تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 مهر 1403 - 0:41
7 بازدید
کد خبر : 325617

حقوق همه انسانها، جوامع و ملت ها در چارچوب عدالت و انصاف رعایت شود

حقوق همه انسانها، جوامع و ملت ها در چارچوب عدالت و انصاف رعایت شود

جامعه ورزشی آفتاب نو: به گزارش پارسینه و به نقل از ایرنا؛ دکتر مسعود پزشکیان شامگاه سه شنبه در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد افزود: آغاز به کار هفتاد و نهمین اجلاس مجمع عمومی ملل متحد و انتخاب شایسته جنابعالی را تبریک میگویم و امیدوارم که موضوع مهم این ،اجلاس یعنی صلح توسعه

جامعه ورزشی آفتاب نو:

به گزارش پارسینه و به نقل از ایرنا؛ دکتر مسعود پزشکیان شامگاه سه شنبه در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد افزود: آغاز به کار هفتاد و نهمین اجلاس مجمع عمومی ملل متحد و انتخاب شایسته جنابعالی را تبریک میگویم و امیدوارم که موضوع مهم این ،اجلاس یعنی صلح توسعه پایدار و کرامت انسانی افقی روشن در برابر نسلهای کنونی و آینده بگشاید.

وی افزود: سال گذشته رئیس جمهور خدمتگذار کشورم ابراهیم رئیسی از همین سخنگاه با شما سخن گفت، او در راه خدمت به مردم ایران شهید شد، روحش شاد.

دکتر پزشکیان ادامه داد: من اینک برای اولین بار از جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران با شما سخن میگویم. مردم ما در انتخاب من به شعار محوری وفاق ملی رأی دادند این شعار منطبق بر دستور خدای تبارک و تعالی در قرآن کریم است.

رئیس جمهور افزود: مطابق آموزه های قرآن در آفرینش انسان ها همگی از یک ریشه اند پیامبران آمده اند که اختلافات را بر مبنای کتاب حل و فصل کنند. انسانها اختلاف نمیکنند مگر آن که زیاده طلبی و تمامیت خواهی آنان را از کند راه حق دور.

وی ادامه داد: امام علی علیه السلام خطاب به یکی از فرمانداران می فرماید: با تمام وجود به مردم مهر بورز، محبت کن، لطف خود را شامل حال آنان بگردان و مبادا با مردمان تحت فرمان خویش با نامهربانی و خشونت برخورد کنی؛ زیرا مردم دو دسته اند یا برادر دینی تو هستند و یا در خلقت با تو برابرند.

راهکار برقراری صلح و امنیت در جهان

دکتر پزشکیان ادامه داد: رسالت همه پیامبران استقرار و گسترش حق و عدالت در جامعه بین همه انسانها به دور از رنگ، نژاد، جنسیت و زبان بوده است صلح و امنیت در جهان مستقر نخواهد شد مگر اینکه حقوق همه انسانها جوامع و ملت ها در چارچوب عدالت و انصاف رعایت شود.

وی افزود: اکنون سوال اینجاست که آیا علت جنگ و خونریزی که در دنیای امروز در جریان است؛ غیر از این است که متجاوزی به حقوق دیگران تجاوز کرده، حقوق ملتی را نادیده گرفته تبعیض و نابرابری را اعمال نموده، گروهی را در ضعف و عقب ماندگی نگه داشته و حق و حقوق دیگران را نادیده انگاشته است؟

وی گفت: تا زمانی که بی عدالتی؛ ظلم؛ زیاده خواهی؛ فقر و جهل در منطقهای حاکم باشد؛ جنگ و خونریزی ادامه خواهد داشت. ما تا به ریشههای این نابسامانیها ،نپردازیم نمیتوانیم آینده فرزندانمان را از تاریکی و نابودی نجات دهیم.

وی ادامه داد: من با برنامه ای مبتنی بر «اصلاحات»، «وفاق ملی»، «تعامل سازنده با جهان» و «توسعه اقتصادی»، وارد کارزار انتخابات شدم و موفق شدم اعتماد هموطنانم را در پای صندوق های رأی جلب نمایم.

من قصد دارم بنیانهایی استوار برای ورود کشورم به عصر جدید و نقش آفرینی سازنده و مؤثر در نظام در حال ظهور جهانی پایه گذاری ،کنم موانع و چالشها را برطرف کنم و مناسبات کشورم را بر اساس ملزومات و واقعیتهای دنیای امروز سازماندهی نمایم.

رئیس جمهور افزود: مردم جهان در یک سال گذشته ماهیت رژیم اسرائیل را دیده اند؛ دیده اند سردمداران این رژیم چگونه جنایت میکنند و در یازده ماه بیش از ۴۱ هزار مردم بیگناه را در غزه به خاک و خون کشیده اند که بیشتر زنان و کودکان بی گناه بوده اند؛ ولی به نسل کشی کودک کشی جنایت جنگی و تروریسم دولتی میگویند «دفاع مشروع»! به بیمارستان و مهدکودک و مدرسه میگویند «هدف مشروع نظامی»!

وی گفت: به مردم آزادیخواه و شجاعی که در غرب و شرق جهان به نسل کشی آنها اعتراض میکنند میگویند «یهودستیز»، به مردم مظلومی که پس از هفت دهه اشغال و ،تحقیر علیه آنها به پا خاسته اند میگویند «تروریست»! ولی این اسرائیل است که دانشمندان دیپلماتها و مهمانان ما را در سرزمین ما ترور کرده؛ و از داعش و گروه های تروریستی پنهان و آشکار حمایت کرده است.

رژیم اسرائیل در غزه شکست خورده است

دکتر پزشکیان افزود: در مقابل ایران از جنبش های آزادی بخش و مردمی حمایت کرده است که چهار نسل است قربانی جنایات و استعمارگری رژیم اسرائیل بوده اند. ما در کنار مردم کشورهای شما که در خیابانها علیه اقدامات اسرائیل تظاهرات می کنند، ایستاده ایم و جنایت علیه بشریت را محکوم میکنیم، جامعه جهانی باید فورا خشونت را متوقف کند و هرچه زودتر آتش بسی دائمی بر قرار گردد و وحشیگری دیوانه وار اسرائیل در لبنان – پیش از آنکه منطقه و جهان را به آتش بکشاند متوقف شود.

وی ادامه داد: رژیم اسرائیل در غزه شکست خورده است و با جنایت و وحشیگری و تلاش برای گسترش جنگ نمیتواند افشانه شکست ناپذیری خود را بازسازی کند طبیعی است که جنایات کور و تروریستی چند روز گذشته و تجاوز گسترده علیه ،لبنان که هزاران انسان بیگناه را به خاک و خون کشیده است بی پاسخ نمیماند و مسئولیت عواقب آن با دولتهایی است که در برابر تلاشهای بین المللی برای پایان دادن به این فاجعه وحشتناک می ایستند و هنوز نام خود را مدافع حقوق بشر میگذارند.

وی افزود: تنها راه پایان دادن به کابوس هفتاد ساله ناامنی در غرب آسیا و جهان بازگرداندن حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین است. پیشنهاد میکنیم که تمامی مردم فلسطین چه کسانی که اکنون در سرزمین مادریشان حضور دارند و چه آنهایی که مجبور به ترک خانه و کاشانه شده انددر یک همه پرسی سراسری، آینده خود را تعیین کنند. ما معتقدیم با چنین سازوکاری میتوان به صلحی پایدار رسید تنها از این طریق است که مسلمان یهودی و مسیحی میتوانند در سرزمینی واحد و در آرامش و به دور از نژاد پرستی و آپارتاید در کنار هم زندگی کنند.

رئیس جمهور افزود: به تاریخ معاصر منطقه نگاه کنید ایران هرگز آغازگر هیچ جنگی نبوده و تنها در برابر تجاوز دیگران قهرمانانه از خود دفاع نموده و متجاوزان را پشیمان ساخته است، ایران، سرزمین هیچ ملتی را اشغال نکرده است؛ چشم به منابع هیچ کشوری نداشته است؛ و بارها برای ایجاد صلح و ثبات پایدار در منطقه طرح های گوناگون به همسایگان و مجامع بین المللی پیشنهاد داده است. ما از ضرورت اتحاد منطقه و تشکیل یک منطقه» «قوی سخن گفته.ایم منطقه متحد و قوی» بر چند اصل استوار است.

دکتر پزشکیان گفت: اول اینکه بپذیریم همسایه هستیم و به لطف همسایگی همواره در کنار هم باقی خواهیم ماند. حضور قدرت های خارجی در منطقه موقتی و منشا بی ثباتی است توسعه و پیشرفت ما و شما به یکدیگر گره خورده است برون سپاری امنیت به کشورهای فرامنطقه ای به سود هیچ یک از ما نیست.

وی ادامه داد: دوم اینکه نظم جدید منطقه باید فراگیر و به سود همه همسایگان باشد نظمی که منافع تک تک کشورهای همسایه را تامین نکند نمیتواند پایدار باشد.

ما خواهان صلح برای همه هستیم

وی گفت: سوم اینکه کشورهای همسایه و برادر نباید منابع ارزشمند خود را در جهت رقابتهای فرسایشی و مسابقه تسلیحاتی هدر دهند. منطقه ما از جنگ تنشهای فرقهای تروریسم و افراط گرایی قاچاق مواد مخدر، کمبود آب، بحران پناهندگان تخریب محیط زیست و مداخلات خارجی رنج میبرد ما میتوانیم با هم به این چالشهای مشترک برای تأمین آینده بهتر نسلهای بعدی رسیدگی نماییم.

دکتر پزشکیان ادامه داد: من رئیس جمهور کشوری هستم که در تاریخ معاصر خود بارها در معرض تهدید، جنگ، اشغال و تحریم قرار گرفته است هیچگاه دیگران به کمک ما نیامده به اعلام بی طرفی ما اعتنایی نکرده و حتی به کمک متجاوز آمده اند ما به تجربه آموخته ایم که تنها میتوانیم به مردم و توانمندیهای بومی خود متکی باشیم و جمهوری اسلامی ایران مصمم به تامین و تضمین امنیت خود است نه ایجاد ناامنی برای دیگران.

وی گفت: ما خواهان صلح برای همه هستیم و با هیچکس سر جنگ و دعوا نداریم، ما خواستار صلح و امنیت پایدار برای مردم اوکراین و روسیه هستیم جمهوری اسلامی ایران ضمن مخالفت با جنگ و تاکید بر لزوم توقف سریع درگیری های نظامی در اوکراین از هرگونه راه حل صلح آمیز حمایت میکند معتقد است تنها از طریق گفت و گو این بحران خاتمه می یابد.

وی ادامه داد: در جهان به هم پیوسته کنونی امنیت و منافع یک کشور با نابودی امنیت و منافع دیگران هرگز تامین نخواهد شد ما نیازمند نگاهی جدید برای حل مسائل جهانی .هستیم چنین نگاهی میبایست به جای تهدیدها بر فرصت ها تمرکز کند بر مبنای همین منطق تعاملی میتوان فرصتهای جدیدی برای همکاری پدید آورد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ایران و قدرتهای جهانی با نگرشی فرصت محور به برجام دست یافتند و ما در برابر شناسایی حقوق ایران و رفع تحریمها بالاترین سطح از نظارتها در حوزه هسته ای را پذیرفتیم خروج یکجانبه ترامپ از برجام نشانگر دیدگاه تهدید محور در عرصه سیاسی و نگاه قدرت محور در عرصه اقتصادی بود.

دکتر پزشکیان افزود: تحریمهای یکجانبه مردم را هدف قرار داده و در پی نابودی بنیانهای اقتصادی ایران است. هدف امنیتی سازی ایران است و نتیجه آن ناامنی همگان سیاست فشار حداکثری زمانی علیه ملت ایران به کار گرفته شد که ایران به گواهی آژانس بین المللی انرژی هسته ای به تمامی تعهداتش در برجام پایبند بود.

وی گفت: ما آماده تعامل با اعضای برجام .هستیم اگر تعهدات برجامی به طور کامل و با حسن نیت اجرا شود میتوان در مورد دیگر مسائل هم وارد گفتگو شد.

رئیس جمهور افزود: در اینجا خطاب به مردم آمریکا میگویم، این ایران نیست که در کنار مرزهای شما پایگاه نظامی ساخته است ایران نیست که کشور شما را تحریم کرده و مانع از روابط تجاری شما با جهان شده است ایران نیست که مانع از دسترسی شما به دارو میشود. این ایران نیست که مانع دسترسی شما به نظام بانکی و پولی جهان شده است.

دکتر پزشکیان ادامه داد: ما نیستیم که سران ارتش شما را ترور کرده ایم بلکه آمریکاست که عزیزترین سردار نظامی ایران را در فرودگاه بغداد ترور کرده است.

وی گفت: پیام من به همه دولتهایی که راهبردی غیر سازنده در قبال ایران در پیش گرفته اند این است که از تاریخ درس بگیریم ما میتوانیم از این محدودیتها فراتر رویم و دوران جدیدی را آغاز .کنیم این دوران جدید با به رسمیت شناختن دغدغه های امنیتی ایران و همچنین کار مشترک بر سر مسأله های مشترک شروع میشود.

وی ادامه داد: تحریم ها، سلاحی مخرب و غیرانسانی هستند که با هدف فلج کردن اقتصاد کشور اعمال میشوند. محرومیت از دسترسی به داروهای حیاتی یکی از دردناکترین پیامدهای تحریمها است که جان هزاران انسان بی گناه را به خطر میاندازد این اقدام نه تنها نقض آشکار حقوق بشر بلکه جنایتی علیه بشریت است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ملت ما در طول سالهای گذشته با تحمل سختیهای فراوان ناشی از تحریمها نشان داده است که در برابر ظلم و ستم ایستادگی می کند اگرچه زخمهای ناشی از تحریمها بر پیکره جامعه ما عمیق است، اما مواجهه با این تجربه تلخ ما را به ملتی قویتر با اراده ای پولادین و خودباور تبدیل کرده است.

وی تصریح کرد: ایران آمادگی دارد برای ساختن دنیایی بهتر با قدرتهای جهان و همسایگانش مراودات اقتصادی اجتماعی، سیاسی و امنیتی مؤثر و از جایگاه برابر داشته باشد.

وی تاکید کرد: پاسخ مناسب به چنین پیامی که از ایران صادر میشود اعمال تحریمهای بیشتر نیست بلکه اجرای تعهدات قبلی در رفع تحریمها برای بهبود واقعی شرایط اقتصادی مردم ایران است و زمینه سازی برای توافقهای بیشتر، من امیدوارم این صدا از ایران امروز به خوبی شنیده شود.


+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn