تاریخ انتشار : دوشنبه 16 مهر 1403 - 18:21
7 بازدید
کد خبر : 340918

پرچم آمریکا روی سطح ماه

پرچم آمریکا روی سطح ماه

در ۲۱ ژوئیه ۱۹۶۹، نیل آرمسترانگ، فضانورد آمریکایی، هنگامی که او و خلبان Lunar Module، باز آلدرین بر سطح ماه فرود آمدند، جهان را تغییر دادند و این اولین بار بود که بزرگترین و مهمترین قمر زمین توسط بشر لمس می شد. آرمسترانگ دقیقاً در ساعت ۲:۵۶ بامداد از ماژول قمری Eagle خارج شد و

در ۲۱ ژوئیه ۱۹۶۹، نیل آرمسترانگ، فضانورد آمریکایی، هنگامی که او و خلبان Lunar Module، باز آلدرین بر سطح ماه فرود آمدند، جهان را تغییر دادند و این اولین بار بود که بزرگترین و مهمترین قمر زمین توسط بشر لمس می شد. آرمسترانگ دقیقاً در ساعت ۲:۵۶ بامداد از ماژول قمری Eagle خارج شد و شروع به کاوش در سطح این مکان منحصر به فرد کرد.

نوزده دقیقه بعد، باز آلدرین نیز به آرمسترانگ پیوست، و به او کمک کرد تا در دو ساعت آینده منطقه موسوم به پایگاه آرامش یا Tranquility Base را کاوش کند، فرآیندی که به این دو اجازه داد بیش از ۲۱.۵ کیلوگرم از نمونه‌های ماه را جمع‌آوری کنند تا به دست دانشمندان مشتاقی برسانند که روی زمین در سازمان ملی هوانوردی و فضایی (ناسا) انتظار این نمونه ها را می کشیدند. برای جا دادن این مقدار قابل توجه بار اضافی، آرمسترانگ و آلدرین مجبور بودند مقداری از تجهیزات خود را در سطح ماه جا بگذارند.

پس از ۲۱ ساعت و ۳۶ دقیقه حضور در روی ماه، این دو قبل از بازگشت سالم به زمین، به خلبان مایکل کالینز در ماژول فرماندهی کلمبیا در مدار ماه پیوستند. در زمان حضور روی ماه، این دو سطح منطقه را به طور گسترده کاوش کرده و از جاذبه پایین سطح آن برای بررسی ساده تر آن استفاده کردند.

پرچم آمریکا روی سطح ماه

تصویری که دنیا هرگز فراموش نخواهد کرد

در نتیجه، بسیاری از اقلام، از جمله آذوقه، ابزار، و فضولات انسانی روی سطح ماه جا گذاشته شدد، اما هیچ یک از این موارد به اندازه مهم ترین چیز باقی مانده در سطح ماه نمادین نیستند.

قبل از رفتن از سطح ماه، نیل آرمسترانگ و باز آلدرین پرچم آمریکا را بر روی ماه به اهتزاز درآوردند، تصویری که نشان دهنده قدرت مهندسی آمریکایی در رقابت پرتنش فضایی با اتحاد جماهیر شوروی بود، رقابتی که طی آن هر دو ابرقدرت می جنگیدند تا اولین کشوری باشند که انسان را روی سطح کره ماه پیاده می کنند.

به‌عنوان یکی از نمادین‌ترین تصاویر این رقابت فضایی (و به طور کلی کل جنگ سرد)، اولین پرچم آمریکا که بر روی ماه قرار گرفت، پیشینه ای جذاب دارد و امروزه روی سطح ماه باقی مانده است. بیایید نگاهی عمیق‌تر بیندازیم به آنچه که برای این پرچم افسانه‌ای آمریکا از زمان برافراشتن آن در سال ۱۹۶۹ توسط مهم‌ترین فضانوردان تاریخ رخ داده است.

پرچم آمریکا روی سطح ماه

یک نماد آمریکایی با داستانی شگفت انگیز

ممکن است فکر کنید آن پرچم آمریکا که بر روی ماه نصب شده، در نتیجه آزمایش و تجزیه و تحلیل گسترده دانشمندان در معتبرترین آزمایشگاه‌های ناسا انتخاب و تولید شده است. اگر فکر می کنید که پرچم نصب شده بر روی ماه برای مقاومت در برابر شرایط سخت آب و هوای ماه از مواد خاصی ساخته شده است، نادرست به نظر نمی رسد. اما این همه ماجرا نیست.

به گزارش Space، قبل از پرتاب آپولو ۱۱، فرمانده این ماموریت، آرمسترانگ، یک پرچم نایلونی ساده را از فروشگاهی محلی خریداری کرد، پرچمی که در نهایت تبدیل به یکی از مشهورترین پرچم‌هایی شد که تاکنون به اهتزاز در آمده است. این پرچم با قیمت اندک ۵.۵ دلار خریداری شد که امروز با احتساب تورم معادل ۴۰ دلار است.

فقدان تلاش برای طراحی این پرچم عمدی بود، زیرا بسیاری از مقامات ارشد دولت ایالات متحده هوشمندانه بودن قرار دادن یک نماد آمریکایی روی ماه را زیر سوال بردند.

با این حال، در نهایت تصمیم گرفته شد تا برافراشتن پرچم آمریکا روی ماه انجام شود زیرا مردم آمریکا می خواستند اهتزاز پرچم کشورشان روی سطح ماه را ببینند تا یادآوری قوی باشد که ایالات متحده، بدون کمک هیچ قدرت خارجی، توانسته به این شاهکار دست یابد. بر اساس برخی صحبت ها، تا اندکی قبل از ماموریت، هنوز در این مورد تصمیم گیری نشده بود. اما با فشار کنگره، تصمیم بر این شد که پرچمی روی ماه برافراشته شود.

پرچم آمریکا روی سطح ماه

راه حل منحصربفرد برای به اهتزاز درآوردن یک پرچم روی ماه

یک چالش وجود داشت که تیم طراحی ناسا برای برافراشتن پرچم آمریکا روی ماه باید بر آن غلبه می کرد. از آنجایی که محیط ماه اتمسفر ندارد، باد نمی‌وزد، و به اهتزاز درآمدن پرچم مانند آنچه روی زمین اتفاق می افتد دشوار است. روی سطح ماه هیچ بادی وجود ندارد که پرچم را طوری به اهتزاز درآورد که قابل مشاهده باشد.

اما مهندسان ناسا راه حلی ابداع کردند، راه حلی که شامل اتصال یک میله فلزی به پایه بود که به پرچم اجازه می داد تا از کنار میله پرچم آویزان شود. زمانی که آرمسترانگ و آلدرین روی ماه بودند، این پرچم را برداشته و روی سطح ماه نصب کردند در حالی که تنها توانستند چند سانتیمتر این پایه را در سطح ماه فرو ببرند بدون اینکه به آن آسیب وارد نمایند.

اکنون چه بر سر این پرچم آمده است؟

پرچم‌های ماموریت‌های آپولو در یکی از خشن‌ترین محیط‌های قابل تصور قرار گرفته‌اند و در نتیجه به احتمال زیاد شبیه پرچم‌های امروزی آمریکا نیستند.

توافق عمومی بر سر این است که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید باعث شده که این پرچم ها رنگشان را از دست بدهند. در ادامه این مطلب تمام سال هایی که ماموریت های آپولو روی سطح ماه فرود آمده و پرچم آمریکا را روی آن نصب کردند آمده است:

عملیات آپولو سال مکان فرود آمدن روی ماه
آپولو ۱۱ ۱۹۶۹ دریای آرامش
آپولو ۱۲ ۱۹۶۹ اقیانوس طوفان ها
آپولو ۱۴ ۱۹۷۱ ساختار فرا مائورو
آپولو ۱۵ ۱۹۷۱ هادلی آپنین
آپولو ۱۶ ۱۹۷۲ دشت دکارت
آپولو ۱۷ ۱۹۷۲ تاوروس-لیترو

اعتقاد بر این است که پرچم اورجینالی که توسط نیل آرمسترانگ و باز آلدرین روی سطح ماه قرار داده شد، تنها پرچمی از بسیاری از پرچم‌های آپولو است که دیگر پابرجا نیست، زیرا در نتیجه انفجار ماژول قمری در هنگام بازگشت به زمین از جای خود درآمده است.

برخی نیز این فرضیه را مطرح کرده اند که تماس پرچم با سطح ماه باعث پوسیدگی نایلون موجود در پرچم شده است.. با این حال، به هر شکلی، پرچم های روی ماه به طور قطع هنوز آنجا هستند.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn