تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 مهر 1403 - 12:38
8 بازدید
کد خبر : 342874

برگزاری “مصاحبه صلاحیت حرفه ای روانشناسان” غیرقانونی است؟

برگزاری “مصاحبه صلاحیت حرفه ای روانشناسان” غیرقانونی است؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، جمعی از فارغ التحصیلان رشته روانشناسی در تماس با خبرگزاری تسنیم نسبت به برگزاری مصاحبه از سوی سازمان نظام روانشناسی برای دریافت صلاحیت حرفه‌ای، اعتراض شدید داشتند و آن را مغایر با “قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار” اعلام کردند. همچنین این روانشناسان می‌گویند برگزاری مصاحبه، غیرقانونی، ناعادلانه

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، جمعی از فارغ التحصیلان رشته روانشناسی در تماس با خبرگزاری تسنیم نسبت به برگزاری مصاحبه از سوی سازمان نظام روانشناسی برای دریافت صلاحیت حرفه‌ای، اعتراض شدید داشتند و آن را مغایر با “قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار” اعلام کردند.

همچنین این روانشناسان می‌گویند برگزاری مصاحبه، غیرقانونی، ناعادلانه و سلیقه‌ای است و همچنین فرآیند مصاحبه برای روانشناسان هزینه‌بر و زمان‌بر نیز خواهد بود.

آزمون صلاحیت حرفه‌ای با چه هدفی برگزار می‌شود؟

روانشناسان و مشاوران در زمان دریافت مجوز فعالیت باید علاوه بر مدرک تحصیلی از صلاحیت حرفه‌ای کافی نیز در این زمینه برخوردار باشند. در همین راستا، آزمونی تحت عنوان آزمون صلاحیت حرفه‌ای از آنان اخذ می‌شود.

این آزمون دو بار در سال برگزار می‌شود و شرط پذیرش در مصاحبه نیز به آن اضافه شده است. در دومین دوره این آزمون که در مردادماه سال جاری برگزار شد، ۱۷ هزار و ۲۲۹ نفر متقاضی ثبت‌نام کردند.

مصوبه حذف مصاحبه روانشناسی به کجا رسید؟

به گفته روانشناسان، در آزمون کتبی صلاحیت حرفه‌ای ۳۲۵ هزار تومان از شرکت‌کنندگان دریافت شده و اکنون قرار است برای مصاحبه با پذیرفته‌شدگان در این آزمون نیز از آن‌ها مبالغی بالغ بر ۵۰۰ هزار تومان دریافت شود.

این در حالی است که پیش از برگزاری دومین آزمون صلاحیت حرفه‌ای در سال جاری، در هشتادودومین جلسه “هیئت مقررات‌زدایی” در خرداد ماه سال جاری مصوب شده است که برگزاری مصاحبه برای اخذ پروانه روانشناسی حذف شود.

اعتراض روانشناسان به هزینه‌بر بودن مصاحبه و نقض مصوبه درگاه ملی مجوزها

روانشناسان برگزاری مصاحبه برای پذیرفته‌شدگان در آزمون را غیرقانونی و موجب تحمیل هزینه اضافی می‌دانند و آن را عاملی برای سخت‌تر کردن راه‌اندازی کسب و کار خود می‌دانند.

پاسخ سازمان نظام روانشناسی به اعتراضات

برای پیگیری این مسئله گفت‌وگویی داشتیم با علی فتحی آشتیانی؛ رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره؛ فتحی آشتیانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره علت برگزاری مصاحبه پس از قبولی در آزمون صلاحیت حرفه‌ای برای ارائه پروانه اشتغال به روانشناسان اظهار کرد: هر مصوبه‌ای در درگاه ملی مجوزها ۶ ماه بعد از آن تاریخ، قابلیت اجرا دارد و اگر در گذشته اعلام شده که مصاحبه حذف خواهد شد براین اساس بوده است.

وی افزود: بنابراین در این دوره از آزمون، حذف مصاحبه انجام نشده است؛ قطعاً از آزمون دوره بعدی طبق مصوبه درگاه ملی مجوزها و هیئت مقررات‌زدایی عمل خواهیم کرد که البته براساس این مصوبه نیز، برگزاری آزمون، به علاوه‌ی تایید سلامت روانی به تصویب رسیده است یعنی در صورت حذف مصاحبه نیز روانشناسان باید گواهی سلامت روان دریافت کنند.

مبالغ دریافت شده بابت مصاحبه کجا هزینه می‌شود؟

وی افزود: برای آزمون صلاحیت حرفه‌ای ۳۲۵ هزار تومان از روانشناسان اخذ شده که این هزینه کاملاً در اختیار سازمان سنجش است و سازمان نظام روانشناسی از این مبلغ به هیچ عنوان منتفع نشده است اما مبلغی که بابت مصاحبه دریافت می‌شود بر اساس حق‌الزحمه تعیین شده برای اساتید و هزینه‌های جاری برگزاری مصاحبه‌ها در نظر گرفته شده است. 

همه پذیرفته‌شدگان آزمون صلاحیت حرفه‌ای امکان قبولی در مصاحبه را خواهند داشت

فتحی ادامه داد: همه پذیرفته‌شدگان در آزمون که در مصاحبه شرکت خواهند کرد می‌توانند در فرآیند مصاحبه قبول شوند و سقف و ظرفیت مشخصی به لحاظ عددی برای قبول شدن افراد تعیین نشده است.

پذیرفته شدن بیش از ۷ هزار نفر در آزمون صلاحیت حرفه‌ای

وی با اشاره به اینکه آزمون صلاحیت حرفه‌ای منجر به دریافت پروانه اشتغال تخصصی می‌شود، گفت: در دومین دوره آزمون صلاحیت حرفه‌ای ۱۷ هزار و ۱۶۹ نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۱۵ هزار و ۴۵۶ نفر در آزمون شرکت کردند. از این تعداد ۷۰۰۶ نفر در آزمون نمره قبولی کسب کردند که ۴۵.۳ درصد از شرکت‌کنندگان را شامل می‌شود. این جمعیت ۷۰۰۶ نفره در روزهای آینده در ۳۱ استان کشور فراخوانده خواهند شد تا در مصاحبه شرکت کنند.

اعتراف سازمان نظام روانشناسی به سخت‌تر شدن راه اندازی کسب و کارها با برگزاری مصاحبه

رئیس سازمان نظام روانشناسی در پاسخ به این سؤال که برگزاری مصاحبه به نوعی در تضاد با تأکید هیئت مقررات‌زدایی برای تسهیل راه‌اندازی کسب و کارها نیست؟ بیان کرد:‌ این مصاحبه ممکن است پذیرش شرکت‌کنندگان در این آزمون و دریافت پروانه اشتغال را سخت کند اما روانشناسی به دلیل حساسیت کاری که روانشناس برعهده دارد متمایز از سایر مشاغل است و روانشناس با روان افراد جامعه سروکار دارد بنابراین باید سختگیری‌‌های مورد نیاز درباره ارائه پروانه اشتغال به روانشناسان اعمال شود. در عین حال هدف ما در یکسال گذشته تسهیل صدور پروانه بوده و هست به طوری که تنها در سال گذشته تقریبا به اندازه کل ۲۰ سال گذشته که سازمان تأسیس شده، پروانه صلاحیت حرفه‌ای صادر کرده‌ایم و در آزمون قبلی ۸ هزار نفر پروانه گرفتند و در آزمون دوم نیز انتظار می‌رود ۷۰۰۰ نفر قبول شوند که این میزان صدور پروانه معادل ۲۰ سال گذشته خواهد شد.

سؤالات مصاحبه صلاحیت حرفه‌ای روانشناسان

وی درباره نحوه برگزاری مصاحبه‌ها برای پذیرفته شدگان آزمون صلاحیت حرفه‌ای روانشناسی نیز تصریح کرد: در این مصاحبه معیارهایی از جمله شیوایی و پختگی کلامی، بیان رسا و قابل فهم و توام با پذیرش و احترام به دیدگاه فرد مقابل، ظرفیت منطقی و خردمندی فرد، چگونگی استنباط منطقی، آرامش و تسلط بر موقعیت، توجه به شیوه نشستن و ژست‌های کلامی و غیرکلامی، میزان اضطراب روانشناسان، توجه به استواری رفتار و گفتار و نشانه‌های ظاهری در رفتار افراد و کفایت و سوابق حرفه‌ای در دوران کارشناسی و ارشد و دکترا مورد بررسی و پایش قرار خواهد گرفت.

چگونگی نظارت نظام روانشناسی بر فرآیند مصاحبه‌ها

فتحی آشتیانی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر چگونگی نظارت بر فرآیند برگزاری مصاحبه‌ در استان‌ها و جلوگیری از بروز تخلفات و سوگیری‌ها در پذیرش افراد در مصاحبه بیان کرد:‌ تیم‌های مصاحبه متشکل از سه نفر خواهد بود که توسط شوراهای استانی از اساتید دانشگاه‌ها انتخاب می‌شود و ناظران سازمان که روسای شوراهای استانی هستند بر فرآیند مصاحبه نظارت خواهند کرد. بالغ بر ۵۰۰ نفر از اساتید برای برگزاری این مصاحبه‌ها در سراسر کشور که به زودی چگونگی برگزاری آن اعلام می‌شود حضور خواهند داشت.

انتهای پیام/

منبع:+

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn