تاریخ انتشار : شنبه 14 مهر 1403 - 8:23
8 بازدید
کد خبر : 337842

سپردن عملیات ویژه به فرزین و همتی

سپردن عملیات ویژه به فرزین و همتی

بعد از عملیات موفق «وعده صادق ۲»، نوسان‌هایی در بازارهای ارز و طلای کشور و حتی طلای جهانی رخ داد. با این حال، با گذشت بیش از … بعد از عملیات موفق «وعده صادق ۲»، نوسان‌هایی در بازارهای ارز و طلای کشور و حتی طلای جهانی رخ داد. با این حال، با گذشت بیش از

بعد از عملیات موفق «وعده صادق ۲»، نوسان‌هایی در بازارهای ارز و طلای کشور و حتی طلای جهانی رخ داد. با این حال، با گذشت بیش از …

سپردن عملیات ویژه به فرزین و همتیسپردن عملیات ویژه به فرزین و همتی

بعد از عملیات موفق «وعده صادق ۲»، نوسان‌هایی در بازارهای ارز و طلای کشور و حتی طلای جهانی رخ داد. با این حال، با گذشت بیش از سه روز از این عملیات، هم اینک وضعیت آرام تری را دنبال می‌کنند. در این شرایط، خبرگزاری تسنیم با استناد به اخبار دریافتی نوشت که رئیس جمهور پس از بازگشت از قطر، دستور ویژه به وزیر اقتصاد و بانک مرکزی برای مداخله و مراقبت در بازارها را صادر کرده است. در این میان، پیش‌بینی کارشناسان در خصوص نوسان بازار ارز، این است که این بار نیز مانند ماه‌های گذشته، بازار مجدد به شرایط عادی قبل باز خواهد گشت.

خبرهای دریافتی بیانگر آن است که رئیس جمهور به محض ورود به کشور دستور ویژه‌ای برای مداخله و مراقبت در بازارها صادر کرده است و طی این دستور، همتی وزیر اقتصاد و فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی مامور مراقبت و ورود به بازارها شده اند. بر اساس این گزارش، در روزهای اخیر و همزمان با تشدید نوسانات ارزی، فعالان بازار از حضور پرقدرت بازارساز در بازار و افزایش مداخلات ارزی خبر داده بودند. همچنین گفته می‌شود، بانک مرکزی هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی یک مداخله بزرگ است و ۱۰۰ میلیون درهم نیز برای این منظور بناست در روزهای آتی وارد بازار شود.


​​بازار ارز در روند صعودی با چشم انداز بازگشت ثبات

به گزارش خراسان، شوک‌های سیاسی و اجتماعی، سریع ترین اثر خود را ابتدا بر بازارهای مالی همچون طلا و ارز می‌گذارند. در این راستا پس از عملیات وعده صادق ۲ نیز، این بازارها شاهد نوسان و اوج گیری قیمت‌ها بودند. در بازار ارز غیر رسمی، نرخ دلار از ۶۰ هزار و ۳۷۵ تومان در روز دوشنبه ۹ مهر (یک روز قبل از آغاز عملیات وعده صادق ۲)، بیش از هزار و ۱۰۰ تومان افزایش یافت و در انتهای روز پنج شنبه ۱۲ مهر به ۶۲ هزار و ۹۹۰ تومان رسید. با این حال به نظر می‌رسد روند صعودی این ارز پس از انجام عملیات مذکور کند شده است. در این باره خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از کاظم مرتاض عضو کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به اقتدار بازارساز در روند مدیریت بازار ارز (با توجه به تجارب قبلی) اظهار داشت: بی‌تردید این‌بار هم نوسانات بازار ارز فروکش خواهد کرد و این موج هیجانی خیلی زود مهار می‌شود. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که عملکرد دولت و بانک مرکزی در تامین و تخصیص نیازهای بازار تاکنون خوب بوده و همین موضوع اجازه نمی‌دهد نوسانات ادامه‌دار و طولانی باشد.

تسنیم نیز به نقل از وی با اشاره به اتفاقات و تنش‌های قبلی و تاثیر کوتاه مدت آن بر بازار گفت: اتفاقی که رخ داده دقیقا همان تبعات مقطعی و تجربه بعد از عملیات وعده صادق ۱ است. در آن زمان نرخ ارز در کانال‌های تلگرامی و شبانه تا حدود ۷۰ هزار تومان نیز بالا رفت و دلالان و سودجویان اقدام به نرخ‌سازی کردند؛ اما این فضاسازی هیجانی خیلی زود و بعد از چند روز مهار شد و قیمت ارز به سطح قبلی برگشت.

 عقب نشینی اونس جهانی و آرام تر شدن بازار طلا

رصد تحولات بازار طلا در روزهای اخیر نشان می‌دهد که پس از عملیات وعده صادق ۲، هر گرم طلای ۱۸ عیار ابتدا جهش روزانه ۲.۸۶ درصدی داشت و از ۳ میلیون و ۹۳۷ هزار تومان به ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان افزایش یافت. با این حال، این سرعت افزایش، در روزهای بعد کندتر شد. به طوری که در روز دوم ۰.۷ درصد و در روز سوم تنها ۰.۶۵ درصد رشد پیدا کرد. به این ترتیب هر گرم طلا هم اینک با حدود ۴.۲۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل از عملیات وعده صادق ۲، به حدود ۴ میلیون و ۱۰۵ هزار تومان رسیده است.

در بازار سکه نیز وضعیت مانند بازار طلا پیش رفت. به طوری که رشد قیمت سکه نیز به تدریج کند تر شد. بر این اساس، هر قطعه سکه نسبت به روز قبل از عملیات مذکور تا انتهای هفته گذشته رشد ۵.۳۵ درصدی را نشان می‌دهد.

این رشد قیمت طلا و سکه در حالی است که قیمت اونس جهانی نیز در پس عملیات وعده صادق ۲ ابتدا افزایش یافت. اما در روزهای بعد کاهش و عقبگرد (رشد منفی روزانه) را به ثبت رساند. با این حال به نظر می‌رسد رشد نرخ ارز در داخل، عامل اصلی رشد قیمت طلا و سکه در بازارها داخلی بوده است.

تغییرات قیمت دلار و سکه

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn