تاریخ انتشار : دوشنبه 16 مهر 1403 - 18:29
36 بازدید
کد خبر : 340924

سود سرشار طالبان از تشدید تنش ها میان ایران و اسرائیل

سود سرشار طالبان از تشدید تنش ها میان ایران و اسرائیل

به گزارش آفتاب نو، پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، حریم هوایی افغانستان از پروازهای بین‌المللی خالی شد و شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی فضای این کشور را ناامن دانسته و تغییر مسیر دادند. به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، اما پس از آغاز جنگ غزه و افزایش سطح تنش در خاورمیانه، شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی باردیگر ریسک

به گزارش آفتاب نو، پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، حریم هوایی افغانستان از پروازهای بین‌المللی خالی شد و شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی فضای این کشور را ناامن دانسته و تغییر مسیر دادند.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، اما پس از آغاز جنگ غزه و افزایش سطح تنش در خاورمیانه، شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی باردیگر ریسک عبور از فضای افغانستان را پذیرفته‌اند و آهسته آهسته پروازها از این مسیر را آغاز کرده‌اند.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری رویترز حدود یک ماه پیش منتشر کرد، پروازهای بین‌المللی درست از ماه ژوئیه سال جاری میلادی، زمانی رژیم اسرائیل حملات خود را در منطقه تشدید کرد، افزایش یافت.

بر اساس آماری که این رسانه منتشر کرد، در نیمه‌ی اول ماه اوت سال جاری میلادی، پروازهای بین‌المللی از حریم هوایی افغانستان هفت نسبت به زمان مشابه در سال قبل افزایش یافت.

در روزهای اخیر و پس از تشدید حملات اسرائیل بر لبنان و حمله‌ی موشکی ایران علیه اسرائیل، پروازهای بین‌المللی از حریم هوایی افغانستان یکبار دیگر افزایش «بی‌سابقه» یافته است.

شرکت «فلایت رادار ۲۴» که پروازهای بین‌المللی را ردیابی می‌کند، گزارش داده است که روز چهارشنبه و درست پس از حمله‌ی موشکی ایران به اسرائیل، پرواز از مسیر افغانستان ۲۰ درصد افزایش یافت و به ۱۷۱ پرواز در روز رسید.

سود سرشار طالبان از تشدید تنش ها میان ایران و اسرائیل

این شرکت افزوده است که پروازهای بین‌المللی از مسیر افغانستان در روز پنجشنبه به ۱۹۱ پرواز رسید که بیشترین تعداد پرواز در یک روز از حریم هوایی افغانستان پس از تسلط دوباره طالبان بود.

«سود سرشار طالبان»

روزنامه ایندپندینت بریتانیا گزارش داده است که افزایش پروازهای بین‌المللی از حریم هوایی افغانستان باعث شده است که یک جریانی از درآمد نقد برای طالبان به وجود بیاید.

بر اساس گزارش این رسانه، طالبان برای عبور هر پرواز بین‌المللی از حریم هوایی افغانستان، ۷۰۰ دلار حق ترانزیت از شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی می‌گیرد.

در این گزارش آمده است که در صورت تداوم پروازهای بین‌المللی از حریم هوایی افغانستان، طالبان سالانه بیش از ۵۰ میلیون دلار از این طریق درآمد نقدی خواهند داشت.

سود سرشار طالبان از تشدید تنش ها میان ایران و اسرائیل

ممنوعیت پروازهای بین‌المللی از حریم هوایی افغانستان، تنها به دلیل مسائل امنیتی نبود، بلکه ابزار فشار سیاسی بر طالبان نیز بود.

کشورها می‌خواستند از این طریق دسترسی طالبان به ارز بین‌المللی را کاهش دهند و این گروه را برای تغییر در سیاست‌های شان، تحت فشار قرار دهند.

اما اکنون که وضعیت در خاورمیانه به شدت تنش‌آلود شده است، بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی گفته‌اند که فکر می‌کنند پرواز از مسیر افغانستان ریسک کمتری دارد نسبت به سایر کشورها.

بر اساس این گزارش‌ها، تشدید تنش در خاورمیانه، نه تنها برای طالبان از لحاظ مالی سودآور بوده است، بلکه باعث شده است که فشارهای بین‌المللی نیز بر این گروه کاهش یابد و آنان با خاطر آسوده‌تر سیاست‌های تندروانه خود را از طریق اجبار و زور بر مردم افغانستان تطبیق کنند.

«کدام‌ شرکت‌های هواپیمایی بر فراز افغانستان پرواز می‌کنند؟»

بر اساس گزارش رویترز و ایندپندینت، در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی «لوفت هانزا، بریتش ایرویز، سوئیس ایر، سنگاپور ایرلاینز، فین ایر، ترکیش ایرلاینز، تای ایرویز و ایرفرانس» از حریم هوایی افغانستان پرواز می‌کنند.

در این گزارش‌ها آمده است که پس از افزایش تنش در خاورمیانه، بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا، مقررات پرواز بر فراز افغانستان را نیز تسهیل کرده‌اند.

اداره هوانوردی فدرال آمریکا سال قبل به هواپیماهای آن کشور اجازه داده بود که در ارتفاع بالاتر از ۳۲ هزار فوت می‌توانند از حریم هوایی افغانستان پرواز کنند.

بر اساس گزارش رویترز، این اداره در ماه ژوئیه امسال به هواپیماها اجازه داد که در ارتفاع پایین‌تر از طریق کریدور واخان در شمال شرق افغانستان، پرواز کنند.

اتحادیه اروپا نیز برای شرکت‌های هواپیمایی تسهیلات مشابه را برای پرواز از طریق حریم هوایی افغانستان درنظر گرفته است‌.

با این حال، اکثر پروازهای از حریم هوایی افغانستان در حال حاضر در ارتفاع بالا از ۳۲ هزار فوت صورت می‌گیرد؛ ارتفاعی که بالاتر از برد موشک‌های زمین‌ به هوا و تجهیزات جامانده از آمریکا برای طالبان و سایر گروه‌های تروریستی است.

منبع خبر: همشـهری

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn