیای روحیه خود و بقای تندروی‌های صهیونیستی نگاه می‌کند. اما در همین راستا نباید از متغیر تأثیرگذار دیگر نیز غافل شد و آن نارضایتی افکار عمومی و گسترش اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی است؛ حربه‌ای که معمولا در سالیان گذشته به‌وسیله غرب برای زیر‌ فشار قرار‌دادن رژیم‌های ناهمسو با آن استفاده می‌شد و اینک گریبان متحد اصلی‌اش را در غرب آسیا گرفته است. به‌ویژه پس از پیدا‌شدن جسد ۶ گروگان حماس در هفته‌های گذشته، صدها هزار تن از جمله ۳۰۰ هزار نفر در تل‌آویو علیه تأخیر در آتش‌بس به خیابان‌ها آمدند.

برای نتانیاهو معضل دیگری نیز وجود دارد و آن اختلاف نظر با اطرافیانش است؛ ازجمله اختلافی که با یواو گالانت، وزیر جنگ کابینه بروز یافته بود؛ گالانت نیز همچون دیگر سران امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی خواستار توافق آتش‌بس در ازای آزادی اسیران بود و از نتانیاهو درخواست کرد خروج نیروهای نظامی صهیونیست را از محور فیلادلفیا بپذیرد، ولی نتانیاهو با بیان اینکه این محور رگ حیاتی حماس است و خروج از آن به حماس فرصت بازسازی و حمله مجدد به سرزمین های اشغالی می‌دهد، ماندن در فیلادلفیا را اولویت امنیتی اصلی رژیم صهیونیستی دانست.

اینک در حالی رژیم صهیونیستی اصرار به گشودن جبهه شمال دارد که با کوهی از معضلات و مشکلات دست‌به‌گریبان است و گویی نتانیاهو سیاست افزایش بحران برای رهایی از آن را در‌پیش گرفته.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn