تاریخ انتشار : جمعه 6 مهر 1403 - 0:10
16 بازدید
کد خبر : 328087

فرمان بی‌سابقه پوتین درباره تغییر دکترین هسته‌ای روسیه

فرمان بی‌سابقه پوتین درباره تغییر دکترین هسته‌ای روسیه

سخنگوی کرملین در رابطه با اظهارات روز گذشته ولادیمیر پوتین درباره لزوم تغییر سیاست بازدارندگی هسته‌ای روسیه با توجه به تهدیدات و واقعیت‌های کنونی، گفت: فرمان رئیس‌جمهور درباره به‌روزرسانی دکترین هسته‌ای پس از تکمیل آماده‌سازی این سند منتشر خواهد شد. به گزارش تسنیم به نقل از تاس، دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه صبح

سخنگوی کرملین در رابطه با اظهارات روز گذشته ولادیمیر پوتین درباره لزوم تغییر سیاست بازدارندگی هسته‌ای روسیه با توجه به تهدیدات و واقعیت‌های کنونی، گفت: فرمان رئیس‌جمهور درباره به‌روزرسانی دکترین هسته‌ای پس از تکمیل آماده‌سازی این سند منتشر خواهد شد.

به گزارش تسنیم به نقل از تاس، دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه صبح امروز، پنجشنبه، اعلام کرد که فرمان رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین در خصوص به‌روزرسانی شدن دکترین هسته‌ای کشور پس از تکمیل روند آماده‌سازی این سند منتشر خواهد شد.

 

پسکوف گفت: «این سند پس از آماده شدن منتشر خواهد شد.»

تاریخ دقیقی برای انتشار این سند مشخص نشده است.

توضیح پوتین درباره لزوم تغییرات در دکترین هسته‌ای روسیه 

ولادیمیر پوتین، شامگاه چهارشنبه در ابتدای نشست خود با اعضای شورای امنیت روسیه، با تاکید بر نقش دکترین هسته‌ای در تضمین امنیت کشور، پیشنهاد داد که سیاست بازدارندگی هسته‌ای با واقعیت‌های کنونی و افزایش تهدیدات خارجی تطبیق داده شود. 

پوتین یادآور شد که این سند، همراه با دکترین نظامی، استراتژی هسته‌ای روسیه را به تفصیل تعیین و تشریح خواهد کرد. او تأکید کرد که اصل اساسی استفاده از چنین تسلیحاتی در این سند چنین قید شده است که “استفاده از نیروهای هسته‌ای تنها به عنوان آخرین ابزار برای دفاع از حاکمیت کشور مجاز است”. پوتین گفت: «در نسخه به‌روز شده این سند، پیشنهاد می‌شود که هرگونه تجاوز علیه روسیه از سوی یک کشور غیرهسته‌ای که با مشارکت یا حمایت یک کشور هسته‌ای صورت بگیرد، به عنوان حمله مشترک علیه فدراسیون روسیه در نظر گرفته شود.»

وی همچنین توضیح داد که در نسخه جدید دکترین هسته‌ای، شرط استفاده روسیه از تسلیحات هسته‌ای دریافت اطلاعات موثق درباره شروع حملات گسترده هوایی-فضایی و عبور از مرزهای کشور فدراسیون روسیه است. پوتین افزود: «منظور من نقض حریم هوایی روسیه توسط هواپیماهای استراتژیک یا تاکتیکی، موشک‌های کروز، پهپادها، سلاح‌های مافوق صوت و دیگر ابزارهای پروازی است.»

تاکید پوتین بر نقش نیروهای سه‌گانه هسته‌ای در تامین امنیت روسیه

پوتین در ادامه اشاره کرد که نیروهای سه‌گانه هسته‌ای همچنان مهم‌ترین تضمین کننده امنیت روسیه و شهروندان آن و ابزاری برای حفظ توازن راهبردی و تعادل قدرت‌ها در جهان است. او همچنین تأکید کرد که وضعیت نظامی-سیاسی جهانی به سرعت در حال تغییر است و روسیه باید این تغییرات را در نظر بگیرد. به گفته وی، این تغییرات شامل ظهور منابع جدید تهدیدها و خطرات برای کشور و متحدان آن است.  وی افزود: «مهم است که تحولات وضعیت را پیش‌بینی کرده و مفاد  دکترین هسته‌ای و برنامه‌ریزی راهبردی کشور در زمینه امنیتی را با واقعیت‌های کنونی تطبیق دهیم.»

رئیس جمهور روسیه همچنین به تغییراتی که قرار است در دکترین هسته‌ای اعمال شود، اشاره کرده و یادآور شد که این تغییرات توسط متخصصان وزارت دفاع، وزارت امور خارجه، و دیگر نهادهای مرتبط طی یک سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته‌اند. پوتین اعلام کرد که سند جدید بر پایه تجزیه و تحلیل عمیق و ارزیابی دقیق نیاز به تغییر رویکردهای روسیه به استفاده احتمالی از نیروهای هسته‌ای تدوین شده است.

حمله به بلاروس، حمله به روسیه تلقی خواهد شد

ولادیمیر پوتین همچنین به یکی از نکات مهم نسخه به‌روز شده دکترین روسیه اشاره کرد که بر اساس آن، هرگونه تجاوز علیه روسیه از سوی یک کشور غیرهسته‌ای با مشارکت یا حمایت یک کشور هسته‌ای، به عنوان حمله مشترک علیه روسیه تلقی خواهد شد. وی اضافه کرد: «در این رابطه، ما حق خود را برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای در صورت تجاوز به روسیه و بلاروس به عنوان “کشور متحد” محفوظ می‌دانیم. تمامی این مسائل با مقامات بلاروس و شخص رئیس‌جمهور آن کشور هماهنگ شده‌ است. حتی اگر دشمن با استفاده از تسلیحات معمولی تهدید جدی علیه حاکمیت هر یک از ما ایجاد کند.»

پوتین در پایان یادآور شد که تمامی این اصلاحات با دقت تمام مورد بررسی قرار گرفته و با تهدیدات و خطرات نظامی معاصر روسیه مطابقت پیدا کرده است.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn