تاریخ انتشار : دوشنبه 16 مهر 1403 - 16:21
7 بازدید
کد خبر : 340813

 پایه‌گذاری‌ یک نظم جدید از سوی ایران

 پایه‌گذاری‌ یک نظم جدید از سوی ایران

نویسنده جواد منصوری | سفیر پیشین ایران در چین این واقعیت که جمهوری اسلامی ایران به بازیگر موثر منطقه‌ای و جهانی بدل شده و در حال پایه‌گذاری نظم جدیدی است، دیگر بر کسی پوشیده نیست. در این بین، اما باید یادآور شد که توانمندی‌های سیاسی، نظامی و راهبردی جمهوری اسلامی ایران در چه شرایطی حاصل

نویسنده جواد منصوری | سفیر پیشین ایران در چین

این واقعیت که جمهوری اسلامی ایران به بازیگر موثر منطقه‌ای و جهانی بدل شده و در حال پایه‌گذاری نظم جدیدی است، دیگر بر کسی پوشیده نیست. در این بین، اما باید یادآور شد که توانمندی‌های سیاسی، نظامی و راهبردی جمهوری اسلامی ایران در چه شرایطی حاصل شد؟ و ایران چگونه از دل تحریم، تحدیدات و تهدیدات به چنین موفقیت‌هایی دست پیدا کرد؟

 

در واقع می‌توان گفت جمهوری اسلامی ایران همه این توفیقات را از دل مواجهه با تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف مانند اقتصادی و حتی دارویی به دست آورده است. لازم به یادآوری است که در این مسیر جمهوری اسلامی ایران با توطئه‌های مختلفی نیز روبرو شده است. به عبارت دیگر اقتدار امروز حاصل اتکای به خدا، رهبری حکمیانه، اخلاص کارگزاران و همراهی مردم بوده است. برای درک این مساله البته باید به چند سال پیش و زمان پیروزی انقلاب اسلامی برگشت.

 پیروزی انقلاب اسلامی در ایران یک واقعه مهم و فوق العاده برای دنیا نبود، بلکه برای آن‌ها واقعه‌ای عجیب و باورنکردنی محسوب می‌شد، زیرا این انقلاب با هیچ یک از معادلات، اصول و روش‌های جاری در جهان به پیروزی نرسیده بود. درواقع انقلاب اسلامی با نیرویی ویژه ناشی از رهبری خردمندانه و فرهنگ بی‌نظیری که همچنان برای دنیای مادی ناشناخته است، رقم خورد.

 

به این ترتیب انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌ها از لحاظ نیرو، توان، انگیزه و اهداف رهبری و مردم قابل مقایسه نیست و قطعا بی‌نظیر است. به این شکل ‌جمهوری اسلامی ایران به مرور توانست بر مشکلات کوچک و بزرگ داخلی و خارجی غلبه کند. این در حالی است که جمهوری اسلامی دشمن‌های بسیاری در داخل و خارج داشت و با مشکلات ‌ زیادی به لحاظ ساختار‌های بجامانده از رژیم گذشته نیز روبرو بود. اما به هرحال موفق شد در چند دهه به تمامی این مشکلات غلبه کند. به گونه‌ای که امروز ایران قطعا در تمام مراکز مطالعات استراتژیک دنیا نه به عنوان یک کشور بلکه به عنوان یک جریان کاملا تعیین کننده و بی‌نظیر شناخته می‌شود. به همین دلیل بسیاری از توطئه‌هایی که در چند دهه گذشته درباره ایران طراحی شده بود، عملا به نتیجه نرسیده است. در این شرایط دشمنان جمهوری اسلامی اعتراف می‌کنند که عدم شناخت‌شان از واقعیت‌های انقلاب اسلامی آن‌ها را در این مسیر با شکست مواجه کرده است.

 

لازم به یادآوری است که در سال‌های اخیر با توجه به پیشرفت‌هایی که جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف مانند علمی و فناوری، آموزشی و پژوهشی و روابط دیپلماسی داشته‌ شرایط برای عبور از چالش‌های پیشروی کشورمان مهیا شده است. به شکلی که امروز در کشور‌های منطقه نیز شاهد همفکری و هماهنگی با مواضع اصولی جمهوری اسلامی ‌ هستیم و به نوعی مواضع ما مورد تایید مردم قرار گرفته است. به همین دلیل است که این روز‌ها هر اتفاقی در منطقه واقع می‌شود، مردم این کشور‌ها به صحنه می‌آیند و از مواضع ایران حمایت می‌کنند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که سرمایه اجتماعی ‌ حاصل شده از این رویکرد جمهوری اسلامی ایران دیگر محدود به کشورمان نیست و شامل امت اسلامی نیز می‌شود. برای نمونه در یکسالی که از انجام عملیات طوفان الاقصی می‌گذرد، شاهد همراهی نخبگان دانشگاه‌های جهان با مواضع جمهوری اسلامی ایران هستیم و این مساله سبب خشم و نگرانی شدید دولت‌های معارض با جمهوری اسلامی شده است. برای نمونه در خبر‌های چند روز اخیر آمده بود که یکی از مقامات آلمان به صراحت گفته بود؛ اینکه مردم آلمان به این شکل علیه اسرائیل موضع گیری می‌کنند برای دولت آلمان شرم آور است.

 

 بنابراین نمی‌توان منکر شد که نفوذ سیاسی جمهوری اسلامی از مرز‌های منطقه‌ای گذشته و به اروپا و آمریکا رسیده است. در این شرایط البته برخی جملاتی انحرافی را مطرح می‌کنند، مثلا ادعا می‌کنند که جمهوری اسلامی با هزینه‌هایی که کرده است مردم آمریکا و اروپا را در حمایت از فلسطین به خیابان‌ها آورده است. اما چنین ادعایی نشان دهنده چیزی بجز کینه و دشمنی عمیق برخی تحلیلگران آمریکایی نیست.‌

 

نکته دیگری که در این بین باید به آن پرداخت این است که دنیا با فرهنگ اسلام و به ویژه آموزه‌های تشیع آشنایی ندارد و یا نمی‌خواهد با آن آشنایی پیدا کند. در فرهنگ تشیع سازش و بی‌تفاوتی و یا انحراف از اصول پذیرفته نیست به همین دلیل شهادت به عنوان پیروزی شناخته می‌شود، حضرت امام (ره) در این خصوص فرموده است؛ ملتی که شهادت دارد، اسارت ندارد. در واقع چنین جملاتی برای دنیای مادی امروز قابل فهم نیست.

 

به این ترتیب در شرایط کنونی نباید فراموش کرد که صبر و ظفر دو یار یکدیگر هستند و مسیر درست و مناسب چیزی جز مقاومت نیست، چراکه هزینه آن کمتر از سازش خواهد بود. به همین دلیل در این مسیر نباید به دل هراس راه داد و فراموش نکرد که هراس از القائات دشمن است.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn