تاریخ انتشار : یکشنبه 15 مهر 1403 - 3:33
7 بازدید
کد خبر : 338941

لزوم تخصیص ارز ترجیحی برای تامین تجهیزات پزشکی / بررسی افزایش حقوق پرستاران در کمیسیون بهداشت

لزوم تخصیص ارز ترجیحی برای تامین تجهیزات پزشکی / بررسی افزایش حقوق پرستاران در کمیسیون بهداشت

در گفت‌وگوی تیتر کوتاه با عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح شد: کدخبر: ۱۲۳۷۸۴ ۱۴ مهر ۱۴۰۳ ۱۷:۰۰ اقتصاد عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: چنانچه برای تامین تجهیزات و کالایی که با جان مردم و بیماران در ارتباط است ارز ترجیحی را قائل نشویم ممکن است بیمارستان‌ها و بیماران با بحران مواجه شوند. به

در گفت‌وگوی تیتر کوتاه با عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح شد:

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: چنانچه برای تامین تجهیزات و کالایی که با جان مردم و بیماران در ارتباط است ارز ترجیحی را قائل نشویم ممکن است بیمارستان‌ها و بیماران با بحران مواجه شوند.

لزوم تخصیص ارز ترجیحی برای تامین تجهیزات پزشکی / بررسی افزایش حقوق پرستاران در کمیسیون بهداشت


به گزارش تیترکوتاه، یکی از ملزومات مهم برای جهش تولید در کشور، تامین نیازهای ارزی واحدهای صنعتی و تولیدی است که عموما فعالان صنایع مختلف از مراحل ثبت سفارش و اخذ ارز ترجیحی و همچنین سیاست های دستوری تعیین نرخ ارز شکایت داشته و این مورد باعث ضرر و زیان بسیاری برای آنها می‌شود، فعالان صنعت تجهیزات و ملزومات پزشکی که نیز وظیفه تامین و تولید تجهیزات درمانی را بر عهده دارند نیز از این چالش در امان نبوده و دچار مشکلات بسیاری شده‌اند و معتقدند که مشکلات ارزی در این صنف حل نشود در تامین تجهیزات پزشکی بیمارستانی دچار بحران می‌شویم.

برای پیگیری این موضوع به سراغ روح‌الله لک‌ علی‌آبادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی رفته و با او به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه از نظر می‌گذرانید:

 او در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی تیترکوتاه عنوان کرد: اولویت اول ما تولید تجهیزات پزشکی در داخل کشور است، هر کالا و تجهیزاتی که در ایران تولید می شود دیگر به دنبال مشابه خارجی آن و واردات آن نیستیم اما گاهی در برخی از تجهیزت امکان تولید آن در داخل کشور محیا  و به مهم تر آنکه صرفه نیست. در سایر کشورهای دنیا نیز همین گونه است و مرسوم نیست که تمام کالاها و تجهیزات را خودشان تولید کنند، بنابراین در آن قسمت ناچار به واردات هستیم، بنابراین اولویت دوم آن است که برای جبران کمبود تجهیزات پزشکی واردات انجام دهیم و در هر دو اولویت، تخصیص ارز ترجیحی به فعالان صنف از اهمیت زیادی برخودار است.

 

علی آبادی

لک علی آبادی افزود: بیمارستان‌های دولتی به تجهیزات نیاز دارند و اگر با ارز دولتی، این تجهیزات وارد نشود دانشگاه‌های علوم پزشکی ما قادر به پرداخت و خرید تجهیزات و کالاهای پزشکی نیستند. لازم به ذکر است که با وجود تخصیص ارز ترجیحی  باز هم مشکلاتی وجود دارد  وهنگامی که با بیمارستان‌های دولتی صحبت می‌کنیم و مقرر می‌شود که دانشگاه‌های علوم پزشکی مبالغی را پرداخت کنند ، حتی همین مبلغی که با ارز ترجیحی می‌آید را نیز می‌گویند قسطی شود و گاهی توان پرداخت همان اقساط را نیز ندارند. با این وضعیت اگر  ارز ترجیحی را حذف کنیم هزینه‌ها برای آنها ۱۰ الی ۱۲ برابر می‌شود. همچنین چنانچه برای  تامین تجهیزات و کالایی که با جان مردم و بیماران در ارتباط است ارز ترجیحی را قائل نشویم ممکن است بیمارستان‌ها و بیماران با بحران مواجه شوند. همه تلاش بر آن است که این اتفاق نیافتد. به همین علت باید  درحوزه سلامت و درمان  استثنا قائل شویم.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس عنوان کرد: در مدت کوتاهی که از تشکیل دولت آقای پزشکیان می‌گذرد هنوز جلسه‌ای با تولیدکنندگان نداشته‌ایم اما می دانیم که انتظار دارند ارز مورد نیازشان را برای تامین لوازم و تجهیزاتی مورد نظر مهیا کرده تا در روند تولید اختلالی ایجاد نشود.

نماینده مردم ازنا  و درود در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: بحث بهبود وضعیت حقوق و مزایای پرستاران و پزشکان، بحث تکمیل مکان‌های درمانی همانند بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های نیمه کاره و رسیدگی به مناطق محروم و رسیدگی به صورت ویژه و توزیع عادلانه نیروی انسانی و تجهیزات در تمام کشور و همچنین ورود دارو و تجهیزات مهم پزشکی به کشور از جمله موارد مهمی است که در دستور کار کمیسیون بهداشت است و با قدرت مطالبات مردم پیگیری می شود.

 





منبع:+

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn