تاریخ انتشار : دوشنبه 16 مهر 1403 - 18:23
10 بازدید
کد خبر : 340919

کدام دانشگاه‌های غزه هدف صهیونیست‌ها شدند؟

کدام دانشگاه‌های غزه هدف صهیونیست‌ها شدند؟

ندا اظهریخبرنگار  تا همین یک سال پیش، درست مانند بسیاری دیگر از نقاط جهان، سپتامبر آغاز سال تحصیلی در نوار غزه هم بود. اما این دومین سالی است که ده‌ها هزار دانشجوی آموزش عالی در این منطقه به دلیل جنگ قادر به ادامه تحصیل نیستند. سیستم آموزش عالی غزه نیز همگام با دیگر ناملایماتی که

ندا اظهریخبرنگار

 تا همین یک سال پیش، درست مانند بسیاری دیگر از نقاط جهان، سپتامبر آغاز سال تحصیلی در نوار غزه هم بود. اما این دومین سالی است که ده‌ها هزار دانشجوی آموزش عالی در این منطقه به دلیل جنگ قادر به ادامه تحصیل نیستند. سیستم آموزش عالی غزه نیز همگام با دیگر ناملایماتی که در یک سال گذشته ایجاد شده، تخریب شد اما به‌رغم ویرانی‌های گسترده، عده‌ای تلاش می‌کنند شانس ادامه تحصیل را در رشته‌های تحصیلی دانشگاهی برای دانشجویان این منطقه فراهم کنند. در‌حالی‌که این جنگ نابرابر در نوار غزه ادامه دارد، ارتش رژیم‌صهیونیستی به‌طور سیستماتیک به بیشتر مراکز آموزشی حمله کرده و هزاران دانشجو، معلم و استاد را به خاک و خون کشیده‌اند. 

کدام دانشگاه‌های غزه هدف صهیونیست‌ها شدند؟

دانشگاه الزهرا:
دانشگاه الزهرا در غزه یکی از شاخص‌ترین دانشگاه‌های فلسطین به شمار می‌رود که ۱۵۰۰ دانشجوی دختر و پسر و نیز ۶۰۰ عضو دانشگاهی و کارمند اداری را در خود جای داده است. این دانشگاه از ۱۲ دانشکده تخصصی تشکیل شده که شامل ۱۲۰ دوره آموزشی است که ۸۰ دوره کارشناسی و ۳۶ دانشکده کارشناسی‌ارشد اعطا می‌کنند. هیأت‌مدیره این دانشگاه تایید کرده است ساختمان‌های دانشگاه ازجمله مهم‌ترین مؤسسات آموزش عالی و پژوهش‌های علمی در نوار غزه و فلسطینند که در خلال حمله رژیم‌صهیونیستی به غزه متحمل خسارات سنگینی شده است. باوجوداین، شورا مصمم است پس از پایان جنگ، ساختمان‌ها، سالن‌ها و آزمایشگاه‌های دانشگاه را بازسازی کند. 

دانشگاه اسلامی غزه: دانشگاه اسلامی غزه که یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های فلسطین است، پس از هدف قرار گرفتن توسط ارتش رژیم‌صهیونیستی متحمل خسارات فراوان و خسارات مادی شدیدی شده است. مدیریت دانشگاه عنوان کرده است که ساختمان دانشکده فناوری اطلاعات، ساختمان ریاست خدمات اجتماعی و آموزش مداوم و ساختمان دانشکده علوم دانشگاهی ازجمله کلیه تجهیزات و آزمایشگاه‌های آنها آسیب جدی دیده و بخش اعظمی از شیشه‌ها و نمای ساختمان‌های دانشگاه شکسته است. رژیم‌صهیونیستی این دانشگاه خاص را از زمان تأسیس در اواخر دهه ۷۰ مورد هدف قرار داده و این روند در سال‌های بعد هم ادامه داشته است. 

دانشگاه فلسطین: ارتش رژیم‌صهیونیستی در جریان جنگ مستمر در نوار غزه، تمام ساختمان‌های دانشگاه فلسطین را در شهر الزهرا در جنوب غزه تخریب کردند. مدیریت دانشگاه، با بیان اینکه پردیس‌ها و مراکز اصلی دانشگاهی، جزء امکانات آموزشی غیرنظامی محسوب می‌شوند، تخریب بخش مرکزی این دانشگاه در شهر الزهرا و پیش از آن، انهدام کامل شعبه «خان‌یونس» را تخلف و نقض آشکار قوانین، منشورها و هنجارهای بین‌المللی حامی مؤسسات آموزشی و دانشگاهی عنوان کرده است. 

دانشگاه الاسرا غزه: ارتش رژیم‌صهیونیستی در یک سال گذشته دانشگاه الاسرا واقع در شهر الزهرا نوار غزه را مورد هجوم قرار داده و ساختمان اصلی آن را که دانشکده‌های تحصیلات تکمیلی در آن مستقر بود، بمباران کرد. همچنین آنها موزه ملی را در داخل این دانشگاه منفجر کردند که دارای مجوز از وزارت گردشگری و آثار باستانی بوده و اولین موزه در نوار غزه به شمار می‌رفت. در این موزه بیش از ۳۰۰۰ اثر باستانی کمیاب قرار داشت که قدمت آنها به دوران اسلامی و رومی بازمی‌گشت. ارتش همچنین ساختمان‌های اولین و تنها بیمارستان دانشگاهی در نوار غزه و بیمارستان دوم در فلسطین، ساختمان‌های آزمایشگاه‌های پزشکی و مهندسی، آزمایشگاه‌های پرستاری، استودیوی آموزش رسانه، دادگاه‌های آموزش دانشکده حقوق و نیز سالن‌های مربوط به تحصیلات تکمیلی را منفجر کرد. مرکز برگزاری دوره‌های تحصیلات متوسطه دانشگاهی در شمال غزه و مرکز آموزش‌های مداوم و حرفه‌آموزی واقع در غرب غزه در محله «الریمال» نیز مورد هدف حملات صهیونیست‌ها قرار گرفته و به تازگی به پناهگاه آوارگان تبدیل شده است. 

دانشگاه آزاد اسلامی القدس- شعبه غزه: دانشگاه آزاد اسلامی القدس یکی از دانشگاه‌های آموزش رایگان در این منطقه است. شعبه‌هایی از آن نیز در بیت‌المقدس، نوار غزه و کرانه باختری حضور دارند. پنج شعبه دانشگاه آزاد اسلامی در نوار غزه‌اند و شعبه غزه در «الریمال» نخستین شعبه‌ای است که توسط دانشگاه در این مکان تأسیس شده است. صهیونیست‌ها در ۲۲ جولای به این شعبه از دانشگاه آزاد اسلامی القدس هجوم بردند که در اثر آن، ۲۲ نفر از جمله برخی از دانشجویان این دانشگاه شهید شدند و ساختمان دانشگاه نیز آسیب‌های جدی را متحمل شد. در روزهای گذشته نیز این دانشگاه سه بار به‌طور مستقیم و غیرمستقیم مورد اصابت حملات صهیونیست‌ها قرار گرفت که باعث آواره شدن ۶۰ کارمند دانشگاهی و خانواده‌های آنها و حدود ۲۵۰۰ دانشجو و خانواده‌‌شان شد. به دنبال تخریب بخش‌های وسیعی از این دانشگاه، ۱۰ هزار دانشجوی این دانشگاه مجبور شدند تحصیلات خود را متوقف کنند. 

متن کامل گزارش ندا اظهری، خبرنگار گروه دانشگاه را در روزنامه فرهیختگان بخوانید

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn