تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 مهر 1403 - 10:26
8 بازدید
کد خبر : 342743

۵۶ درصد از هزینه تهرانی‌ها را مسکن می‌بلعد

۵۶ درصد از هزینه تهرانی‌ها را مسکن می‌بلعد

مهدی عبداللهیدبیر سرویس اقتصاد  در روزهای گذشته مرکز آمار ایران جزئیات هزینه-درآمد خانوار را منتشر کرد. نگاهی به داده‌های استانی هزینه-درآمد خانوارها اطلاعات قابل تأملی دارد. یکی از این موضوعات، مسئله مسکن است. طبق داده‌های مرکز آمار، یکی از بزرگ‌ترین هزینه‌های خانوارهای شهری کشور، هزینه مسکن است. این داده‌ها نشان می‌دهد درحالی در مناطق شهری

مهدی عبداللهیدبیر سرویس اقتصاد

 در روزهای گذشته مرکز آمار ایران جزئیات هزینه-درآمد خانوار را منتشر کرد. نگاهی به داده‌های استانی هزینه-درآمد خانوارها اطلاعات قابل تأملی دارد. یکی از این موضوعات، مسئله مسکن است. طبق داده‌های مرکز آمار، یکی از بزرگ‌ترین هزینه‌های خانوارهای شهری کشور، هزینه مسکن است.

این داده‌ها نشان می‌دهد درحالی در مناطق شهری کشور سهم مسکن از هزینه‌های خانوار حدود ۴۲.۶ درصد بوده، این عدد برای مستاجران استان تهران به ۵۵.۶ درصد رسیده که حدود ۲۶ واحد درصد از عدد متعارف استطاعت و فقر مسکن بالاتر است. این عدد از این منظر قابل تأمل است که سهم مسکن از هزینه خانوارهای استان تهران در اوایل دهه ۱۳۸۰ حدود ۳۴ تا ۳۵ درصد بوده است.

افزایش شدید سهم مسکن در سبد هزینه‌ای خانوار از دیدگاه جامعه‌شناسان، اقتصاددانان، رفتارشناسان و پژوهشگران حوزه سلامت یک زنگ خطر است؛ چراکه به تناسب ورود سهم مسکن به کانال‌های بالاتر از عدد متعارف ۳۰ درصد، به همان اندازه خانوار مجبور است از هزینه‌های رفاهی خود بزند. علاوه‌بر این، این اتفاق منجر به چندشغلی سرپرست خانوار، کوچ خانوار به مناطق جنوبی‌تر و اقمار شهرها، مشکلات معیشتی و اجتماعی و فرهنگی می‌شود.  

افزایش شدید سهم مسکن در سبد هزینه‌ای خانوار از دیدگاه جامعه‌شناسان، اقتصاددانان، رفتارشناسان و پژوهشگران حوزه سلامت یک زنگ خطر است؛ چراکه به تناسب ورود سهم مسکن به کانال‌های بالاتر از عدد متعارف ۳۰ درصد، به همان اندازه خانوار مجبور است از هزینه‌های رفاهی خود بزند.

متن کامل گزارش مهدی عبداللهی، دبیر گروه اقتصاد را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn