تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 مهر 1403 - 11:32
27 بازدید
کد خبر : 326118

تمام دربی‌ های خارج از تهران؛ ۲۲ سال پیش هم به دلیل ترمیم آزادی دربی در تبریز برگزار شد/ دربی در اراک واقعا چندمین تقابل بین استقلال و پرسپولیس است؟

تمام دربی‌ های خارج از تهران؛ ۲۲ سال پیش هم به دلیل ترمیم آزادی دربی در تبریز برگزار شد/ دربی در اراک واقعا چندمین تقابل بین استقلال و پرسپولیس است؟

جامعه ورزشی آفتاب نو: در ادامه ویژه برنامه های دربی ۱۰۴ تهران که به میزبانی شهر اراک برگزار می شود با امیرعباس واسعی دو موضوع را در استودیو آفتاب نو بررسی کردیم. موضوع اول اینکه چند بار و به چه دلیلی دربی در خارج از تهران برگزار شده است؟ موضوع دوم عدد درست تعداد تقابل

جامعه ورزشی آفتاب نو:

در ادامه ویژه برنامه های دربی ۱۰۴ تهران که به میزبانی شهر اراک برگزار می شود با امیرعباس واسعی دو موضوع را در استودیو آفتاب نو بررسی کردیم.

موضوع اول اینکه چند بار و به چه دلیلی دربی در خارج از تهران برگزار شده است؟

موضوع دوم عدد درست تعداد تقابل های استقلال و پرسپولیس چیست؟ این دربی چندمین دربی تهران است و اصلا به چه دلیل بر سر عدد اختلاف پیش آمده؟

این برنامه را می بینید و می خوانید:

در حال تماشای ویژه برنامه دربی هستید و اینجا کنار من نامی آشنا برای همراهان آفتاب نو نشسته است، از دوران طلایی روزنامه در ایران تا همین امروز، امیرعباس واسعی، سلام.

من هم سلام می گویم به شما و تمام همراهان آفتاب نو در هرجای دنیا که هستند. در خدمتت هستم.

شهر اراک میزبان دربی تهران است. این چندمین بار است که دربی تهران، خارج از تهران برگزار می شود؟

قبلا دو بار این اتفاق رخ داده و این بار سوم است. از روز اولی که دربی شروع شد یعنی در روز ۱۶ فروردین ۱۳۴۷، بازی در ورزشگاه امجدیه (شهید شیرودی فعلی) بود. تا سال ۱۳۷۳ بازی یا در امجدیه یا در آزادی برگزار می شد. سال ۱۳۷۳ در نیمه نهایی آزادگان وقت قرار شد دو تیم رفت و برگشت بازی کنند. بازی رفت ۲-۲ شد، همان اتفاقی که بین آقایان محرمی و قلعه نویی رخ داد، تماشاگران به داخل زمین آمدند و بازی نیمه تمام ماند. بلافاصله حکم کمیته انضباطی آمد، بازی سه بر صفر به سود استقلال اعلام شد و ۹ نفر محروم شدند.

بازی برگشت ۷ بهمن ۱۳۷۳ به خاطر همین مسائلی که در بازی رفت پیش آمد، در ورزشگاه آزادی بندرعباس برگزار شد. یک بازی بسیار بی روح بود چرا که بازیکنان ملی پوش دو تیم محروم بودند و بازی بدون گل تمام شد. استقلال هم راهی فینال شد در آن فصل.

بار دوم سال ۱۳۸۱ بود، یعنی لیگ دوم حرفه ای، الان در لیگ بیست و چهارم هستیم. ورزشگاه آزادی به دلیل چیزی که اعلام شد یعنی ترمیم و بازسازی چمن، دقیقا همین اتفاقی که این روزها شاهدش هستیم، نتوانست میزبان بازی باشد. بازی های استقلال و پرسپولیس در لیگ دوم در ورزشگاه تختی تهران برگزار می شد اما برای دربی بازی به ورزشگاه یادگار امام تبریز منتقل شد. آن بازی ۱-۱ مساوی شد. همان بازی که علی سامره ثانیه ۳۰ گل زد و مرحوم علی انصاریان از روی نقطه پنالتی گل مساوی پرسپولیس را به ثمر رساند.

این بار سوم است، دلیلش هم باز ناآماده بودن ورزشگاه آزادی و اینکه متاسفانه در پایتخت یک ورزشگاه جایگزین نداریم، دربی قرار است در اراک برگزار شود آن هم به درخواست باشگاه استقلال که میزبان است.

بیست و دو سه سال پیش طبیعی است به دلیل آماده نبودن زمین بازی خارج از تهران برگزار شود اما بعد این همه سال جالب نیست باز همین دلیل را بشنویم.

معمولا به این شکل است که دنبال مقصر گشتن آدم را به جایی نمی رساند، بیا امیدوار باشیم بیست و دو سه سال بعد یک ورزشگاه داشته باشیم که باز خواستند آزادی را بازسازی کنند حداقل دوباره این اتفاق رخ ندهد.

همیشه اینکه این دربی، دربی چندم است برای هواداران محل بحث و شائبه بوده، این دربی چندمین دربی است و اصلا چطور شده که این اختلاف نظر درخصوص عدد دربی را داریم؟

مسابقات رسمی، یعنی آن زمان که جام باشگاه های تهران بوده، جام حذفی کشور بوده یا بعد که لیگ از دهه پنجاه راه افتاد، تکلیفش مشخص است. از همان اول هم بحث بر سر بازی های دوستانه بود. یعنی چه؟ یعنی سال ۱۳۴۷ اولین دربی غیررسمی را داشتیم، روز ۲۷ مرداد ۱۳۴۷ یک دربی در تهران برگزار شد برای بزرگداشت ۲۸ مرداد قبل از انقلاب به اصطلاح. هیچوقت این دربی جزو آمار رسمی محسوب نمی شد چرا که دو تیم با بازیکنان کمتر شناخته شده و جوانان شان به میدان رفتند. واقعیت این است که در همه جای دنیا بازی های دوستانه هم جزو آمار محسوب می شود. یعنی شما ال کلاسیکو یا درکلاسیکر را هم که نگاه کنی اگر برای بزرگداشت یک شخص بازی برگزار کردند یا در یک جام غیررسمی به مصاف هم رفتند، آن بازی ها هم جزو آمار است.

به همین خاطر اختلاف بر سر آن یک مسابقه بود و بعد از اینکه اسنادی منتشر شد، اکثرا آن دربی را هم پذیرفتند و آن دربی وارد لیست شد. سال ۵۸ برای بزرگداشت مرحوم دانایی فرد، سال ۵۹ برای خداحافظی صفر ایرانپاک فقید، استقلال و پرسپولیس بازی های دوستانه برگزار کردند. مثلا یک دقیقه ۷۵ یک بازی تماشاگران وارد زمین شدند و بازی نیمه کاره ماند، برخی می گویند این دربی نباید حساب شود. یا جام ولایت را برخی می گفتند نباید در آمار بیاوریم.

اما مهم ترین موضوع بحث و مورد اختلاف در سال های اخیر دربی سوپرجام بوده است. دربی ای که از دو سه ماه قبل تاریخش مشخص شده بود اما مربی وقت استقلال که یک قرارداد داشت به عنوان کارشناس تلویزیونی، برنامه استقلال و اردوی ترکیه را طوری تنظیم کرد که دیگه به دربی نمی رسیدند و فدراسیون هم رای انضباطی صادر کرد و جام را به پرسپولیس داد. برخی آن دربی را محل مناقشه می دانند.

اصل داستان که یک دربی مورد اختلاف است، به خاطر دربی مرداد ۱۳۴۷ است که بازی هم یک یک شد. اما واقعیت این است، مورخینی که به شکل اصولی کار می کنند، همه آن دربی و همینطور دربی سوپرجام را هم محاسبه می کنند. این دربی صد و چهارم است. یعنی دو تیم ۱۰۳ بار با هم بازی کرده اند.

پس ما در مطالب و تیترها بنویسیم دربی ۱۰۴؟

بله دربی صد و چهارم است. در بحث نتایج هم، همه جای دنیا وقت قانونی و اضافه ملاک برای نتیجه است. ضربات پنالتی برای تعیین برنده و رفتن به مرحله بعد است. پرسپولیس پنالتی برده باشد یا استقلال به مرحله بعد رفته ولی آن بازی در آمار مساوی محسوب می شود. بازی هایی هم که با رای انضباطی است، معمولا آمارنویس ها هر دو را ارائه می دهند. یعنی می گویند این چند بازی مثلا نیمه کاره بوده، رای انضباطی هم به این شکل صادر شده، حالا اگر رای انضباطی را لحاظ قرار دهیم این آمار را داریم، اگر نه آمار انضباطی را لحاظ قرار ندهیم، مثلا تا دقیقه ۸۲ بازی برگزار شده و بعد نیمه کاره مانده، نتیجه تا آن لحظه را محسوب می کنند. در هر دو مورد آمار مشخص است و چندان محل مناقشه و دعوا نیست.

همچنین ببینید: بیژن حیدری اتوریته بالایی دارد/ داوران ما در مسابقات بین‌المللی بهتر قضاوت می‌کنند چون آرامش برقرار است/ تا داور سمت مانیتور می‌رود ۱۰ نفر کنارش می‌ایستند!+فیلم

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn