ایتا، روبیکا، بله و… چقدر تبلیغات میگیرند؟
فاطمه سادات مرتضویخبرنگار روند رشد سه پلتفرم بله، ایتا و روبیکا نشان میدهد این پلتفرمها در طول سالهای ۹۸ تا ۱۴۰۱ نتوانستهاند نظر مردم را چندان به خود جلب کنند تا اینکه شدت گرفتن فیلترینگ در شهریورماه ۱۴۰۱ به کمکشان آمده است. خردادماه ۱۴۰۱، بله ۲.۲ درصد، ایتا ۴.۶ درصد و روبیکا ۵.۷ درصد کاربران
روند رشد سه پلتفرم بله، ایتا و روبیکا نشان میدهد این پلتفرمها در طول سالهای ۹۸ تا ۱۴۰۱ نتوانستهاند نظر مردم را چندان به خود جلب کنند تا اینکه شدت گرفتن فیلترینگ در شهریورماه ۱۴۰۱ به کمکشان آمده است. خردادماه ۱۴۰۱، بله ۲.۲ درصد، ایتا ۴.۶ درصد و روبیکا ۵.۷ درصد کاربران را جذب کرده بودند اما پس از شهریورماه ۱۴۰۱، روند رشد کاربرانشان جهشی معنادار یافته است. اکنون ۹.۷ درصد کاربران از بله، ۲۸.۹ درصد از ایتا و ۲۸.۵ درصد از روبیکا استفاده میکنند.
جایگاه پیامرسانهای ایرانی در تبلیغات کسبوکارها
براساس گزارش تجارت الکترونیکی سال ۱۴۰۲ که از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (زیرنظر وزارت صمت) تهیه شده، طی سال گذشته در کنار وبسایت، کسب و کارها به صورت مکمل نیز از پیامرسانها و شبکههای اجتماعی استفاده کردهاند. مطابق این گزارش، طی سال ۱۴۰۲ حدود ۵۴ درصد از کسبوکارها علاوهبر وبسایت، از اینستاگرام نیز استفاده کردهاند. ۳۴ درصد از کسبوکارها همزمان از تلگرام، ۳۱ درصد به صورت مکمل از واتساپ، ۱۹ درصد همزمان از ایتا، ۱۳ درصد از روبیکا، ۹ درصد از بله و ۳ درصد نیز همزمان با وبسایت، از پیامرسان سروش نیز استفاده کردهاند.
شبکههای اجتماعی داخلی چقدر مخاطب دارند؟
جالب است بدانید که بله، روبیکا، ایتا، آیگپ و سروشپلاس درمجموع بهصورت تجمعی بیش از ۱۰۷ میلیون کاربر فعال دارند. در این میان روبیکا با ۴۴ میلیون کاربر و ایتا با ۳۰ میلیون کاربر صدرنشین پیامرسانهای داخلی محبوب هستند. گرچه عدد رسمی از تعداد کاربران سایر پیامرسانها منتشر نشده، اما گزارش ۳ بهمن ۱۴۰۲ مرکز افکارسنجی ایسپا دنشان میدهد ۴۶.۵ درصد مردم ایران از «اینستاگرام» استفاده میکنند. ۳۵.۳ درصد از «واتساپ»، ۳۴.۶ درصد از «تلگرام»، ۲۵.۲ درصد از «ایتا»، ۲۴.۱ درصد از «روبیکا» و ۸.۷ درصد نیز گفتهاند از «بله» استفاده میکنند.
همچنین نگاهی به داده های کافهبازار از دانلود پیامرسانها نیز نشان میدهد روبیکا با ۵۰ میلیون بار دانلود در رتبه اول قرار دارد. ایتا با ۴۰ میلیون بار دانلود دوم است و پیامرسان بله با ۲۰ میلیون بار دانلود، در رتبه سوم قرار دارد. پیامرسان سروش با ۱۰ میلیون بار دانلود، آیگپ با ۹ میلیون بار دانلود و پیامرسان گپ نیز با چهارمیلیون بار دانلود در رتبههای بعدی قرار دارند.
میزان استفاده از سایر پیامرسانها و شبکههای اجتماعی کمتر از ۷ درصد بوده است. رشد قابلتوجه کاربران سکوهای پیامرسان داخلی، حاکی از رونق ارتباط در بستر این پیامرسانهاست؛ این یعنی میتوان به طور جدی روی رشد و افزایش فروش کسبوکارها از طریق تبلیغات در این پیامرسانها حسابی ویژه باز کرد.
تعرفه ۳ تا ۱۳ میلیون تومانی تبلیغات در ایتا
ایتا بهعنوان دومین پیامرسان داخلی پرطرفدار پس از روبیکا، ازجمله بسترهای تبلیغات کسبوکارها محسوب میشود. کاربران میتوانند با پرداخت مبلغی، بهجای صفحه اصلی در بخش ترند بهعنوان کانال پیشنهادی معرفی شوند. طبیعتا برای تبلیغات در ایتا، ساخت کانال و جذب مخاطب اولیه ضرورت دارد. نوع تبلیغات در این پیامرسان بهصورت بازدیدی، پاپآپ و تعرفهای است. تعرفه تبلیغات در پیامرسان ایتا، برای تبلیغات بازدیدی براساس نرخ هر کانال متفاوت خواهد بود، برای تبلیغات در جایگاه به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید، ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان تخمین زده میشود. تعرفه تبلیغات در ایتا برحسب تعداد بازدید، پین کردن در جایگاهها و پاپآپ ساعتی محاسبه میشود. بر این اساس تعرفه تبلیغات گسترده به ازای ۱۰۰ هزار بازدید دو ونیم میلیون تومان، ۲۰۰ هزار بازدید سه و نیم میلیون تومان و ۵۰۰ هزار بازدید ۶.۵ میلیون تومان و یک میلیون بازدید ۱۳ونیم میلیون تومان توسط ایتا و آژانسهای تبلیغاتی اعلام شده است. پین شدن در جایگاه اول ایتا، برای ۳۰۰ هزار بازدید حدودا پنج میلیون تومان و برای ۵۰۰ هزار بازدید هشت میلیون تومان هزینه برای سفارشدهنده تبلیغات در بر خواهد داشت. تعرفه تبلیغ در جایگاه دو ایتا، یک میلیون تومان میباشد. پاپآپ سهساعته در ایتا تعرفه ۸۰۰هزار تومانی دارد، پاپآپ ۱۲ ساعته حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و ۲۴ساعته ۱.۵ میلیون تا دو میلیون تومان تعرفه دارند.
تعرفه ۶۰۰ هزار تا ۶ میلیون تومانی تبلیغات در بله
بله نیز یکی از پیامرسانهای ایرانی پرمخاطب است که در آن امکان ایجاد کانالهای تبلیغاتی، ارسال پستهای تبلیغاتی و… وجود دارد. تبلیغات در بله نیز مزایایی مانند دسترسی آسان به ویژگیهای تبلیغاتی، ارائه رتبهبندی و امکان دسترسی به گزارشهای تعامل کاربران با پستهای تبلیغاتی و… دارد. هرچند این پیامرسان هماکنون تعداد کاربران بسیار زیادی دارد، اما هنوز این امکان وجود دارد که کاربران بیشتری به آن بپیوندند. تعرفه تبلیغات در بله براساس تعداد بازدید و تعداد کلیک محاسبه میشود و میزان بازدید حداقلی ۳۰۰ هزار تایی را شامل میشود و هر ۱۰۰ هزار بازدید دو هزار تومان محاسبه میشود. تعرفه تبلیغات به ازای هر ۳۰۰ هزار بازدید ۶۰۰ هزار تومان، ۵۰۰ هزار بازدید یک میلیون تومان، یک میلیون بازدید دومیلیون تومان و تبلیغات در بستر این پیامرسان تا دو میلیون نفر کاربری دارد و به مبلغ حدود چهار میلیون تومان میرسد. نوع دیگر تبلیغ در این پیامرسان برحسب تعداد کلیک است، حداقل تعداد تپ (کلیک) هفت هزارتاست و تعرفه آن از دو میلیون تومان شروع شده و تا ۲۰ هزار کلیک با تعرفه حدودا شش میلیون تومانی ادامه دارد.
هزینه تبلیغات در روبیکا ۳ تا ۳۳ میلیون تومان
روبیکا که بیش از ۴۰ میلیون کاربر فعال را ثبت کرده، توانسته نقش مهمی را در دنیای بازاریابی و فروش بازی کند. برای تبلیغات در روبیکا لازم است کانال کسبوکار افراد راهاندازی شود. افراد میتوانند با تولید محتوای جذاب و گذاشتن اطلاعات ارتباطی کافی درباره کسبوکار خود، کانالی جذابتر و حرفهایتر داشته باشند. درنهایت باید برای تبلیغات از پلتفرمهای تبلیغاتی استفاده شود. مجموع تعداد فروشگاهها در شبکههای اجتماعی در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۰ هزار و در روبینو بیش از ۸۰ هزار عدد ثبت شده است. افراد میتوانند با سرویس جدید تبلیغات در روبیکا بهسادگی در بستر این شبکه اجتماعی داخلی کمپینهای تبلیغاتی اجرا کنند و محتوای کانال خود را در معرض نمایش قرار دهند. این پیامرسان مشابه همتای خارجی خود قادر است محتوای کانال کاربران را بهعنوان کانال منتخب، در ابتدای صفحه اپلیکیشن به کاربران دیگر پیشنهاد کند. همچنین میتوان از امکان اجرای پست تبلیغاتی در کانالهای پربازدید هم کمک گرفت. این پستها عموما نرخ تعامل بالاتری دارند و مخاطب را درگیر محتوای کانالها خواهند کرد. تبلیغات در روبیکا بر اساس پاپآپ، پین و بازدید محاسبه میشود. بازید پست در روبیکا به ازای ۱۰۰۰ بازدید بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان محاسبه میشود و برای ۱۰۰ هزار نفر بازدید یک میلیون و صد هزار تومان، ۲۰۰ هزار بازدید دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ، ۳۰۰هـزار بازدیـد سـه میلیـون و ۳۰۰ هـزار تومـان، ۵۰۰ هزار نفر پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، یک میلیون بازدید ۱۱ میلیون تومان و ۲ میلیون بازدید ۳۳ میلیون تومان محاسبه میشود. تعرفه پاپآپ ۲۴ ساعته در روبیکا تقریبا ۲ میلیون تومان برآورد میشود.
متن کامل گزارش فاطمه سادات مرتضوی، خبرنگار گروه اقتصاد را در روزنامه فرهیختگان بخوانید
+
آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.
عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰