تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مهر 1403 - 2:54
10 بازدید
کد خبر : 341332

نباید طوفان الاقصی را تنها به بعد نظامی تقلیل دهیم

نباید طوفان الاقصی را تنها به بعد نظامی تقلیل دهیم

زهرا رمضانیخبرنگار  ۱۵  مهر‌ماه سال گذشته بود که حماس با حمله نظامی به رژیم‌صهیونیستی دنیا را شگفت‌زده کرد؛ گروهی که سال‌ها در محاصره کامل بود توانست حمله‌ای را تدارک ببیند که در طول ۷۶ سال گذشته اشغالگری رژیم‌صهیونیستی سابقه نداشت. از عملیات طوفان الاقصی باید به‌عنوان عملیات نظامی‌ای یاد کرد که چهره خاورمیانه را تغییر

زهرا رمضانیخبرنگار

 ۱۵  مهر‌ماه سال گذشته بود که حماس با حمله نظامی به رژیم‌صهیونیستی دنیا را شگفت‌زده کرد؛ گروهی که سال‌ها در محاصره کامل بود توانست حمله‌ای را تدارک ببیند که در طول ۷۶ سال گذشته اشغالگری رژیم‌صهیونیستی سابقه نداشت. از عملیات طوفان الاقصی باید به‌عنوان عملیات نظامی‌ای یاد کرد که چهره خاورمیانه را تغییر داد و حالا بعد از یک سال از آغاز آن، همچنان رژیم‌صهیونیستی را در باتلاق نگه داشته است. عملیاتی که همزمان با شروع آن گروه‌های دانشجویی را پای کار آورد؛ به‌طوری که به فاصله چند ساعت از انتشار خبر این عملیات، دانشگاه‌های کشور با برگزاری تجمعاتی به حمایت از آن پرداختند. البته برگزاری همایش‌ها با حضور چهره‌های مطرح مقاومت و پرداخت نشریات دانشجویی به این عملیات هم از دیگر اقداماتی بود که با هدف حمایت و تبیین این عملیات صورت گرفت. آغاز سال تحصیلی جدید نیز که با سالگرد این عملیات و همچنین اتفاقات مهم منطقه مانند شهادت سیدحسن نصرالله و برخی از فرماندهان ایرانی همزمان شده بود، بار دیگر تشکل‌های دانشجویی را وارد میدان کرد تا با برگزاری برنامه‌های مختلف مانند تجمع علاوه‌بر پاسداشت شهدای اخیر مقاومت، سالگرد این عملیات را زنده کنند.

در این میان برخی از مراکز دانشگاهی مانند دانشگاه آزاد واحد کرج نیز با برگزاری نشست علمی‌- تحلیلی تبیین آثار عملیات طوفان الاقصی تلاش کردند با حضور چهره‌های سیاسی این عملیات را از جنبه‌های مختلف مورد تحلیل قرار دهند. در این گزارش نیز به سراغ دبیران تشکل‌های مختلف دانشجویی رفتیم تا آثار این عملیات را بعد از یک سال از آغاز آن بررسی کنیم. 

محمدرضا مریمی، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی با بیان اینکه زمانی عملیات طوفان الاقصی به وقوع پیوست که ائتلاف عبری- عربی با محوریت آمریکا در حال شکل‌گیری در منطقه بود، گفت: «این اتئلاف می‌توانست شرایط منطقه را به‌شدت به ضرر مقاومت تغییر دهد اما درست در زمان اوج‌گیری این اتفاق چنین عملیاتی با شجاعت گروه‌های مقاومت فلسطینی رقم خورد و براساس صحبت‌های مقام‌معظم‌رهبری نظم جدیدی در منطقه اتفاق افتاد؛ این عملیات به‌گونه‌ای معادلات منطقه را به هم زد که طبق گفته‌های رهبری جبران‌پذیر هم نخواهد بود.»

او ادامه داد: «رقم خوردن چنین عملیاتی آن هم با محوریت گروه‌های فلسطینی توانست هیمنه شکست‌ناپذیر بودن رژیم‌صهیونیستی را به‌طور کامل از بین برده و از طرف دیگر اعتمادبه‌نفس گروه‌های مقاومت را برای نابودی این رژیم به‌شدت بالا ببرد. همچنین وقوع این عملیات در آن بازه زمانی خاص به‌شدت لازم و حائز اهمیت بود.»

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: «آنچه بعد از این اهمیت دارای اهمیت است، اینکه طبق فرمایش مقام‌معظم‌رهبری این جنگ میدان مرگ و زندگی هم برای ما و هم برای دشمن است؛ به همین خاطر است که رژیم‌صهیونیستی بعد از این عملیات شروع به حملات متعدد به کشورهای مقاومت کرد تا از این طریق بتواند ضربه‌ای را از ظن خود به اتئلاف مقاومت وارد کند؛ به همین دلیل لازم است تا ما نیز به گزاره ائتلاف مقاومت توجه ویژه کرده و بدانیم که حمله به هر یک از اضلاع مقاومت حمله به کل مقاومت خواهد بود.»

مریمی با بیان اینکه رژیم‌صهیونیستی به دنبال نابودی کل مقاومت است که البته این گمان را با خودش به گور خواهد برد، اظهار داشت: «مبارزه‌ای که فلسطینی‌ها و مقاومت در حال رقم زدنند را نباید تماما به بعد نظامی تقلیل دهیم و از بعد اجتماعی این جنگ بزرگی که امروز داخل آن قرار داریم، غافل شویم. اتفاقی که در طول یک سال گذشته و بعد از عملیات طوفان الاقصی کمتر مورد توجه قرار گرفته و به‌نوعی باعث رخوت در جریان اجتماعی ما شد و جریان دانشجویی هم از این امر استثنا نیست همین بعد اجتماعی است. به همین دلیل باید به سمت روایت زندگی فلسطینی‌ها و روایت جریان مقاومت برویم. مردم حس کنند که امروز چه اتفاقی در حال رقم خوردن است و از این طریق حس همدردی بیشتری را ناظر به این مسئله داشته باشند.» 

 متن کامل گزارش زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه را از روزنامه فرهیختگان بخوانید.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn