تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مهر 1403 - 5:16
17 بازدید
کد خبر : 341414

وحید امیری؛ قالی کرمان ورژن لر علی دایی!

وحید امیری؛ قالی کرمان ورژن لر علی دایی!

به گزارش آفتاب نو، وحید امیری  متولد ۱۳ فروردین ۱۳۶۷ در خرم آباد است. ۱۷۹ سانتیمتر قد و ۷۱ کیلوگرم وزن دارد. وی دارای مدرک تحصیلی کارشناسی حقوق و کارشناسی ارشد رشته مدیریت ورزشی است. وحید امیری که مدتی پس از پیوستن به باشگاه پرسپولیس ازدواج کرد، چپ پاست و به عنوان آچار فرانسه در

به گزارش آفتاب نو، وحید امیری  متولد ۱۳ فروردین ۱۳۶۷ در خرم آباد است. ۱۷۹ سانتیمتر قد و ۷۱ کیلوگرم وزن دارد. وی دارای مدرک تحصیلی کارشناسی حقوق و کارشناسی ارشد رشته مدیریت ورزشی است. وحید امیری که مدتی پس از پیوستن به باشگاه پرسپولیس ازدواج کرد، چپ پاست و به عنوان آچار فرانسه در تمام پست‌های زمین برای پرسپولیس بازی می‌کند.

«لایی وحید و پنالتی که بیرانوند از رونالدو گرفت، سناریوی درخشش لرستانی‌ها را تکمیل کرد و نوید خیلی خوبی برای آینده فوتبال استان ما است» این جملات «هاشم امیری» پدر وحید است که از منزل مسکونی خود در لرستان، پس از عملکرد بسیار خوب تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه عنوان کرد: «تیم ما شایستگی صعود به مرحله بعد این رقابت‌ها را داشت و حیف شد که به دور بعد راه نیافتند.»

در خانواده امیری یک پسر دیگر هم فوتبال بازی می‌کند. «فرید» که دفاع راست است و مثل برادرش خیلی دیر مطرح شد اما با لباس خیبر خرم آباد به قهرمانی لیگ آزادگان رسید و حالا برای اولین بار در بالاترین سطح فوتبال ایران حضور دارد.

فرید امیری شغل خانوادگی‌شان را دنبال و دبیر دبیرستان تربیت بدنی است. او قبلا فلسفه و منطق درس می‌داد و مستندی ساخت که چطور فوتبال و تدریس را باهم انجام می‌دهد. شغل پدر وحید هم معلمی بود.

تصور کنید اولین دوئل این دو برادر در میادین رسمی چه خواهد شد! چون پست اصلی وحید سمت چپ خط میانی و حمله است و فرید یک دفاع راست! یعنی اگر هر دو در ترکیب باشند، فرید باید مانع موفقیت برادر بزرگتر و مشهور خود شود!

اگر خیبر در لیگ برتر بماند، احتمال این هست که این دو برادر بازی کنار هم را تجربه کنند. وحید همیشه گفته که آرزو دارد برای تیم شهرش بازی و با پیراهن این تیم خداحافظی کند. خیلی‌ها فکر می‌کردند بعد صعود خیبر، این تابستان این اتفاق بیفتد اما وحید حالا حالاها ستاره پرسپولیس است و کارساز….

مادر وحید امیری به علت استرسی که هنگام پخش زنده بازی‌های پسرش دارد تا امروز هرگز شاهد نمایش او نبوده و به ورزشگاه -چه داخل و چه خارج از کشور- نرفته است. او از مردم می‌شنود که وحید خیلی خوب بازی کرده است.

«آمنه پوربیاد» درباره عملکرد وحید اظهار کرد:‌ پسرم آدمی‌نیست که کوتاهی کند و تا لحظه‌ای که در زمین است، دست از تلاش برنمی‌دارد و همیشه می‌گوید دوست دارم پولی که می‌گیرم حلال باشد و برای آن زحمت بکشم.

وحید امیری با شماره ۱۹ اولین بازیکنی بود که در این تابستان و اوج مشکلات پرسپولیس در جذب نفرات و زمانی که ۳ نام بزرگ به تراکتور رفته بودند، به باشگاه رفت و بدون شرط و شروط، قراردادش را یکسال دیگر تمدید کرد. هواداران خوشحال شدند چون وحید همیشه بهترین درون و بیرون زمین بوده و به عنوان کاپیتان، عصای دست مربیان و الگوی همبازیان.

وحید امیری فوتبال خود را به شکل رسمی و باشگاهی از سال ۸۷ در سن ۲۰ سالگی با باشگاه‌های داتیس و کوثر لرستان شروع کرد، پس از آن به گهر دورود و سپس برای مدت دو فصل به نفت مسجدسلیمان پیوست. اولین بار اسم او در فوتبال ایران زمانی شنیده شد که لباس این تیم را برتن داشت، در سنی بسیار بالا که نشانه تاسف برای سیستم استعدادیابی ماست که چرا بهترین سالهای ستاره‌هایی چون دایی یا وحید، هدر می‌رود…

او خودش در این باره می‌گوید: «فوتبال من از سال ۸۶ که به دانشگاه رفتم شروع شد. البته در سنین پایین تر هم فوتبال بازی می‌کردم و دو، سه بار هم می‌خواستم درس را رها و فوتبالم را پیگیری کنم اما نگرش‌های منفی مانع از این اتفاق شد. نگرش‌هایی همچون کوتاهی قد و یا اینکه نمی‌تواند فوتبال بازی کند…»

وحید زمانی که وارد دانشگاه شد به عضویت تیم فوتسال دانشگاه درآمد و سپس چند دوست خوب به او کمک کردند تا سال ۸۷ به تیم لیگ ۳ شهرستان خرم آباد راه یابد. تیمی‌که ابتدا پرسپولیس خرم آباد بود و پس از آن به داتیس تغییر نام داد.

یک سال بعد وحید آنقدر خوش درخشیده بود که به تیم کوثر خرم آباد در لیگ ۲ آزادگان (سطح سوم فوتبال) بپیوندد. خود وحید همیشه با حسرت می‌گوید: «من در هیچ کدام از رده‌های سنی پایه بازی نکردم و فوتبال باشگاهی خود را زمانی شروع کردم که سنم از رده‌های پایه گذشته بود. در واقع اگر دانشگاه نمی‌رفتم، شاید هیچ وقت فوتبالیست نمی‌شدم.»

سال ۱۳۸۸ وحید مدارکش را برای اعزام به خدمت سربازی آماده کرده بود. به عنوان آخرین شانس ادامه فوتبال سر تمرین تیم گهر دورود رفت و در تست هم قبول شد اما به دلیل اختلاسی که به وجود آمده بود، گهر منحل شد.

این موضوع خیلی در روحیه وحید تاثیر گذاشت و او راهی خدمت سربازی شد. یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ بدون بازی خدمت سربازی را سپری کرد، مثل علی دایی یا مهدی طارمی!

سال ۱۳۹۰ وحید با دریافت کارت پایان خدمت به فوتبال برگشت و با معرفی دوستی سر تمرین نفت مسجد سلیمان رفت. بلافاصله با او قرارداد بستند تا برای اولین بار فرصت بازی در لیگ یک آزادگان را پیدا کند. «آنچه در فوتبال من اهمیت داشت، این بود که نمی‌خواستم درجا بزنم. بنابراین هر سال یک پله جهش می‌کردم و از لیگ ۳ به لیگ ۲، لیگ یک و سرانجام لیگ برتر رسیدم.» از این نظر هم وحید از معدود استثناهای تاریخ ماست…

امیری در سال ۹۲ با قراردادی ۳ ساله به نفت تهران پیوست. او نخستین گل خود را برای نفت در ۱۵ مرداد ۹۲ مقابل داماش گیلان به ثمر رساند که منجر به تساوی ۱–۱ شد. وحید در نفت و لیگ برتر خیلی زود فیکس شد و استاندارد دوندگی در فوتبال ایران را بالا برد. او با نفت به لیگ قهرمانان آسیا هم رسید و نخستین پیروزی آسیایی امیری در فروردین ۱۳۹۴ مقابل الشباب عربستان بود که با نتیجه ۳–۰ به سود نفت به اتمام رسید.

نفت در شهریور همان سال با نتیجه ۲–۱ مغلوب الاهلی شد و از گردونه مسابقات حذف گردید اما تک گل نفت را امیری در دقیقه ۵۰ زد. امیری پس از اتمام قراردادش با نفت در سال ۹۵ با قراردادی ۲ ساله رسماً به عضویت پرسپولیس تهران درآمد و نخستین گلش را با پیراهن پرسپولیس هم در یک تساوی ۱–۱ مقابل فولاد خوزستان به ثمر رساند!

وحید امیری که مصداق بارز کلمه «آقا» در فوتبال ایران و الگوی بسیاری از جوانترهاست، همیشه می‌گوید: «الگوی اخلاقی من در فوتبال ایران کریم باقری است. کریم باقری را زمانی که فوتبال بازی می‌ کرد از نظر اخلاقی بسیار دوست داشتم. الگوی فنی من نیز در فوتبال دنیا آرین روبن است که واقعا از بهترین چپ‌ زن‌های دنیاست. در میان ایرانی‌ها هم ناصر محمدخانی چپ پایی بی نظیر بود»

وحید امیری درباره انتقاداتی که به او می‌کنند درباره اینکه چرا مدل موهایش ساده و برند پوش نیست می‌گوید: «خیلی‌ها از من ایراد می‌گیرند که چرا مدل موهایت ساده است یا اینکه لباس‌هایت برند و مارک نیست. من در خانواده ای فرهنگی رشد کرده ام. درست است که یک روستازاده هستم اما پدرم که یک فرهنگی است من را درست تربیت کرده است.»

وحید در لیگ ۱۵ که پرسپولیس مدعی اصلی قهرمانی بود، برابر این تیم ستاره زمین و دلیل اصلی برد ۲-۰ نفت شد. به تیم ملی دعوت و راهی جام ملتها شد و سپس بازیکن پرسپولیس اما در تمام آن سالها هرگز کسی حاشیه ای از او ندید. او بعد اتفاقات آن ماه‌ها به شدت مشهور شد اما در ساختمانی که زندگی می‌کنم و ۳۴ واحد داشت، تازه بعد از جام ملت‌ها ۲ الی ۳ واحد فهمیدند همسایه آنها وحید امیری بازیکن تیم ملی فوتبال ایران و پرسپولیس است! از بس که بی سروصدا رفت و آمد می‌کرد…

وحید امیری در بهمن ماه سال ۱۳۹۵ و مدتی پس از پیوستن به باشگاه فوتبال پرسپولیس، رسما ازدواج کرد. ازدواج وحید امیری و همسرش در شبکه‌های اجتماعی بسیار بازتاب داشت. در عروسی وحید امیری طبق رسوم مردم لرستان هشت هزار مهمان حضور داشتند. در مراسم عروسی در خرم آباد همیشه از مهمانان زیادی دعوت به عمل می‌اورند. این زوج صاحب یک پسر بنام «کیان» متولد ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ هستند.

وحید امیری اولین بار توسط کی روش در سال ۱۳۹۴ و زمانی که بازیکن نفت بود، به تیم ملی دعوت و راهی جام ملتهای آسیا ۲۰۱۵ استرالیا شد. برابر عراق در یک چهارم وحید پنالتی خراب کرد که باعث شد دیگر هرگز پشت ضربه پنالتی نایستد. وحید از آن به بعد پای ثابت تیم ملی بود و ویلموتس و اسکوچیچ هم علنی می‌گفتند آرزو داشتند ۱۱ وحید امیری می‌داشتند.

وحید طی ۸ سال در ۷۱ بازی ملی رسمی‌برای ایران با شماره ۱۱ بازی کرد. ۲ دوره جام ملتها و ۲ جام جهانی رفت و هروقت مصدوم می‌شد مربیان ماتم می‌گرفتند. هر بازیکنی در هر پست محروم یا مصدوم می‌شد، وحید بجایش با بالاترین کیفیت بازی می‌کرد و خودش بی جانشین بود.

تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ نمایش پر رنگی داشت که وحید امیری در این نمایش بهترین عملکردها را از خود به جای گذاشت که از جمله ی این نمایش خوب می‌توان به ضربه لایی وی به پیکه اشاره کرد که از لذت بخش ترین صحنه‌ها در این جام جهانی برای ایرانی‌ها بود.

وحید ۲ گل ملی دارد، ۴ بار بازوبند کاپیتانی را بر بازو بست و ۷ کارت زرد گرفت. او در دربی تهران هم باتجربه ترین بازیکن فعلی دو تیم است. حاصل ۱۶ دربی حضور او یک گل، یک اخطار و ۶ کاپیتانی است.

بازیکنان پرسپولیس در عروسی او حضور داشتند. اما شاید خیلی‌ها ندانند نزدیک بود این جواهر از دست قرمزها سر خورده و آبی پوش شود! ماجرای استقلالی بودن وحید امیری به سال ۱۳۹۵ و قبل از حضور در پرسپولیس بر می‌گردد.

بهرام افشارزاده سرپرست وقت باشگاه استقلال در میان هواداران از مذاکره با وحید امیری خبر داد و گفت که استقلالی‌ها با این بازیکن به توافق اولیه رسیده‌اند. تنها یک جلسه دیگر برای امضای نهایی قرارداد وحید امیری با استقلال مانده بود!

در لیگ پانزدهم نفت با علیرضا منصوریان مانع قهرمانی قرمزها در روز آخر شد و وقتی منصوریان هدایت استقلال را برعهده گرفت، می‌خواست بیرانوند، امیری و سیدجلال حسینی را با خود ببرد. علیرضا منصوریان پیش از اردوی تیم ملی با وحید امیری تماس گرفته بود تا به استقلال برود اما باشگاه پرسپولیس به او اعلام کرد مبلغ پیش قراردادش را نقد پرداخت می‌کند. سرانجام وحید امیری پرسپولیس را به استقلال ترجیح داد.

وحید امیری تابستان ۱۳۹۷ با پایان قراردادش راهی باشگاه ترابوزان اسپور در سوپرلیگ حرفه ای ترکیه شد. او از جام جهانی برگشته و در ۳۰ سالگی، دیگر فرصت لژیونرشدن پیدا نمی‌کرد. بنابراین از هواداران خداحافظی و راهی ترکیه شد اما چرخ گردون برایش روزهای تلخی دیده بود.

در ترکیه وحید مصدوم و از ترکیب دور شد. دلتنگی غربت و روحیه حساس وحید باعث شد تابستان ۱۳۹۸ قراردادش را فسخ و در شروع لیگ نوزدهم به پرسپولیس برگردد. او تا امروز دیگر از باشگاه محبوبش جدا نشده و بعد از امید عالیشاه کاپیتان دوم پرسپولیس است.

وحید امیری که کمتر در پست تخصصی (وینگر چپ) بازی کرده، با توانایی بازی در پست مهاجم سایه و دفاع چپ، در تمام این سالها مهره ای ارزشمند برای مربیان مختلف پرسپولیس بوده است که هرگاه مصدوم شده، تیم به دردسر افتاده و هر گاه برگشته، پرسپولیس اوج گرفته است.

وحید به تمام افتخارات فوتبالی رسیده است. او با نفت تهران به فینال جام حذفی رسید و لیگ قهرمانان را در پله دوم لیگ تجربه کرد. باپرسپولیس ۶ بار قهرمان لیگ برتر و یک بار نایب قهرمان شده است. قهرمان جام حذفی و ۴ قهرمانی سوپر جام فوتبال ایران دارد. در لیگ قهرمانان آسیا نایب قهرمان ۲۰۲۰ شده و بهار ۱۴۰۲ دبل کرد (قهرمان لیگ+ حذفی)

وحید از جمله فوتبالیست‌های تحصیلکرده ماست. خودش می‌گوید: «زمانی که به صورت حرفه‌ای فوتبال بازی نمی‌ کردم و درس می‌ خواندم، حقوق مهم‌ترین گرایش از رشته تحصیل ام بود. اما زمانی که فوتبال برایم شکل و شمایلی حرفه‌ ای پیدا کرد، دیگر نمی‌ توانستم به صورت همزمان بر روی این رشته دانشگاهی و فوتبال تمرکز کنم چرا که حقوق رشته‌ای سنگین است که موفقیت در آن نیازمند تلاش و تمرکز است. به مرور که جلو رفتم متوجه شدم شغل اصلی من فوتبال است و باید هرآنچه که به شغل اصلی‌ ام ضرر می‌ زند را کنار بگذارم. اگر می‌ خواستم حقوق بخوانم باید در بسیاری از مواقع از تمرین خود نیز می‌گذشتم اما بالاخره تصمیم گرفتم تا در مقطع کارشناسی ارشد رشته ای را پشت سر بگذارم که به فوتبالم نیز کمک کند»

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn