تاریخ انتشار : دوشنبه 9 مهر 1403 - 20:57
13 بازدید
کد خبر : 332612

پاختاکور حریف سختی برای پرسپولیس است

پاختاکور حریف سختی برای پرسپولیس است

حمیدرضا اسکندریخبرنگار پرسپولیس دربی ۱۰۴ را برد تا با یک روحیه خوب به مصاف پاختاکور برود. این روزها همه از خوان گاریدو و تیمش زیاد تعریف و تمجید می‌کنند و اکثر کارشناسان معتقدند سرخپوشان نه‌تنها امسال هم شانس اول قهرمانی در لیگ هستند، بلکه این تیم توانایی برتری برابر تیم‌های قدر آسیایی را هم دارد.

حمیدرضا اسکندریخبرنگار

پرسپولیس دربی ۱۰۴ را برد تا با یک روحیه خوب به مصاف پاختاکور برود. این روزها همه از خوان گاریدو و تیمش زیاد تعریف و تمجید می‌کنند و اکثر کارشناسان معتقدند سرخپوشان نه‌تنها امسال هم شانس اول قهرمانی در لیگ هستند، بلکه این تیم توانایی برتری برابر تیم‌های قدر آسیایی را هم دارد. حتی باخت پرسپولیس به الاهلی عربستان هم باعث نشد این ذهنیت درمورد تیم گاریدو تغییر کند؛ چراکه آنها در آن مسابقه نمایش قابل توجهی داشتند. اما پرسپولیس برای بازی امروز با حریف ازبک در لیگ نخبگان مسلما حق امتیاز از دست دادن ندارد، در غیر این صورت کارش برای صعود سخت خواهد شد. برای اینکه آنالیز بهتری از دربی ۱۰۴ و همچنین بازی حساس امروز پرسپولیس با پاختاکور داشته باشیم گفت‌وگویی با محسن عاشوری انجام دادیم که سوالات «فرهیختگان» را این‌گونه پاسخ داد. 

اول از دربی ۱۰۴ شروع کنیم. خیلی‌ها پرسپولیس را شایسته این برد می‌دانند، نظر شما چیست؟

بعد از دربی صحبت کردن خیلی راحت است و مسلما اینچنین بازی‌هایی برای بازیکنان و مربیان خیلی سنگین و پرفشار است. قبل از این مسابقه پیش‌بینی من این بود که پرسپولیس بازی را می‌برد؛ چراکه از هر نظر از استقلال تیم‌تر است. هرچند در دربی‌های زیادی شاهد برتری تیم ضعیف‌تر هم بوده‌ایم و به این خاطر است که دربی همیشه شرایط خاص خودش را دارد و نتیجه را اتفاقات داخل زمین رقم می‌زند. پرسپولیس برای این فصل مهره‌های خیلی خوبی را از دست داد اما بازیکنان جایگزین خوبی را هم جذب کرد که اتفاقا زود در تیم جا افتادند و اجازه ندادند روند رو به جلوی پرسپولیس در چند سال اخیر متوقف شود. به نظرم گاریدو تیمش را با همان تفکر بازی‌های قبل به میدان فرستاد و از بازی برد می‌خواست، در سوی مقابل هم استقلال نیز با همان تاکتیک همیشگی‌اش با جواد نکونام این بازی را شروع کرد و به نظرم غیر از دقایق اولیه مسابقه این تیم پرسپولیس بود که بر توپ و میدان تسلط بیشتری داشت. 

تفکر مربیان چقدر در نتیجه‌ای که در دربی اتفاق افتاد، نقش داشت؟

وقتی صحبت از تفکر می‌شود اول از همه باید دید چه تفکری در باشگاه حاکم است. پرسپولیس از زمان برانکو به بعد تیمی شد با تفکر بردن و قهرمان شدن در کنار بازی مالکانه و برتر از حریفانش که به نظر من مربیانی چون کالدرون، گل‌محمدی و اوسمار توانستند با همین تفکر مسیر موفقیت‌آمیز تیم را ادامه دهند و در‌حال‌حاضر هم خوان گاریدو همین تفکر را در ذهن دارد و طبیعتا بازیکنان هم با این تفکر غریبه نیستند. در سوی مقابل استقلال با جواد نکونام تبدیل به تیمی شد که بازی فشرده و دفاعی می‌کند و برای رسیدن به گل بیشتر به‌دنبال ضربات ایستگاهی است. استقلال با همین شیوه توانست فصل پیش تا روز آخر برای قهرمانی بجنگد و برای این فصل هم تغییر رویه نداده است. نکونام می‌خواست با همین سبک بازی در دربی نتیجه لازم را بگیرد که پرسپولیس این اجازه را به او نداد. چه‌بسا اگر بازیکنان پرسپولیس در دادن پاس‌های آخر و ضربات نهایی دقت بیشتری داشتند بازی می‌توانست پرگل‌تر شود. 

از لحاظ مهره چه تفاوتی بین سرخابی‌هاست و به نظر شما تعویض‌های نکونام بهتر بود یا گاریدو؟

دست هر دو مربی برای اتخاذ هر تاکتیکی و تعویض‌های اثربخش باز بود؛ چراکه هر دو تیم از این لحاظ شرایط خوبی دارند. هم من و هم اکثر کارشناسان اعتقاد داریم پرسپولیس حتی می‌توانست زودتر تعویض کند. به‌هر‌حال پرس سنگینی که پرسپولیس دارد و دوندگی بی‌امان نفرات جلویش باعث می‌شود که آنها از دقیقه ۶۰، ۷۰ به بعد دیگر خسته شوند و از طرفی مدافعان استقلال هم توان‌شان کاهش پیدا کرده بود. به این خاطر شاید بهتر بود نفراتی که به میدان آمدند چند دقیقه زودتر حضور پیدا می‌کردند. اما مساله مهم‌تر اینکه وقتی بازیکنی به‌عنوان بازیکن رزرو به میدان می‌آید خیلی مهم است که بتواند تاثیرگذارتر از بازیکن قبلی باشد و با تمام وجودش بازی کند. خوشبختانه بازیکنان تعویضی پرسپولیس در دربی خیلی خوب این مساله را درک کرده و با یک همکاری عالی توانستند یک پنالتی از استقلال بگیرند. به‌خاطر همین هم تعویض‌های گاریدو جواب داد و همیشه باید همین‌طور باشد. از این جهت که وقتی بازیکنی پیراهن پرسپولیس را بر تن دارد باید در هر دقیقه‌ای که وارد میدان می‌شود با همه توانش بازی کند. در‌حال‌حاضر هم رقابت در پرسپولیس خیلی بیشتر از قبل شده و بازیکنان باید این موضوع را درک کنند که به همه آنها به‌خاطر فشردگی بازی‌ها فرصت می‌رسد و مهم این است که بتوانند برای تیم‌شان اثرگذار باشند. 

انتقادی که به جواد نکونام وارد شد این است که برای این بازی تفکرات دفاعی داشت. 

به نظرم نکونام از دربی به‌خاطر موقعیت خودش در این تیم برد می‌خواست اما با شیوه و تفکر خودش که به نظرم از کارلوس کی‌روش به ارث برده است. کی‌روش سال‌ها با تیم ملی، تیمش را با تاکتیک بسته و از حداقل موقعیت‌ها و اشتباهات حریف برای به گل رسیدن بهره می‌برد و نکونام هم با همین شیوه کار مربیگری‌اش را شروع کرده و ادامه می‌دهد. به‌هر‌حال این یک تفکر قابل احترام است و نمی‌شود به آن خرده‌ای گرفت. 

اول فصل شما به موفقیت پرسپولیس در لیگ نخبگان اعتقاد چندانی نداشتید، آیا الان هم همین نظر را دارید؟

پرسپولیس هیچ دوره‌ای در رقابت‌های آسیایی حریف دست و پا بسته‌ای نبوده و همواره حضور شایسته‌ای داشته است. اما برای موفقیت در چنین مسابقاتی و تداوم آن باید کارهای ریشه‌ای در باشگاه‌ها شود. از اهمیت دادن به تیم‌های پایه گرفته تا ساختن ورزشگاه‌های اختصاصی، داشتن زمین تمرین کافی با امکانات ایده‌آل و… الان می‌بینیم تیم‌های عربی و مخصوصا عربستانی از لحاظ امکاناتی که از آن صحبت می‌کنیم شرایط بسیار عالی دارند. نه اینکه پرسپولیس یا دیگر تیم‌های ما نخواهند چنین امکاناتی داشته باشند، بلکه به نظر بودجه محدود آنها چنین اجازه‌ای نمی‌دهد. امکانات سخت‌افزاری ما قابل قیاس با کشورهای عربی نیست. هم اینکه ما با این امکانات با جنگ آنها رفته و پا به پای‌شان رقابت می‌کنیم نشان از توانایی بالای بازیکنان ما می‌دهد. اعتقادم بر این است که پرسپولیس با این تیم باز هم می‌تواند قهرمان لیگ شود، چون بهترین تیم ایران است اما برای لیگ نخبگان کار بسیار سخت‌تر است و باید امیدوار باشیم که تیم با تلاش بیشتر بتواند از حیثیت خودش و فوتبال ایران دفاع کند. 

پرسپولیس امروز با تیمی بازی دارد که به نظر می‌آید نسبت به سال‌های قبل بهتر شده و کلا فوتبال ازبکستان را در مسیر خوبی می‌بینیم، نظر شما چیست؟

بله، فوتبال ازبکستان در چند سال اخیر رشد خوبی داشته و از زمانی که از فوتبال شوروی سابق جدا شد، مسیر خوبی در پیش گرفت. فوتبالی مبتنی‌بر بازی فیزیکی و تاکتیکی که اخیرا ما در تیم ملی ازبکستان بازیکنان خلاق بیشتری را هم می‌بینیم که نمونه بارز آن اورونوف و ماشاریپوف هستند. قطعا پاختاکور حریف سرسخت و چغری برای پرسپولیس خواهد بود؛ چراکه چند بازیکن ملی‌پوش هم در ترکیبش دارد. بازی راحتی در انتظار پرسپولیس نیست اما اعتقادم این است که این تیم هنوز با گاریدو جا برای بهتر شدن دارد و اگر همین روند رو به جلو را ادامه دهد، می‌تواند نتایجی به مراتب بهتری کسب کند. به گاریدو هم توصیه می‌کنم که از دستیاران ایرانی‌اش بیشتر استفاده کند؛ چراکه آنها طبیعتا شناخت بیشتری نسبت به او از بازیکنان دارند. 

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn