تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مهر 1403 - 19:49
12 بازدید
کد خبر : 325351

بیژن حیدری اتوریته بالایی دارد/ داوران ما در مسابقات بین‌المللی بهتر قضاوت می‌کنند چون آرامش برقرار است/ تا داور سمت مانیتور می‌رود ۱۰ نفر کنارش می‌ایستند!+فیلم

بیژن حیدری اتوریته بالایی دارد/ داوران ما در مسابقات بین‌المللی بهتر قضاوت می‌کنند چون آرامش برقرار است/ تا داور سمت مانیتور می‌رود ۱۰ نفر کنارش می‌ایستند!+فیلم

جامعه ورزشی آفتاب نو: آفتاب نو ویژه برنامه های خود برای دربی ۱۰۴ استقلال – پرسپولیس را آغاز کرده است. در این برنامه من (سامان خدائی) در تماس با مهدی سیدعلی درخصوص انتخاب داور دربی، استفاده از VAR و حواشی هر ساله معرفی داور دربی سوال کردم. سلام و درود به مخاطبان آفتاب نو، با

جامعه ورزشی آفتاب نو:

آفتاب نو ویژه برنامه های خود برای دربی ۱۰۴ استقلال – پرسپولیس را آغاز کرده است.

در این برنامه من (سامان خدائی) در تماس با مهدی سیدعلی درخصوص انتخاب داور دربی، استفاده از VAR و حواشی هر ساله معرفی داور دربی سوال کردم.

سلام و درود به مخاطبان آفتاب نو، با ویژه برنامه دربی ۱۰۴ همراه شما عزیزان هستیم. در این بخش با یکی از کارشناسان داوری ارتباط می‌گیریم و درخصوص داور دربی صحبت می‌کنیم.

آقای مهدی سیدعلی، سلام.

سلام می گویم به شما و تمامی مخاطبان رسانه محترم‌تان.

در رابطه با داور دربی می خواستم بپرسم، دکتر بیژن حیدری داور وسط و پیام حیدری داور اتاق VAR، چطور می‌بینید این انتخاب را؟

تیم داوری بسیار با تجربه ای در این دربی داریم. نفر اول لیست بین المللی داوران که موعود بنیادی فر است، بعد از او از نفر دوم تا پنجم در این مسابقه حضور دارند و قضاوت می کنند. آقایان پیام حیدری، حسن اکرمی و همینطور وحید کاظمی. در عین حال آقایان ایلدرم و مرادی از کمک داوران برجسته فوتبال ما هستند که می شود گفت یک تیم بین المللی برای قضاوت دربی انتخاب شده است. امیدوارم در نهایت تیم داوری برنده این دربی باشد.

خصوصیات اخلاقی بیژن حیدری چطور است. به هر حال شما داوران نزدیک هستید و با هم رفاقت هم دارید.

بیژن حیدری از داوران قدیمی، تحصیلکرده و بسیار باشخصیت لیگ است. البته همه داوران ما شخصیت بالایی دارند. با توجه به اتوریته ای که برای قضاوت دیدارهای مهم آقای بیژن حیدری دارند، بازیکنان باید مراقب برخی رفتارهایشان باشند، یکی از آنها این است که اعتراض نکنند چون قطعا داور با سلاحش که کارت زرد و قرمز است، بازیکنان را اگر خارج از مسئولیتی که دارند رفتار کنند، جریمه می کند.

هر سال یک اتفاقی را در آستانه دربی شاهد هستیم، اینکه قبل و بعد از معرفی داور یک موجی در فضای مجازی راه میافتد و علیه گزینه های داوری دربی صحبت می شود. من فکر می کنم هر داوری انتخاب می شد باز شاهد این موج بودیم. موافق هستید با نظر من؟

متاسفانه این رفتار به نوعی غیرحرفه ای حتی از سمت باشگاه ها و ذینفعان فوتبال که هواداران را هم شامل می شود، رخ می دهد. این اتفاق قبل از مسابقه فشار روانی زیادی به تیم داوری وارد می کند. خوب داوران هم از احساس برخوردار هستند و زمانی که انسان قضاوت می کند، موضوعات مرتبط با علوم انسانی و روانشناسی صادق است. انسان ها تحت تاثیر قرار می گیرند اما با توجه به اینکه تیم داوری تجربه بسیار بالایی دارند، تاثیر گرفتن از این حواشی به حداقل می رسد. باشگاه ها، طرفداران فوتبال باید سعه صدر بیشتری داشته باشند. وقتی این موج اعتراضات آغاز می شود، اگر آرامش داور و تیم داوری بر هم بخورد، چه بسا اگر اشتباهی هم رخ دهد شاید اشتباه بر علیه تیمی باشد که موج را به راه انداخته است.

راهی می بینید که جلوی این جوسازی ها قبل شروع بازی ها گرفته شود؟

اگر این جوسازی از سوی باشگاه ها باشد، بالاخره اهرم جرایم در اختیار فدراسیون فوتبال است. اگر از ابتدای فصل با این بحث بیانیه ها به طور قاطع برخورد شود نه مقطعی و همچنین در طول فصل ادامه داشته باشد، در حوزه باشگاه ها این مساله راحت تر مدیریت می شود. اما درخصوص فضای مجازی که در اختیار هواداران است این موج می تواند راه بیافتد و چندان نمی شود کنترل کرد. در حوزه فرهنگی باشگاه ها اما می شود کنترل کرد. باشگاه ها واژه فرهنگی – ورزشی را کنار اسم خود یدک می کشند، حتی فرهنگ را پیش از ورزش می آورند ولی عملا در این حوزه آن طور که شایسته و بایسته است رفتار نمی شود. خواهش می کنم باشگاه ها در حوزه فرهنگ سازی حرفه ای ورزش حرفه ای تر رفتار کنند تا فشار از روی عوامل برگزاری مسابقات برداشته شود تا داوران با آرامش بیشتری قضاوت کنند. شما می بینید همین داوران در مسابقات بین المللی چون با آرامش بیشتری قضاوت می کنند و همچنین نهادهای AFC و FIFA به شدت حامی داور هستند و حتی با تماشاگران برخورد می کنند، باعث می شود اشتباهات بسیار کمتری از داوران شاهد باشیم.

سوال آخر درخصوص VAR، انتظار داشتیم با آمدن VAR جنجال ها و حواشی داوری کمتر شود اما دیدیم در این چند هفته که از لیگ گذشته، خود VAR تبدیل به حاشیه شده است. مشکل را از کجا می بینید؟ سخت افزار ضعیف است یا دانش خوبی نداریم؟ مشکل چیست؟

ما با پکیجی از نقایص روبرو هستیم چه در حوزه سخت افزار، چه نرم افزار، چه آموزش نیروی انسانی و چه آموزش طرفداران و باشگاه ها، در همه اینها مشکل داریم. در حوزه سخت افزار هنوز دوربین های ما چه از نظر تعداد و چه از نظر کیفیت آنطور که باید به تیم داوری کمک بکند، نیست. در حوزه آموزش در یک پروسه فشرده و ناقص کمیته داوران فدراسیون فوتبال این کار را انجام داد. ما فقط ۱۶ داور داشتیم که در کلاس VAR شرکت کردند و دو تای آنها هم رفتند. امیر سامان سلطانی که مهاجرت کرد و یاسر همرنگ خداحافظی کرد. عملا ما ۱۴ داور داریم. با توجه به اینکه این تعداد داور برای برگزاری این حجم از مسابقات کم است باید بحث آموزشی را در حوزه مدیریت فوتبال بسیار جدی بگیریم و در اولویت بگذاریم.

بخشی از مشکلات ما تعداد دستگاه‌های VAR است، شما فرض بگیرید ما بخواهیم ۸ بازی را با VAR برگزار کنیم، برای هر بازی یک داور وسط، دو داور اتاق VAR و یک داور چهارم دارای لایسنس می خواهیم. یعنی هر هفته ۳۲ داور وسط که لایسنس VAR دارند داشته باشیم اما عملا ۱۴ داور بیشتر نداریم. حتی اگر تمام استادیوم ها به VAR مجهز شوند ما کمبود نیروی انسانی خواهیم داشت.

موضوع دیگری که می خواستم بگویم حوزه آموزش طرفداران فوتبال و باشگاه ها است، خیلی عقب هستیم. هفته گذشته یک مسابقه که در آن از VAR استفاده شد، وقتی داور سمت مانیتور آمد، با یک فاصله ای حدود ۱۰ نفر از اعضای تیم چشم‌شان به VAR بود. این موضوعات باید مدنظر قرار بگیرد، چه سخت افزار، چه نرم افزار، چه آموزش نیروی انسانی و همینطور آموزش باشگاه ها و هواداران فوتبال که داوران بتوانند با فراغ بال بیشتری قضاوت کنند.

در نهایت امیدوارم تیم برنده مسابقه تیم داوری دربی ۱۰۴ باشد و یک دربی زیبا ببینیم.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn