تاریخ انتشار : یکشنبه 15 مهر 1403 - 21:08
8 بازدید
کد خبر : 339886

فردا روز ملی کودک است + تاریخچه روز ملی کودک

فردا روز ملی کودک است + تاریخچه روز ملی کودک

جامعه ورزشی آفتاب نو: به گزارش آفتاب نو، روز جهانی کودک به عنوان روز تجلیل از کودکان، این سرمایه های ملی شناخته شده است. کودکان آینده سازان این کشور هستند و باید روزی مخصوص به خود داشته باشند. در کشور عزیزمان ایران ۱۶ مهر به عنوان روز ملی کودک نام گذاری شده است. در این

جامعه ورزشی آفتاب نو:

به گزارش آفتاب نو، روز جهانی کودک به عنوان روز تجلیل از کودکان، این سرمایه های ملی شناخته شده است. کودکان آینده سازان این کشور هستند و باید روزی مخصوص به خود داشته باشند. در کشور عزیزمان ایران ۱۶ مهر به عنوان روز ملی کودک نام گذاری شده است. در این مطلب به بررسی روز ملی کودک چه روزی است، تاریخ دقیق روز جهانی کوک در تقویم ۱۴۰۳ چه روزی است، تاریخچه و علت نامگذاری روز ملی و جهانی کودک در تقویم های شمسی، هجری و میلادی می پردازیم.

روز ملی کودک چه روزی است؟

۱۶ مهر به عنوان روز ملی کودک در ایران شناخته شده است.در این روز و هفته پیش رو برنامه های مختلفی برای کودکان اجرا می شود و بر اهمیت جایگاه آنهاتاکید بیشتری می شود. هر سال به مناسبت بزرگداشت روز کودک روزشمار هفته ملی کودک در تهران و سایر شهرهای ایران اجرا می شود و هر روز آن به یک برنامه اختصاص پیدا می کند.

تاریخ دقیق روز جهانی کودک

روز جهانی کودک با روز ملی کودک متفاوت است. روز جهانی کودک یک تعطیل رسمی است که در برخی کشورها در اول ژوئن برگزار می شود.

روز ملی کودک در تقویم شمسی

یکشنبه ۱۶ مهر سال ۱۴۰۳ روز ملی کودک در ایران است.

روز جهانی کودک در تقویم هجری قمری

روز ملی کودک یکشنبه ۲۲ ربیع الاول سال ۱۴۴۶

روز جهانی کودک در تقویم هجری قمری مصادف با دوشنبه ۶ جمادی الاولی ۱۴۴۶

روز جهانی کودک در تقویم میلادی

    روز جهانی کودک ۱ ژوئن ۲۰۲۴ در برخی از کشورها

    روز جهانی کودک ۲۰ نوامبر ۲۰۲۴ مصادف با دوشنبه ۲۹ آبان در برخی از کشورهاست.

    روز ملی کودک  در ایران روز یکشنبه ۸ اکتبر ۲۰۲۴

تاریخچه روز ملی کودک

در جلسه ای در سال ۱۳۷۲ که نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سایر نهادها در آن حضور داشتند، بعد از انجام بررسی ها و تبادل نظرها ابتدا روز ۹ اکتبر و در ادامه روز ۸ اکتبر برابر ۱۶ مهر به عنوان روز ملی کودک انتخاب شد. در ادامه این گروه تصمیم خود را به دفتر یونیسف در ایران اطلاع دادند و به این ترتیب این روز به عنوان روز ملی کودک در ایران رسیمت پیدا کرد.

با تصویب شورای فرهنگ عمومی این روز در تقویم رسمی کشور افزوده شد.در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۷۶ این مصوبه‌ی شورای فرهنگی عمومی در جلسه‌ی ۴۰۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط این شورا به تصویب رسید.در ادامه با انجام جلسات متعدد، در سال ۱۳۹۳  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مسؤولیت دبیرخانه این ستاد را برعهده می گیرد.

علت نامگذاری روز جهانی کودک و علت متفاوت بودن تاریخ روز جهانی کودک

منشأ این تعطیلات به سال ۱۹۲۵ باز می گردد، زمانی که نمایندگان کشورهای مختلف در ژنو، سوئیس برای تشکیل اولین “کنفرانس جهانی برای رفاه کودکان” گرد هم آمدند. پس از این کنفرانس، برخی از دولت ها در سراسر جهان روزی را به عنوان روز کودک برای برجسته کردن مسائل کودکان تعیین کردند. تاریخ خاصی توصیه نمی شد، بنابراین کشورها از تاریخی که بیشتر مربوط به فرهنگ آنها بود استفاده می کردند.

تاریخ اول ژوئن توسط بسیاری از کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به عنوان “روز جهانی حمایت از کودکان” در ۱ ژوئن ۱۹۵۰ پس از کنگره فدراسیون بین المللی دموکراتیک زنان در مسکو که در سال ۱۹۴۹ برگزار شد، تعیین شد. با ایجاد روز جهانی کودک، کشورهای عضو سازمان ملل، کودکان را فارغ از نژاد، رنگ، جنس، مذهب و منشاء ملی یا اجتماعی، حق محبت، عشق، تفاهم، غذای کافی، مراقبت های پزشکی، آموزش رایگان، حمایت از همه افراد را به رسمیت شناختند. اشکال استثمار و رشد در فضای صلح جهانی و برادری.

بسیاری از کشورها روز کودک را تعیین کرده‌اند، اما معمولاً این روز به عنوان تعطیلات عمومی رعایت نمی‌شود. به عنوان مثال، برخی از کشورها روز کودک را در ۲۰ نوامبر به عنوان روز جهانی کودک گرامی می دارند. این روز در سال ۱۹۵۴ توسط سازمان ملل متحد تعیین شد و هدف آن ارتقای رفاه کودکان در سراسر جهان است.

سخن پایانی:

کودکان این شکوفه ها و سرمایه های کشور از حقوق انسانی ویژه ای برخوردار هستند و باید به جایگاه انها در جامعه اهمیت داده شود. روز جهانی و ملی کودک فرصت خوبی برای بودن در کنار این شکوفه های زیباست.

+

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn