تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مهر 1403 - 15:16
8 بازدید
کد خبر : 341901

اگر غالب فکرهایتان این الگوها را دارند در انتظار افسردگی، اضطراب و استرس باشید

اگر غالب فکرهایتان این الگوها را دارند در انتظار افسردگی، اضطراب و استرس باشید

جامعه ورزشی آفتاب نو: کد خبر: ۲۷۰۴۴۳ تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ – ۰۹:۵۶ به گزارش بهداشت نیوز به نقل از مفدا، خطاهای شناختی یا تحریف‌های شناختی (Cognitive distortions)، الگوهای فکری نادرستی هستند که می‌توانند به احساسات منفی مانند اضطراب، افسردگی و استرس منجر شوند. این خطاها اغلب مبتنی بر تفکرات غیرواقع‌بینانه و تحریف‌شده‌اند

جامعه ورزشی آفتاب نو:

کد خبر: ۲۷۰۴۴۳

تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ – ۰۹:۵۶

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از مفدا، خطاهای شناختی یا تحریف‌های شناختی (Cognitive distortions)، الگوهای فکری نادرستی هستند که می‌توانند به احساسات منفی مانند اضطراب، افسردگی و استرس منجر شوند. این خطاها اغلب مبتنی بر تفکرات غیرواقع‌بینانه و تحریف‌شده‌اند و می‌توانند درک ما از خودمان و جهان اطراف را مختل کنند. در ادامه، به برخی از خطاهای شناختی شایع می‌پردازیم:

تفکر همه یا هیچ ( سیاه و سفید): دیدن موضوعات در دو دسته مجزا و مخالف، به گونه‌ای که هیچ طیف یا گزینه میانی وجود ندارد. برای مثال، اگر عملکرد شما کم‌ترین نقص داشته باشد، ممکن است خودتان را کامل شکست‌خورده بدانید.

فاجعه‌سازی: انتظار وقوع بدترین اتفاق ممکن و بزرگ‌نمایی اهمیت رویدادهای منفی. این می‌تواند باعث افزایش اضطراب و نگرانی غیرضروری شود.

بی‌توجهی به جنبه‌های مثبت: کم‌اهمیت شمردن دستاوردها و موفقیت‌ها یا نادیده گرفتن خود و مشاهده تنها جنبه‌های منفی.

استنباط احساسی: فرض اینکه احساسات کنونی شما واقعیت را بازتاب می‌دهند؛ مثلاً اگر احساس ناامیدی می‌کنید، گمان کنید اوضاع واقعاً ناامیدکننده است.

برچسب‌زدن (لیبلینگ): استفاده از برچسب‌های کلی و ثابت برای خود یا دیگران بر اساس یک یا دو تجربه. مثلاً گفتن “من همیشه بد هستم” بر اساس یک اشتباه.

ذهن‌خوانی: فرض می‌کنید دیگران به شکلی منفی درباره شما فکر می‌کنند، بدون داشتن شواهد کافی. این خطا می‌تواند منجر به سوءتفاهم و مشکلات ارتباطی شود.

بایدها و نبایدها: انتظار دارید خودتان و دیگران به شکلی خاص رفتار کنند و در صورت عدم تحقق این انتظارات، احساس ناامیدی و خشم می‌کنید.

شخصی‌سازی: احساس می‌کنید مسئولیت رویدادهای منفی خارج از کنترل خودتان بر عهده شماست. این خطا معمولاً به احساس گناه و استرس منجر می‌شود.

راهکارهای مقابله

برای مقابله با این خطاهای شناختی، تکنیک‌هایی از قبیل درمان شناختی-رفتاری (CBT) می‌تواند مفید باشد. این تکنیک‌ها شامل شناسایی و چالش با افکار تحریف‌شده، تغییر الگوهای فکری و اتخاذ دیدگاه‌های واقع‌بینانه‌تر است.

درک و آگاهی از این خطاهای شناختی می‌تواند به شما کمک کند تا زمانی که در دام تفکرات تحریف‌شده قرار می‌گیرید، آنها را شناسایی کرده و تغییر دهید. این امر می‌تواند به بهبود سلامت روانی و ارتقاء کیفیت زندگی شما کمک کند.

+

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn