تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مهر 1403 - 15:30
6 بازدید
کد خبر : 333614

کاهش هزینه سبد کالای اساسی خانوار در شهریور+ جزئیات

کاهش هزینه سبد کالای اساسی خانوار در شهریور+ جزئیات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم آمارهای مرکز آمار ایران حاکی از آن است که امسال به نسبت سال گذشته،  توان مالی خانوارها در خرید مواد غذایی بیشتر شده است. همچنین طبق آخرین بررسی ها، هزینه‌های اقلام اساسی یک خانوار چهار نفره نسبت به درآمد در شهریور سال جاری ۵۴درصد بود که نسبت به مدت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم آمارهای مرکز آمار ایران حاکی از آن است که امسال به نسبت سال گذشته،  توان مالی خانوارها در خرید مواد غذایی بیشتر شده است. همچنین طبق آخرین بررسی ها، هزینه‌های اقلام اساسی یک خانوار چهار نفره نسبت به درآمد در شهریور سال جاری ۵۴درصد بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۹واحد درصد کاهش یافته است که دلیل آن کاهش تورم مواد غذایی در یک ماه گذشته بوده است.

شایان ذکراست که در شهریور ۱۴۰۳، نسبت هزینه‌های ماهانه برخی اقلام اساسی برای یک خانوار ۴نفره به ۵۴درصد رسید. در حالی که در سال گذشته این نسبت ۶۳درصد بود و این حکایت از کاهش قابل قبول هزینه خوراکی ها در سبد هزینه خانوارها دارد.

افزایش هزینه خانوارها در تیر/ تهیه سبد کالا سخت شد+ نمودار

به عبارت دیگر خانوارها به نسبت سال قبل، میزان کمتری از درآمد خود را برای تهیه مواد غذایی پرداخت کرده‌اند. این بدان معناست که در ماه‌های گذشته، نسبت رشد درآمد به هزینه‌های خوراکی افزایشی بوده است.

تورم منفی برخی اقلام خوراکی در شهریور ۱۴۰۳

در شهریور‌ماه سال جاری تورم ماهانه ۱۳قلم خوراکی منفی بوده است. در این ماه هندوانه تورم منفی ۲۳درصد داشته است.علاوه بر هندوانه، خربزه تورم منفی ۱۹.۳درصدی، هلو تورم منفی ۱۰.۵درصدی، گوجه‌فرنگی تورم منفی ۱۰.۴درصدی را در این ماه تجربه کرده است.

قیمت پسته نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳.۵  و روغن مایع ۹.۶ درصد کاهش درصد کاهش یافته است.

نمودار زیر ، تورم نقطه به نقطه اقلام خوراکی در پایان نیمه سال ۱۴۰۳ را نشان می‌دهد:

14030710100754506311033010

تورم مثبت برخی از اقلام خوراکی

بنابراین گزارش در این مدت اما سیب زمینی ۱۷.۱ درصد، رب گوجه ۱۸ درصد تخم مرغ ۱۲.۵ درصد، ماهی قزل‌آلا ۲۵ درصد، گوشت گوساله ۲۰ درصد، برنج ایرانی ۴.۴ درصد و ماکارونی ۱۲.۶ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

منبع خبر

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn