تاریخ انتشار : جمعه 13 مهر 1403 - 6:15
20 بازدید
کد خبر : 336626

راه مراوده با ترکمنستان از اینچه برون می گذرد

راه مراوده با ترکمنستان از اینچه برون می گذرد

سید هامان هاشمی با اشاره به سفر مهم «قربانقلی بردی محمداف» رهبر ملی ترکمنستان به ایران و دیدار وی با مقام معظم رهبری و رییس جمهور و امضای تفاهمنامه همکاری فی مابین اظهار کرد: اجرایی شدن منویات و فرمایشات رهبر انقلاب در این خصوص نیازمند توجه ویژه دولت چهاردهم به استان گلستان جهت بهره برداری

سید هامان هاشمی با اشاره به سفر مهم «قربانقلی بردی محمداف» رهبر ملی ترکمنستان به ایران و دیدار وی با مقام معظم رهبری و رییس جمهور و امضای تفاهمنامه همکاری فی مابین اظهار کرد: اجرایی شدن منویات و فرمایشات رهبر انقلاب در این خصوص نیازمند توجه ویژه دولت چهاردهم به استان گلستان جهت بهره برداری از زیرساخت های طبیعی و انسانی برای مراودات مطلوب تر با کشور ترکمنستان است. چراکه استان گلستان دارای مزیت های منحصر بفرد و غیرقابل چشم پوشی برای اجرای این تفاهم‌نامه است که دولت با کمترین سرمایه گذاری بیشترین بهره برداری را خواهد داشت.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان افزود: با توجه به حضور جمعیت زیاد هموطنان ترکمن در استان گلستان و وجود مناسبات دیرینه فرهنگی با کشور ترکمنستان در این منطقه و کریدورهای زمینی، دریایی و هوایی و زیرساخت های لجستیک ایجاد شده در خطوط ریلی، ارتباطی و فناوری، خطوط گاز و انرژی، قطعاً استان گلستان بهترین فرصت برای ایجاد ارتباط مناسب اقتصادی با کشور ترکمنستان است.

وی افزود: همچنین به علت همجواری سرزمینی، موضوعات زیست محیطی، قرنطینه‌ای و مبارزه با آفات و حشرات مهاجم و موضوعاتی مانند ریزگردهای ورودی از ترکمنستان ضرورت اجرای طرح‌های مشترک در این استان مضاعف شده است.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با اشاره به نقش کلیدی فرزانه صادق مالواجرد وزیر راه و شهرسازی به عنوان رییس کمیسیون مشترک دو کشور و با توجه به شناخت ایشان از جغرافیای استان، ضمن دعوت از این شخصیت عالی مقام برای حضور در منطقه در کمترین زمان ممکن و اعمال تدابیر ویژه برای بهره گیری از فرصت های یاد شده جهت اجرایی شدن توافقات مشترک، اهمیت همراهی سایر ارکان دولت را نیز در این راستا خواستار شد.

وی افزود: لازم است از بسترهای گردشگری ناشی از قرابت های تمدنی مانند مزار «مختومقلی فراغی» شاعر و حکیم بزرگ ترکمن در استان گلستان و همچنین سرعت بخشیدن به راه اندازی منطقه آزاد اینچه برون برای گسترش مراودات دو کشور بیش از پیش بهره گرفته شود.

هاشمی بهره مندی از نخبگان و دانش آموختگان آشنا به زبان و فرهنگ ترکمنستان در استان را یکی از ظرفیت های توسعه روابط دو کشور خواند تاکید کرد با توجه به مطالبه مردمی و تاکید رییس جمهور برای مشارکت اقوام در مسئولیت ها، می توان در به کارگیری نخبگان ترکمن وطن‌دوست استان در سطح سفیر و سایر سطوح توجه کرد‌.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn