تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مهر 1403 - 16:37
10 بازدید
کد خبر : 341974

این اتفاقات بعد از مصرف غذاهای حاوی ویتامین دی برایمان می افتد

این اتفاقات بعد از مصرف غذاهای حاوی ویتامین دی برایمان می افتد

جامعه ورزشی آفتاب نو: کد خبر: ۲۷۰۴۵۰ تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ – ۱۲:۵۴ به گزارش بهداشت نیوز، بیش از ۹۰درصد ویتامین D از پوست و حدود ۱۰درصد از مصرف غذا تأمین می شود. برای ساختن ویتامین D لازم است سطح پوست در معرض مستقیم نور آفتاب (بدون واسطه شیشه و ضد آفتاب) باشد. بدین منظور دست

جامعه ورزشی آفتاب نو:

کد خبر: ۲۷۰۴۵۰

تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ – ۱۲:۵۴

به گزارش بهداشت نیوز، بیش از ۹۰درصد ویتامین D از پوست و حدود ۱۰درصد از مصرف غذا تأمین می شود. برای ساختن ویتامین D لازم است سطح پوست در معرض مستقیم نور آفتاب (بدون واسطه شیشه و ضد آفتاب) باشد. بدین منظور دست ها، صورت و پاها باید دست کم دو بار در هفته، به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در معرض نور مستقیم آفتاب قرار گیرد. لباس، دود، گرد و غبار، شیشه پنجره، هوای ابری، هوای آلوده و کرم های ضد آفتاب مانع رسیدن اشعه ماورای بنفش به بدن و تبدیل پیش ساز به ویتامین D می شوند. سالمندان و کودکان شیرخوار، افراد با پوست تیره و ساکنان مناطق با آلودگی هوا معمولا در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند. همچنین افرادی که شب کار هستند و روزها می خوابند، کسانی که در آب و هوای سرد زندگی می کنند و مجبور هستند داخل منزل بمانند و اشخاصی که تمام بدن خود را با لباس می پوشانند نیز در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار دارند.

ویتامین D باعث پیشگیری از بروز بیماری هایی مانند «راشیتیسم»  در کودکان، استئومالاسی در بزرگسالان و پوکی استخوان در سالمندی می شود. دریافت ویتامین D و کلسیم باعث افزایش قدرت و هماهنگی عضلات می شود. کمبود ویتامین D منجر به بروز بیماری هایی مانند پوکی استخوان، شکستگی های استخوانی، مرگ و میر ناشی از سکته مغزی، سرطان روده بزرگ و بیماری های عفونی نیز می شود.

روغن کبد ماهی، ماهی های چرب مانند سالمون، زرده تخم مرغ، جگر، کره و شیر و لبنیات غنی شده با ویتامین D از منابع غذایی غنی این ویتامین است. البته این نکته مهم را در نظر داشته باشید که ویتامین D منبع خوب غذایی نداشته و مهم ترین منبع ساخت این ویتامین همان نور آفتاب است. امروزه در دنیا مواد غذایی با ویتامین D غنی می شود تا مشکل کمبود این ویتامین حل شود.

در کشور ما کمبود ویتامین D بسیار شایع است، حتی در مناطق گرمسیری و دارای آفتاب نیز، چون مردم در ساعات مناسب در مقابل نور آفتاب قرار نمی گیرند، کمبود ویتامین D رخ می دهد. یکی دیگر از راه های مقابله با کمبود ویتامین D مصرف مکمل های مگادوز به صورت ماهیانه می باشد. تمامی افراد بالای ۱۸ سال می بایست ماهیانه یک عدد مگادوز ویتامین D بعد از وعده غذایی اصلی مصرف کنند. همچنین برای دانش آموزان دختر و پسر مقاطع متوسطه اول و دوم، مصرف ماهیانه یک عدد مگادوز ویتامین D، به مدت ۹ ماه سال تحصیلی، توصیه می شود.

«سکینه ابراهیمی»، مسوول واحد بهبود تغذیه جامعه شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهر

+

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn